• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den nya större mattråden

StrawberryFields

Sir Notalot
Jag älskar mackor...
IMG_20161225_151726_700.jpg
IMG_20161223_110615_674.jpg
IMG_20161221_181658.jpg
 

matage

Omega
Kanske kan få feedback här på en liten tanke? :)
Då jag jobbar hela helgen kommer nyåret firas in ordentligt först imorgon. Har fått tag i renfilé som jag tänkte steka i smör med bara salt och peppar.
Nu till frågan: tillbehör till detta? Tänkte mig att göra råraka till, och servera med stekta kantareller och några stänk crema di balsamico över köttet. Kommer detta att bli för torrt eller blir det ätbart måntro?
Det låter sjukt gott!

Jag skulle nog däremot ta och gräddstuva kantarellerna (riktigt tät stuvning - inte sås) för att få ett krämigt inslag också samt att fettet hjälper till att höja smaken på renen också. Då tror jag du har en hit :)

Inser att det är alldeles för länge sen jag åt ren...
 
Kanske kan få feedback här på en liten tanke? :)
Då jag jobbar hela helgen kommer nyåret firas in ordentligt först imorgon. Har fått tag i renfilé som jag tänkte steka i smör med bara salt och peppar.
Nu till frågan: tillbehör till detta? Tänkte mig att göra råraka till, och servera med stekta kantareller och några stänk crema di balsamico över köttet. Kommer detta att bli för torrt eller blir det ätbart måntro?
För mig skulle det funka men man kan bu alltid komplettera med något. Byta ut balsamicostänken mot rödlöksmarmelad tex? En liten chevresås kanske? Lycka till!
 

SurTratten

Cartier
2-Faktor
Det låter sjukt gott!

Jag skulle nog däremot ta och gräddstuva kantarellerna (riktigt tät stuvning - inte sås) för att få ett krämigt inslag också samt att fettet hjälper till att höja smaken på renen också. Då tror jag du har en hit :)

Inser att det är alldeles för länge sen jag åt ren...

Sant, skaffar nog en skvätt grädde på väg hem också. Sås har ingen dött av :)

För mig skulle det funka men man kan bu alltid komplettera med något. Byta ut balsamicostänken mot rödlöksmarmelad tex? En liten chevresås kanske? Lycka till!

Jag personligen gillar båda dom tänken, men tjejen gillar varken ost eller lök och jag ska måka i mig en bit tryffel-brie till förrätt :)
 
Senast ändrad:
Sant, skaffar nog en skvätt grädde på väg hem också. Sås har ingen dött av :)



Jag personligen gillar båda dom tänken, men tjejen gillar varken ost eller lök och jag ska måka i mig en liten bit tryffel-brie till förrätt :)
Tryffel-brie är gott.
Svårt att laga mat när tagarna inte gillar lök.
Gräddstuva kantarellerna, det blir kanon. Du kan ju också köpa några syltade lökar.
 

SurTratten

Cartier
2-Faktor
Tryffel-brie är gott.
Svårt att laga mat när tagarna inte gillar lök.
Gräddstuva kantarellerna, det blir kanon. Du kan ju också köpa några syltade lökar.
Har aldrig provat innan, men tryffel är gott och brie är gott så det borde vara rätt ok :)
Ja, försöker så gott det går att använda så mycket det går "i smyg" och har lyckats med både pannbiffar och köttfärssås som fått MVG. Dock känns det fortfarande som lite för hardcore att ställa fram picklad eller marmelad på rödlök...
 

PIC

Cartier
2-Faktor
Jag gillar Kötthallen i Viksjö!
Den är grymt mycket bättre och känns mer genuin än det stora aset till butik som låg i Sumpan.
Kom dit 5min innan öppning idag, då var det redan 12p i kö. Jag som tänkte jag skulle slippa det, men tji fick jag.
Gick fort ändå. Bra service och trevlig personal.
Handlar gärna där också. Längtar till sommaren då lär jag stanna till varje fredag efter jobbet.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Kanske inte helt rätt tråd, men ändå.
Besökte djuret i gamla stan idag. Jag tyckte det var trevligt och god mat. Hade med mig frun och dottern, även de uppskattade det. En 8-åring som käkar tartar på renkalv och bara njuter av köttet. Kul!
Kollade runt lite innan jag bokade. Var lite spontant så de ideer jag hade var fullbokade (tre pers kl 17:30, bokade ca kl 10 idag).

Blev bara två matbilder. Först rätt nr 3, ytterfile.
IMG_2215.JPG


Sen dessert. Citron o timjanglass o chokladkaka m körsbär o punchmousse.
IMG_2219.JPG


Servicen var bra men störde mig på att servitören kallade dottern för damen, frölen hade varit korrekt!
IMG_2220.JPG
 

ChumpTime

Panerai
IMG_0319.JPG
Jag har perioder när matlagningen flippar ut totalt (Captain autismo-varning).

Här är en full breakfast-dessert:
1. glass med bacon och ägg, karamelliserad pancetta och earl grey-gelé*
2. körsbärstomater pocherade i créme caramel, fyllda med passionsfrukt, kiwi och pistagenötter**
3. Smörstekt brioche.

Pluspoäng för den som kan identifiera *kocken och **tv-serien som jag inspirerats av.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
IMG_0319.JPG
Jag har perioder när matlagningen flippar ut totalt (Captain autismo-varning).

Här är en full breakfast-dessert:
1. glass med bacon och ägg, karamelliserad pancetta och earl grey-gelé*
2. körsbärstomater pocherade i créme caramel, fyllda med passionsfrukt, kiwi och pistagenötter**
3. Smörstekt brioche.

Pluspoäng för den som kan identifiera *kocken och **tv-serien som jag inspirerats av.
Glassen är 100 % Heston, resten vet jag inte om han kan bli attribuerad :)
 

ChumpTime

Panerai
Glassen är 100 % Heston, resten vet jag inte om han kan bli attribuerad :)

Korrekt. Tomaten kommer från The West Wing/Vita Huset (S02E17 The Stackhouse FIlibuster):

BARTLET: Leo.
LEO: Good evening, sir.
BARTLET: You busy?
LEO: What do you need?
BARTLET: Come have dinner with me.
LEO: Why?
BARTLET: Pierre Boileau is cooking tonight. You want to have dinner?
LEO: What's he serving?
BARTLET: That's your answer?
LEO: I'm just asking.
BARTLET: Well, I can tell you that the man specializes in a reinterpretation of classic Provancale cuisine. Cassoulet, duck with green olives...
LEO: Yeah...
BARTLET: ...saffron chicken...
LEO: I haven't had a good saffron chicken in quite some time.
BARTLET: Well, don't you think you deserve one?
LEO: Yes.
BARTLET: His specialty is his dessert: Tomate de Saltambique.
LEO: That's gonna be a big, seedless beefsteak tomato stweed for three hours in creme de caramel and stuffed with...
BARTLET: Passion fruit, kiwi and hazelnuts, and...
LEO: ...served on a pomegranate reduction, yes.
BARTLET: Let's go. Leave the cell phone.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
IMG_0319.JPG
Jag har perioder när matlagningen flippar ut totalt (Captain autismo-varning).

Här är en full breakfast-dessert:
1. glass med bacon och ägg, karamelliserad pancetta och earl grey-gelé*
2. körsbärstomater pocherade i créme caramel, fyllda med passionsfrukt, kiwi och pistagenötter**
3. Smörstekt brioche.

Pluspoäng för den som kan identifiera *kocken och **tv-serien som jag inspirerats av.
Imponerande! Det skall jag prova, iaf delar av det.
Chokladpudding m vispgrädde e också gott.
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Åt en vit pizza för första gången i mitt liv för en månad sedan i Frankrike. Tyckte det var otroligt gott. Fick ett infall igår att jag var tvungen att försöka återskapa denna smakupplevelse. En vit pizza är alltså med en sås baserad på Créme Fraiche istället för tomat.

Pizzasåsen innehåller alltså créme fraiche, lite vatten för att få rätt konsistens, citronsaft och honung. Smeta ut över bottnen, lägg sedan på getost, mozzarella och mögelost. Strö vanlig pizzaost som ett täcke över, sedan på med oregano. Skjuts in i ugnen en stund och njut. Det behövs mer honung än man kan tro i såsen för att balansera ostens smak. Överlag en simpel och snabb rätt som smakar fantastiskt.

Bjuder på en bild på härligheten.
IMG_1208.JPG
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
K Amida är bra lunch, AG är bra men har gått ned sig lite, Amaranten har ganska schysst mat också :)
Kan visserligen förflytta oss från fridhemsplan. Tror inte AG är aktuellt denna gången.

Vill ha någon bra lokal, vi kommer käka rätt sent (21-22) en fredag och vill undvika känslan av att man vill byta lokal så fort man ätit upp. :)
 
Topp