Tobias Eriksson
Guld
Aha ok så då tänker "rookien" i mig att det är lämpligt till kött eller?Lättare än gjutjärn, tål mer värme än teflon
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Aha ok så då tänker "rookien" i mig att det är lämpligt till kött eller?Lättare än gjutjärn, tål mer värme än teflon
Nja där är gjutjärn kungen tycker jag. All matlagning där pannan kan stå still på spisen så föredrar iaf jag gjutjärnAha ok så då tänker "rookien" i mig att det är lämpligt till kött eller?
Trevlig uppsättning och inte dugg avis på den gashällenKöpte en uppsättning De Buyer för ett år sedan och har varit väldigt nöjd hittills
Gas är kul tills det läcker...Trevlig uppsättning och inte dugg avis på den gashällen
Jag tycker du skall åka till någon butik som har lite blandat och testa vad som känns bra i handen.provar även här: Vilken är den optimala kniven/märket till köket med avseende på price/performance? Tänker mig omkring 1-2k per kniv, totalt omkring 3 knivar. Typ en santoku, en nakiri och någon form av kockkniv...
Skall man gå på ngt asiatiskt eller typ victorinox/opinel? Vad behöver man egentligen för knivar? Kan man köra lite japanskt och kombinera med europeiskt?
Det skall jag, frågan är bara vad församlingen tycker. Cleancut verkar ha bra sortiment, men bor i Skåne... Svårt att veta om man betalar för märket eller kvaliten för en Global exempelvis.Jag tycker du skall åka till någon butik som har lite blandat och testa vad som känns bra i handen.
@ErikGBG Har garanterat koll på vad som är bra grejer. Jag själv kör Global, mainstream, fungerar bra och jag är nöjd.
Jag har haft mina Global i 5 år, använder en keramisk brynstav och kör på Globals egna knivslip. Skarpa som attans fortfarande!Det skall jag, frågan är bara vad församlingen tycker. Cleancut verkar ha bra sortiment, men bor i Skåne... Svårt att veta om man betalar för märket eller kvaliten för en Global exempelvis.
Imponerande. Kör du våtslip?Jag har haft mina Global i 5 år, använder en keramisk brynstav och kör på Globals egna knivslip. Skarpa som attans fortfarande!
Ja, deras 3 stegs.Imponerande. Kör du våtslip?
Frågan är således om man får "samma" kvalitet med andra japanska knivar i prisklassen kring 1-1,5k.
trist om det även här gäller att man får vad man betalar för...Ja, deras 3 stegs.
Det är en mycket bra fråga. Jag tror att det där i slutändan handlar om vad som känns bra i handen och att man får samma 'kvalitet' för pengarna.
Global kör alltid rabatt på kit om 3 till 5 knivar för några lappar. Redan när jag köpte mina. Jag tycker det är riktigt prisvärt även om den lilla skalkniven aldrig kommer till användning mer än att öppna förpackningar.
Typ ett sådant här kit:
https://www.cervera.se/produkt/knivset-5-delar-g-2951138
Samt våtslip:
https://www.cervera.se/produkt/knivslip-3-hjul
Då bränner du in på ett udda vis... Värm ett tunt lager, inget överflöd, linfröolja tills det slutar ryka. Upprepa tre gånger.Aldrig hört att man kan använda vatten och potatisskal. Funkar det verkligen? Jag har ett par Mineral B som jag stekte in på följande sätt. Gjorde rent med varmt vatten, värmer på spisen med olja tills det börjar ryka. Låter den kallna och torkar bort överflödig olja med papper. Pannan är då fortfarande oljig och har ett bra skydd. Jag brukar upprepa denna behandling lite då och då.
Min 24cm traktör som nästan enbart används till köttfärssås funkar fantastiskt bra, men inte blivit så väldigt inbränd än. Syran i tomater torkar lätt ur pannan så den behöver oljas en del.
Jag tycker, som någon annan skrev, att man får fördelarna med gjutjärn fast pannan är lite lättare. De funkar lika bra på induktion som gas men framför allt så är det lättare att få ner temperaturen i dem. När en gjutjärnspanna blir riktigt het så håller den värmen väldigt länge vilket kan bli stökigt om det blir för varmt.Schysst. Är kolstål bättre än gjutjärn? Jag älskar mina gjutjärnspannor men ibland är dom lite tunga att jobba med
Trevlig uppsättning och inte dugg avis på den gashällen
Mycket nöjd med mina hursomhelst, ingen expert dock.
Beskrivet en sida bak!Vad är det för skillnad på Mineral B och lyonnaise carbon från deBuyer?
Tack!För 3500kr hade jag köpt:
KS WaGyuto 240mm http://japanesechefsknife.com/KSSeriesHonKasumiGyokuhakukou.html#KSSeries och
http://www.cleancut.se/butik/knivmodeller/brodknivar/broedkniv-5-2930-26-detail
bryne http://www.cleancut.se/butik/knivslipning/brynstav-keramik/keramikbryne2014-08-04-09-35-55-detail
Sen kanske en skalkniv från victorinox för 39kr
Du får extremt mkt mer för pengarna
Mycket nöjd med mina hursomhelst, ingen expert dock.
Bara vanligt skräp som man köpt/fått genom åren - det är mina första riktigt fina köksknivar.Nice, har du något annat att sätta dessa i relation till?
Global?Bara vanligt skräp som man köpt/fått genom åren - det är mina första riktigt fina köksknivar.
Är tjockleken den samma spelar det ingen roll, ska ändå brännas in i linfröolja.Vad är det för skillnad på Mineral B och lyonnaise carbon från deBuyer?
Ja, de är lite same same så länge det är keramisktTack!
Funkar https://www.cervera.se/produkt/keramisktbryne-23-cm "lika bra" tror du? Redan köpt, men kan lämna tillbaks...
Aldrig testat men jag har svårt för den typen utav handtag
Föredrar du keramiskt för diamant?Ja, de är lite same same så länge det är keramiskt
Diamant slipar ner kniven vilket keramik ej gör. Den används bara för att räta upp eggen när den blivit slö.Föredrar du keramiskt för diamant?
Oj, trodde även de slipade? Bara använt en och den slipade metallen iaf.Diamant slipar ner kniven vilket keramik ej gör. Den används bara för att räta upp eggen när den blivit slö.
Jag slipar på slipsten, och rätar sedan med keramikbryne mellan slipningarna