• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den nya större mattråden

ErikGBG

Audemars
image.png
 

Sjobedan

Rolex

Dronten

Cartier
Tack för tipset.
Vet du vad som skiljer Mineral B och Carbon?
Enligt http://www.prokok.se/de-buyer-stekpanna-kolstal-28cm-carbone-plus.html

"Carbone Plus eller Mineral B
Skillnaden mellan denna panna i Carbone Plus serien och Mineral B från de Buyer är att denna panna ursprungligen är tillverkad för restaurangbranschen och är därför inte rostskyddad, vilket innebär att vid leverans kan det förekomma små ytliga rostfläckar som lätt kan putsas bort. Detta är helt normalt för denna typ av panna. Charmen med den här typen av panna är att det ska vara en rå och äkta känsla av back to basic bort från beläggning och konstgjorda ytskikt."

Mineral B ska vara förbehandlad med bivax.
 

Yoko

Panerai
2-Faktor
Klickade hem en kolstålspanna från webhallen nu när de körde halva priset på vissa De buyer. Varit nyfiken på att testa en länge nu och 249 spänn kan vara värt att ta en chansning på.
Tackar för tipset!
Köpte en 32cm Mineral B för en tre fyra år sedan och den har varit fantastisk så nu fick den sällskap av en 28 och en 26 :)
När jag köpte min första så fick jag rådet att innan första användning "köra in" pannan genom att låta den stå och puttra med vatten och potatisskal ett tag. Inte helt säker på hur stärkelsen skyddar pannan men tänker följa det rådet den här gången också.
 

Sledger

Cartier
Tackar för tipset!
Köpte en 32cm Mineral B för en tre fyra år sedan och den har varit fantastisk så nu fick den sällskap av en 28 och en 26 :)
När jag köpte min första så fick jag rådet att innan första användning "köra in" pannan genom att låta den stå och puttra med vatten och potatisskal ett tag. Inte helt säker på hur stärkelsen skyddar pannan men tänker följa det rådet den här gången också.

Aldrig hört att man kan använda vatten och potatisskal. :) Funkar det verkligen? Jag har ett par Mineral B som jag stekte in på följande sätt. Gjorde rent med varmt vatten, värmer på spisen med olja tills det börjar ryka. Låter den kallna och torkar bort överflödig olja med papper. Pannan är då fortfarande oljig och har ett bra skydd. Jag brukar upprepa denna behandling lite då och då.

Min 24cm traktör som nästan enbart används till köttfärssås funkar fantastiskt bra, men inte blivit så väldigt inbränd än. Syran i tomater torkar lätt ur pannan så den behöver oljas en del. :)
buyer_24.jpg
 

Edin

Panerai
Ja idag var det dags för mig att göra ett seriösare försök på matlagning än min vanliga 20 minuters matlagning (inklusive diskning och städning av köket). Vad var det då som stod på menyn?

Beef Chili
När jag stod i köttdisken på Hemköp Hipsterplan (Telefonplan) där de i veckan hade extrapris på högrev slog jag till på ett kilo och tänkte att det där kan man göra något bra av. Jag har, likt säkert fler här, läst en del matlagningsbloggar likt Jonas Crambys genom åren men aldrig testat något mer än att göra egna hamburgare från grunden med att mala och baka bröd. Gott som tusan men det är inte så bra mot figuren att äta burgare, pizza, carbonara typ vare vecka så geniknölarna har gnuggats lite för att komma på nya saker att laga. Jag kom på att syrran ex gjorde en grym chili så jag letade lite recept och kom ihåg att Cramy är ju en Mexar matlagare av rang (i alla fall i bloggar och annat) och hittade ett recept han tittat på av Francis X Tolbert som måste vara lite av chilins kung. Att det i receptet ingår kött, en hel vitlök, färsk och torkad chili lagom att starta ett kärnkraftverk och öl gör inte saken sämre (även om jag är lite klen på stark mat..).

Det var en hel del kryddor som behövde inhandlas då närmast allt utom salt, peppar, rosmarin samt kanel saknades i i kryddskåpet. Rödlöken ska syltas och agera tillbehör.
1.JPG


Köttet och vitlöken stektes på för att få färg. Den torkade chilin skulle kokas i lite vatten en stund. Helvete vad det kändes i luftvägarna! Var tvungen att öppna upp så det blev korsdrag i det residensen.
2.JPG


Nu har härligheten stått och puttrat i en timme och ska stå en timme till så köttet faller isär. Smakar ljuvligt redan men ett fullt smakprov kommer först imorgon då det tydligen ska bli än bättre sjung i chilin om den får dra sig lite. Tanken var även att det skulle bli matlådor så det passade perfekt.
3.JPG


Lovar att återkomma med hur det smakar samtidigt som AdamST återkommer med recept till sin vegetariska "Risotto"... ;)

Här har ni receptet om ni blir inspirerade och vill prova själva.
http://www.dn.se/mat-dryck/recept/beef-chili-taco/
 
Senast ändrad:
Topp