• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Den "MUSTIGA" đŸ‘ŒđŸŒ - AEROSPACE - TrĂ„den!

20221221_150317-01.jpeg

Urtavlan pÄ Tissoten pÄminner ju starkt om E79362.
Bomba pÄ med bilder pÄ bytet av verk.
Vanligt pÄ dessa modeller Àr att gamla batterier svÀller en aningens och trycker sönder modulen.

Ska bli lÀrorikt att följa. Som tidigare nÀmnts bomba pÄ med bilder.

Missade tyvÀrr att ta bilder under arbetet.

Det Àr verkligen plug and play, 988.333 verket passar rÀtt av. Urverket lÀggs in med skÀrmen först i urverkshÄllaren och bommen* frÄn B67 verket fungerar Àven det.

Screenshot_20221226-001428.png

*NÀr arbet var slutfört mÀrkte jag att samtliga av kronans funktioner fungerade, förutom funktionen att stÀlla in funktionerna (dra ut kronan lÀget gjorde inget). Jag trodde dÄ att bommen ej fungerade varvid jag försökte mig pÄ att byta ut B67ans bom mot ETA:n. TyvÀrr satt bommen som berget varvid jag drog sönder bommen.

DÀr kunde sagan ha tagit slut i ren frustration men bestÀmde mig först efter att skadan var gjord att prova med tissot kronan samt bommen. Samma fel Àven dÀr! Efter en tids mixtrande tittade jag pÄ B67 urverket hur det sÄg ut nÀr jag drog ut kronan och upptÀckte dÄ att jag mÄste ha kommit Ät den yttersta av den u-formade pinnarna. Sagt och gjort sÄ böjde jag tillbaka pinnen och dÄ fungerade det!

PXL_20221225_231234014.PORTRAIT.jpg

Blir att köra med tissot kronan tills aluminiumkaliumsulfatet har frÀtt ner resten av stumpbommen.

Missade tyvÀrr att ta bilder under arbetet.

Det Àr verkligen plug and play, 988.333 verket passar rÀtt av. Urverket lÀggs in med skÀrmen först i urverkshÄllaren och bommen* frÄn B67 verket fungerar Àven det.

Screenshot_20221226-001428.png

*NÀr arbet var slutfört mÀrkte jag att samtliga av kronans funktioner fungerade, förutom funktionen att stÀlla in funktionerna (dra ut kronan lÀget gjorde inget). Jag trodde dÄ att bommen ej fungerade varvid jag försökte mig pÄ att byta ut B67ans bom mot ETA:n. TyvÀrr satt bommen som berget varvid jag drog sönder bommen.

DÀr kunde sagan ha tagit slut i ren frustration men bestÀmde mig först efter att skadan var gjord att prova med Tissot kronan samt bommen. Samma fel Àven dÀr! Efter en tids mixtrande tittade jag pÄ B67 urverket hur det sÄg ut nÀr jag drog ut kronan och upptÀckte dÄ att jag mÄste ha kommit Ät den yttersta av den u-formade pinnarna. Sagt och gjort sÄ böjde jag tillbaka pinnen och dÄ fungerade det!

PXL_20221225_231234014.PORTRAIT.jpg

Blir att köra med tissot kronan tills aluminiumkaliumsulfatet har frÀtt ner resten av stumpbommen.
Det gÀller att vara försiktig och inte rycka eller liknande nÀr man ska frigöra kronans axel/bommen frÄn verket.
Om du har axelstumpen kvar frÄn originalverket sÄ rekommenderar jag dig att mÀta den med resten av stumpen(om du kan) med skjutmÄtt och Àven Tissot-axeln för att se om de har samma lÀngd. Detta för att originalkronan ska kunna tÀta optimalt mot kronröret(inte för lÄngt avstÄnd) och inte heller att packningen ligger för hÄrt pÄ sÄ den slits fortare. GÄr att slipa till rÀtt lÀngd om Tissot-axeln skulle visa sig vara lÀngre med lite tÄlamod.

Senast Àndrad:
Det gÀller att vara försiktig och inte rycka eller liknande nÀr man ska frigöra kronans axel/bommen frÄn verket.
Om du har axelstumpen kvar frÄn originalverket sÄ rekommenderar jag dig att mÀta den med resten av stumpen(om du kan) med skjutmÄtt och Àven Tissot-axeln för att se om de har samma lÀngd. Detta för att originalkronan ska kunna tÀta optimalt mot kronröret(inte för lÄngt avstÄnd) och inte heller att packningen ligger för hÄrt pÄ sÄ den slits fortare. GÄr att slipa till rÀtt lÀngd om Tissot-axeln skulle visa sig vara lÀngre med lite tÄlamod.

Tack för tipset gÀllande tÀtheten, hade inte tÀnkt pÄ det faktiskt. Tror missödet hÀnde hÀnde pga att jag slank ner med skruvmejseln nÀr jag skulle trycka ut bommen....

Tack för tipset gÀllande tÀtheten, hade inte tÀnkt pÄ det faktiskt. Tror missödet hÀnde hÀnde pga att jag slank ner med skruvmejseln nÀr jag skulle trycka ut bommen....
Aerospace-klockorna med 100m wr Àr ju robust konstruerade men det Àr kronan som Àr akilleshÀlen. T.ex. damm letar sig lÀtt genom kronan och kan lÀgga sig pÄ displayen. Jaha dÄ var det inte sÄ konstigt att det blev en skada men Àr sÄdant som hÀnder om man har lite brÄttom hehe

Ditt originalverk har nog rÄkat ut för klassikern nÀr man trycker dit bakstycket pÄ fel hÄll och dÄ hamnar inte gropen till batteriet korrekt vilket trycker pÄ batteriet sÄ displayen trycker mot urtavlan och skadas. Jag rekommenderar ocksÄ batteristorlek 370 för att komma ner i höjden. Hade en med 80360-boetten som inte gillade ett 395-batteri som ledde till att nÀr det var varmt pÄ sommaren sÄ svÀllde batteriet en aning och började trycka pÄ hela verket och dÄ blev lcd-kontaktlisten knas till displayen varvid siffrorna spelade teater xD

Är det grön tavla pĂ„ den? Blir inte klok pĂ„ bilden!

Senast Àndrad:
Aerospace-klockorna med 100m wr Àr ju robust konstruerade men det Àr kronan som Àr akilleshÀlen. T.ex. damm letar sig lÀtt genom kronan och kan lÀgga sig pÄ displayen. Jaha dÄ var det inte sÄ konstigt att det blev en skada men Àr sÄdant som hÀnder om man har lite brÄttom hehe

Ditt originalverk har nog rÄkat ut för klassikern nÀr man trycker dit bakstycket pÄ fel hÄll och dÄ hamnar inte gropen till batteriet korrekt vilket trycker pÄ batteriet sÄ displayen trycker mot urtavlan och skadas. Jag rekommenderar ocksÄ batteristorlek 370 för att komma ner i höjden. Hade en med 80360-boetten som inte gillade ett 371-batteri som ledde till att nÀr det var varmt pÄ sommaren sÄ svÀllde batteriet en aning och började trycka pÄ hela verket och dÄ blev lcd-kontaktlisten knas till displayen varvid siffrorna spelade teater xD

Är det grön tavla pĂ„ den? Blir inte klok pĂ„ bilden!

DĂ„ Ă€r jag helt med! Ska mĂ€ta hur mĂ„nga mm bommen pĂ„ originalkronan Ă€r utanför sĂ„ fĂ„r jag matcha detta sen nĂ€r stumpen Ă€r bortfrĂ€tt. Haha ja, hade lovat min sambo att umgĂ„s med henne nĂ€r jag var klar sĂ„ stressade igenom processen đŸ€­

Var inget batteri kvar i urverket nÀr jag fick klockan men misstÀnker ocksÄ att nÄgon har tryckt in ett 395 batteri istÀllet, som lök pÄ laxen fanns det Àven spÄr av batterilÀckage i B67an.

Tavlan Àr grÄgrön, hoppas att det syns bÀttre pÄ nedanstÄende bild.

PXL_20221226_095358210.PORTRAIT.jpg

MĂ„ste sĂ€ga att jag Aerospacen Ă€r bra mycket bĂ€ttre i verkligheten Ă€n vad jag trodde, och dĂ„ har jag Ă€ndĂ„ hypat upp mig under nĂ„gra Ă„r. MĂ€rks knappt pĂ„ handleden pga titaniumet (sov med den inatt och den var bra mycket bekvĂ€mare Ă€n mina övriga klockor), lĂ€nken Ă€r riktigt skön och AR:et gör att det knappt ser ut som att det Ă€r nĂ„got glas pĂ„ klockan 😍

DĂ„ Ă€r jag helt med! Ska mĂ€ta hur mĂ„nga mm bommen pĂ„ originalkronan Ă€r utanför sĂ„ fĂ„r jag matcha detta sen nĂ€r stumpen Ă€r bortfrĂ€tt. Haha ja, hade lovat min sambo att umgĂ„s med henne nĂ€r jag var klar sĂ„ stressade igenom processen đŸ€­

Var inget batteri kvar i urverket nÀr jag fick klockan men misstÀnker ocksÄ att nÄgon har tryckt in ett 395 batteri istÀllet, som lök pÄ laxen fanns det Àven spÄr av batterilÀckage i B67an.

Tavlan Àr grÄgrön, hoppas att det syns bÀttre pÄ nedanstÄende bild.

PXL_20221226_095358210.PORTRAIT.jpg

MĂ„ste sĂ€ga att jag Aerospacen Ă€r bra mycket bĂ€ttre i verkligheten Ă€n vad jag trodde, och dĂ„ har jag Ă€ndĂ„ hypat upp mig under nĂ„gra Ă„r. MĂ€rks knappt pĂ„ handleden pga titaniumet (sov med den inatt och den var bra mycket bekvĂ€mare Ă€n mina övriga klockor), lĂ€nken Ă€r riktigt skön och AR:et gör att det knappt ser ut som att det Ă€r nĂ„got glas pĂ„ klockan 😍

Kanon om du kan mĂ€ta den =) Haha vettu det Ă€r lĂ€tt att stressa vid juletid, sjĂ€lv gjorde jag fel ett par ggr vid en paypal-överföring till en handlare sĂ„ den fick Ă„terbetalas 2ggr. Stackars handlaren! 😅

395-batteri Àr std och den Àr verkligen pÄ grÀnsen sÄ jag rekommenderar 370 istÀllet. Skrev fel tidigare, det var 395 som jag hade tidigare och gick ned till 370/371.

om inte batterilÀckaget Àr överdrivet sÄ kan man stÀda upp det och bra Àr att mÀta kretskortets banor att de har fullgod kontakt.

Jepp den har grönt i sig och Àr en ovanligare tavla. Trevligt!.

LÀtt att man glömmer klockan pÄ nÀven och den Àr verkligen skön att bÀra för alla aktiviteter.

Kanon om du kan mĂ€ta den =) Haha vettu det Ă€r lĂ€tt att stressa vid juletid, sjĂ€lv gjorde jag fel ett par ggr vid en paypal-överföring till en handlare sĂ„ den fick Ă„terbetalas 2ggr. Stackars handlaren! 😅

395-batteri Àr std och den Àr verkligen pÄ grÀnsen sÄ jag rekommenderar 370 istÀllet. Skrev fel tidigare, det var 395 som jag hade tidigare och gick ned till 370/371.

om inte batterilÀckaget Àr överdrivet sÄ kan man stÀda upp det och bra Àr att mÀta kretskortets banor att de har fullgod kontakt.

Jepp den har grönt i sig och Àr en ovanligare tavla. Trevligt!.

LÀtt att man glömmer klockan pÄ nÀven och den Àr verkligen skön att bÀra för alla aktiviteter.

Haha ja, julen Ă€r verkligen barnens högtid. För oss vuxna Ă€r det dock en hel del jobb och stress 🙈

Provade att ta bort batterilÀckaget med isopropanyl innan jag byte men ingen lycka tyvÀrr. Hade hoppats annars att bara byte skÀrmen och ha kvar B67 verket. Var orolig att jag skulle störa mig pÄ dom mindre siffrorna men tycker det Àr snyggt ÀndÄ :)

Kalas!!! Bara att njuta nu!. Ser ÀndÄ rÀtt bra ut med de mindre siffrorna pÄ displayen iaf vid dag/datum visning.

Jag tycker ocksÄ det! Storleken pÄ siffrorna gifte sig mycket bÀttre med tavlan Àn vad jag kunde ana.

Var rÀdd att detta skulle bli en "nÀstanklocka" och att jag ÀndÄ skulle sukta efter originalet. Men jag Àr mer Àn nöjd :)

Snyggt jobbat! Roligt att följa!

Hur fungerar det? Är det helt kört med att lĂ€mna in till Breitling för att fĂ„ byt verk?
Helt kört Àr det inte utan Breitling kan byta verket men dÄ till ett sq-superquartz. DÄ verket Àr Àn en liten gnutta tjockare byter de Àven bakstycket med sq ingraverat, allt för ett saftigt pris av ungefÀr 9-10k eller t.o.m. 12-14k. Lite luddiga uppgifter med priset de gÄnger jag förhört Breitling men det Àr i det spannet.

Snyggt jobbat! Roligt att följa!

Hur fungerar det? Är det helt kört med att lĂ€mna in till Breitling för att fĂ„ byt verk?

Tackar! Var roligt och ganska frustrerade bitvis men roligt att ro projektet i land :)

Som @Aerospace skrev kostar det (i mitt tyckte) lite vÀl mycket att lÀmna in till Breitling nÀr man kan köpa ett dugligt urverk för 1-2 tkr.

Summan av att köpa en kvaddad Aerospace samt service landar nÀstan pÄ kostnaden för att köpa en begagnad Evo liksom :/

Tillbaka
Topp