• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den nya större mattråden

ErikGBG

Audemars
Oj, trodde även de slipade? Bara använt en och den slipade metallen iaf.
Bror på HRC skalan på stålet. På japanska knivar slipar den inte då stålet är för hårt. På mjukare stål slipar dom marginellt. Kan jämföras med kanske 20 000 grit på slipsten dvs är kniven i behov av slipning är keramikstav meningslös
 
Bakad potatis!
När fantasin och tiden tryter så tycker jag att det kan vara gott.
Vad brukar ni ha till?
Tonfiskröra är ett säkert kort men lite inspiration skulle vara kul.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Diamant slipar ner kniven vilket keramik ej gör. Den används bara för att räta upp eggen när den blivit slö.
Jag slipar på slipsten, och rätar sedan med keramikbryne mellan slipningarna
Blir lite som att köra på en grov slipsten, om man använder diamant och inte fixar eggen med finare sten mao?
 

ErikGBG

Audemars
Blir lite som att köra på en grov slipsten, om man använder diamant och inte fixar eggen med finare sten mao?
Mjo men framför allt sliter man ner kniven i onödan tycker jag. Ofta behöver den bara rätas upp. Jag slipar Mina kanske 1 gång per månad och sen bryner dom 2-3 ggr om dagen. Hade jag haft ngt grövre bryne hade jag inte haft nån kniv kvar.
 

stigge

Omega
2-Faktor
@ErikGBG
Som många andra kör jag med vanliga svensson knivar (typ global, sabatier och wmf)
Det funkar såklart men suget efter finare finns.
Hur pass känsliga är kolstål/pulverstål?
Funkar det t ex att klyva en hummer eller det då att föredra det tjockare europeiska knivarna?
 

ErikGBG

Audemars
@ErikGBG
Som många andra kör jag med vanliga svensson knivar (typ global, sabatier och wmf)
Det funkar såklart men suget efter finare finns.
Hur pass känsliga är kolstål/pulverstål?
Funkar det t ex att klyva en hummer eller det då att föredra det tjockare europeiska knivarna?
Ju hårdare desto känsligare. Större chans för flisor osv. Mjukt europeiskt stål passat bäst till sådant.
Jag har typ hälften stainless/kolstål utav mina knivar och kolstål är grym när det kommer till skärpa. Men kräver lite mer underhåll då det lätt rostar
 

stigge

Omega
2-Faktor
Ju hårdare desto känsligare. Större chans för flisor osv. Mjukt europeiskt stål passat bäst till sådant.
Jag kör typ 50/50 stainless/kolstål och kolstål är grym när det kommer till skärpa. Men kräver lite mer underhåll då det lätt rostar
Så behålla svensson knivarna är att rek för grovgörat och komplettera med något roligare i kolstål eller ngn blandning som inte rostar lika lätt
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Bror på HRC skalan på stålet. På japanska knivar slipar den inte då stålet är för hårt. På mjukare stål slipar dom marginellt. Kan jämföras med kanske 20 000 grit på slipsten dvs är kniven i behov av slipning är keramikstav meningslös
Keramen är fortfarande hårdare än stålet så effekten lär vara den samma, bara lite långsammare. Men kul att man fick lära sig något nytt, trodde inte man kunde böja tillrätta eggen så lätt. Verkar so de keramiska är en hybrid, lätt slipade och tillräckligt hårt för att kunna böja tillbaka eggen.
 

ErikGBG

Audemars
Keramen är fortfarande hårdare än stålet så effekten lär vara den samma, bara lite långsammare. Men kul att man fick lära sig något nytt, trodde inte man kunde böja tillrätta eggen så lätt. Verkar so de keramiska är en hybrid, lätt slipade och tillräckligt hårt för att kunna böja tillbaka eggen.
Slipeffekten är i princip obefintlig. Effekten kommer av att man böjer tillbaka eggen. Räcker med 5 drag på varje sida utan eggen med en hyfsat nyligen slipad kniv medan med en slö går det i princip inte att få vasst med keramisk stav, det är inte tillräcklig friktion helt enkelt
 

Zingo

Rolex
Mycket info att ta in om knivslipar! :)
För en som kör Svensson knivar (a.k.a. Global), vad ska man köpa för slip? Gärna exakt märke och modell. Har kollat på:
IMG_0651.JPG


Eller
IMG_0650.JPG


Har sedan tidigare vanlig skräpstål bryne.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Mycket info att ta in om knivslipar! :)
För en som kör Svensson knivar (a.k.a. Global), vad ska man köpa för slip? Gärna exakt märke och modell. Har kollat på:
IMG_0651.JPG


Eller
IMG_0650.JPG


Har sedan tidigare vanlig skräpstål bryne.
Jag har den övre till mina knivar från Global. Fungerar alldeles utmärkt.
Köp ett keramiskt bryne också, valfritt för en hundralapp och använd för underhålla eggen innan användning.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Fyllde år igår. Förutom presenterna jag köpt till mig själv, så hade frugan övertygar svärmor att köpa ett sous vide paket. Kul!
Bil till att engagera sig ytterligare i en tråd här på lifestyle.
 

Vincent

Cartier
@Veratio @zippan @stigge hur har det gått med era kolstålspannor? Min har både slagit sig och får allt att bränna fast haha. Följde ändå någon guide på youtube med linfröolja och hela köret, starta på ytterst svag värme etc men all olja hamnar ute i kanterna.
 

Viktor.L

Cartier
2-Faktor
@Veratio @zippan @stigge hur har det gått med era kolstålspannor? Min har både slagit sig och får allt att bränna fast haha. Följde ändå någon guide på youtube med linfröolja och hela köret, starta på ytterst svag värme etc men all olja hamnar ute i kanterna.
Såhör har jag bränt in mina pannor, fast på vanliga spisen inomhus. Dock med brandvarnaren borta... Fungerat ypperligt!
 

stigge

Omega
2-Faktor
@Veratio @zippan @stigge hur har det gått med era kolstålspannor? Min har både slagit sig och får allt att bränna fast haha. Följde ändå någon guide på youtube med linfröolja och hela köret, starta på ytterst svag värme etc men all olja hamnar ute i kanterna.
Slagit sig, oj, det låter inge bra
Har inte dragit igång min ännu.
Blir till helgen.
Tänkte nog bara köra in de som tillverkaren säger, är trots allt bara en stekpanna och jag gissar att det bör räcka
med lite olja och sedan köra och använda den så blir den bättre och bättre med tiden. Tar ju tid för en gjutjärnspanna att blir bra också.
Man att den har slagit sig låter ju värre :confused:
 

Vincent

Cartier
Slagit sig, oj, det låter inge bra
Har inte dragit igång min ännu.
Blir till helgen.
Tänkte nog bara köra in de som tillverkaren säger, är trots allt bara en stekpanna och jag gissar att det bör räcka
med lite olja och sedan köra och använda den så blir den bättre och bättre med tiden. Tar ju tid för en gjutjärnspanna att blir bra också.
Man att den har slagit sig låter ju värre :confused:
Läst lite om det och det verkar som att den slår sig ganska lätt
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
@Veratio @zippan @stigge hur har det gått med era kolstålspannor? Min har både slagit sig och får allt att bränna fast haha. Följde ändå någon guide på youtube med linfröolja och hela köret, starta på ytterst svag värme etc men all olja hamnar ute i kanterna.
Det som är svagheten med kolstål jämfört med gjutjärn, de slår sig och håller inte lika jämn värme. Men inoljningen är den samma, låter som du haft för mycket olja. Ska bara vara ett tunt lager, kan det runna ut i kanterna är det för mycket olja. Applicera oljan med papper/tygduk. Värm upp på max värme så det börjar ryka, när det inte ryker längre är det färdigt. Upprepa tre ggr.
 

Vincent

Cartier
Det som är svagheten med kolstål jämfört med gjutjärn, de slår sig och håller inte lika jämn värme. Men inoljningen är den samma, låter som du haft för mycket olja. Ska bara vara ett tunt lager, kan det runna ut i kanterna är det för mycket olja. Applicera oljan med papper/tygduk. Värm upp på max värme så det börjar ryka, när det inte ryker längre är det färdigt. Upprepa tre ggr.
jo det gjorde jag så den är mörk stekpannan men när jag väl ska steka i den kan jag ha mer olja i?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
jo det gjorde jag så den är mörk stekpannan men när jag väl ska steka i den kan jag ha mer olja i?
Jaha, det var en syftning på när du använder den, då är jag med. Jo man ska ha riktigt med stekfett och inte flytta på köttbiten förrän den är färdig att vändas. Släpper nämligen efter ett tag. Fastnar det ändå har du nog för hög värme, eller för lite fett under köttet. Vilket då kan bero på att den är för skev...
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Käkade nyligen denna fantastiska variant på Linje Tio i Stockholm, det är vitello tonnato, men under det tunna kalvköttet har de dessutom lagt kalvtartar. Det råa köttet matchade perfekt med tonfisken, och kapris är sällan fel heller. Magiskt gott, och någon variant på detta kommer jag börja mecka med hemma :)
IMG_5304.JPG

@Edin vad menade du för recept? :) Det har helt undsluppit mig!
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Min ser ut som på kitchenslabs hemsida, dvs nästan svart över allt. Däremot så har jag fått bubblor i det svarta så dom går sönder och sedan kommer det "silvriga" stålet fram igen tills jag bränt in den igen. Någon som upplevt detta?
 

Veratio

Cartier
Käkade nyligen denna fantastiska variant på Linje Tio i Stockholm, det är vitello tonnato, men under det tunna kalvköttet har de dessutom lagt kalvtartar. Det råa köttet matchade perfekt med tonfisken, och kapris är sällan fel heller. Magiskt gott, och någon variant på detta kommer jag börja mecka med hemma :)
IMG_5304.JPG

@Edin vad menade du för recept? :) Det har helt undsluppit mig!

Fy satan så gott det ser ut!!
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Min ser ut som på kitchenslabs hemsida, dvs nästan svart över allt. Däremot så har jag fått bubblor i det svarta så dom går sönder och sedan kommer det "silvriga" stålet fram igen tills jag bränt in den igen. Någon som upplevt detta?
Vilken panna utgick du ifrån? Låter som att den inte var ren eller att det var för tjockt lager olja.
 
Topp