• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den nya större mattråden

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
28 cm, De Buyer Mineral B-pannan. Kan vart för tjockt lager olja i början. Tänkte först att jag kanske fick bort för lite av bivaxen, men kan väl inte vara det?
Tror bivaxet är problemet utan att själv ha testat, svårt att veta hur det reagerar med oljan. Kanske någon annan som testat? Jobbar själv med gjutjärn och där har du även struktur i stekytan som hjälper oljan att fästa.
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Tror bivaxet är problemet utan att själv ha testat, svårt att veta hur det reagerar med oljan. Kanske någon annan som testat? Jobbar själv med gjutjärn och där har du även struktur i stekytan som hjälper oljan att fästa.
Funderade ett tag på om jag skulle diska ur den rejält med disk och sedan göra om processen på riktigt igen. Har ju bara stekt i den 2 gånger än.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Funderade ett tag på om jag skulle diska ur den rejält med disk och sedan göra om processen på riktigt igen. Har ju bara stekt i den 2 gånger än.
Är inte helt lätt att bli av med all beläggning om den är gjord rätt, ugnssjälvrengöring är en variant om pannan klarar temperaturen och sedan finns det mer eller mindre aggressiva metoder.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Mycket info att ta in om knivslipar! :)
För en som kör Svensson knivar (a.k.a. Global), vad ska man köpa för slip? Gärna exakt märke och modell. Har kollat på:
IMG_0651.JPG


Eller
IMG_0650.JPG


Har sedan tidigare vanlig skräpstål bryne.
I genomdragsslip/bryne genren så är minosharpen oslagbar. OBHs elektriska är en oduglig produkt som ger sämre resultat, är dyrare och går sönder med blixtens hastighet. "Om du tycker om att det brummar när du bryner dina knivar" är i stort sett det enda meningsfulla säljargument jag kunnat komma på.
Sen tycker jag personligen det är lite kaka på kaka att ha både en mino och ett keramikbryne, de gör i stort samma jobb. Hellre lägga de pengarna på att lämna in knivarna på slipning oftare (eller köpa en slipsten och lära sig slipa själv om man vill nörda in på det).
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Kan skriva under på alltsammans här. Masamoton är en fantastisk kniv, Victorinoxen sätter standarden för brödknivar.
Dock ska man ju vara beredd på att Masamoton är en kolstålskniv och reagerar ganska hårt mot en del, lök tex. Även när man fått upp en hygglig patina. Och jag tycker nog att om man ska få ut riktigt max av en sån kniv så bör man vara sugen på att slipa själv på sten (eller med typ Spyderco).
(Masamoton i mitten, vackrare kniv får man leta efter)
IMG_1951.JPG
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Kan skriva under på alltsammans här. Masamoton är en fantastisk kniv, Victorinoxen sätter standarden för brödknivar.
Dock ska man ju vara beredd på att Masamoton är en kolstålskniv och reagerar ganska hårt mot en del, lök tex. Även när man fått upp en hygglig patina. Och jag tycker nog att om man ska få ut riktigt max av en sån kniv så bör man vara sugen på att slipa själv på sten (eller med typ Spyderco).
(Masamoton i mitten, vackrare kniv får man leta efter)
IMG_1951.JPG
Var köper du knivar i skåne? Internet? Var köper man masamoton?
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Var köper du knivar i skåne? Internet? Var köper man masamoton?
Allt det japanska på listen är köpt på nätet. Tex japanesechefknives som är nämnts innan är bra, http://www.chefknivestogo.com/ likaså , bluewayjapan på ebay var bra men har blivit dyrare och har inte lika mycket kul längre. Masamoton är en forumfavorit som rätt ofta är slut i perioder för att sen dyka upp igen.
I Skåne har du solitt utbud på de vanliga märkena på Cervera, RoyalDesign mf, de vanliga ställenal. Mycket av det roliga är ju dock sånt som inte är så jättekommersiellt på bred marknad (och ingen hit att sälja till flertalet konsumenter då de inte kommer skötas rätt och bara bli källa till besvikelse och reklamationer) och därför begränsat utbud i butik.
 

Sledger

Cartier
Var i bakartagen idag så det blev ett matbröd på fullkorns dinkel, rågmjöl, linfrön, pumpakärnor, solroskärnor, torkade aprikoser, diverse nötter och sesamfrön. Saftigt och smarrigt.
20170302_212429.jpg


Sedan blev det en snabb nötchokladkaka som är jäkligt svår att sluta äta. :)
20170302_212454.jpg
 

stigge

Omega
2-Faktor
Invigde deBuyer pannorna i helgen.
Funderade lite över maträtt där pannorna får jobba lite och valet föll på en Boeuf Bourguignon.:)

Instekning av pannorna dagen innan användning. Först diskning med varmt vatten och avtorkning med papper.
Körde två gånger med en tunt lager olja (rapsolja) där pannorna fick svalna med oljan i och sedan avtorkade med papper.
Körde på mediumvärme (6/12) ganska länge och penslade sidorna.
0A0RPZlm.jpg


Sedan fick det jobba med stekning av alla godskaker till grytan.
Hade pannorna på runt 7-8 av 12 som max värme. De uppför sig lite som
gjutjärnspanna och behöver lite tid sig att värmas upp men svalnar snabbare när man t ex tar bort de från värmen.
e091RZIm.jpg
AAm5ExRm.jpg

lUBOwEfm.jpg
Xltlw2mm.jpg


Slutsats: riktigt nöjd med pannorna
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Invigde deBuyer pannorna i helgen.
Funderade lite över maträtt där pannorna får jobba lite och valet föll på en Boeuf Bourguignon.:)

Instekning av pannorna dagen innan användning. Först diskning med varmt vatten och avtorkning med papper.
Körde två gånger med en tunt lager olja (rapsolja) där pannorna fick svalna med oljan i och sedan avtorkade med papper.
Körde på mediumvärme (6/12) ganska länge och penslade sidorna.
0A0RPZlm.jpg


Sedan fick det jobba med stekning av alla godskaker till grytan.
Hade pannorna på runt 7-8 av 12 som max värme. De uppför sig lite som
gjutjärnspanna och behöver lite tid sig att värmas upp men svalnar snabbare när man t ex tar bort de från värmen.
e091RZIm.jpg
AAm5ExRm.jpg

lUBOwEfm.jpg
Xltlw2mm.jpg


Slutsats: riktigt nöjd med pannorna
Ser inte ut som du brände in pannan? Värmde du bara upp oljan lite?
 

stigge

Omega
2-Faktor
Ser inte ut som du brände in pannan? Värmde du bara upp oljan lite?
Du tänker på översta bilden?
Bilden är tagen tidigt men jag brände inte in pannorna så de blev svarta utan körde på mediumvärme i ca20min
per omång. Det funkade riktigt bra och pannorna fick bra non stick egenskaper ganska direct.
 
Senast ändrad:

stigge

Omega
2-Faktor
Alla, man måste över rökpunkten och stanna där tills det slutat ryka. Annars är det meningslöst.
Uppdaterade mitt svar men du han före med citeringen.
De var inte meningslöst då pannorna fick bra non stick egenskaper direkt och sedan fick de jobba en del via matlagningen som
även den blir en instekning av pannan.
Hittade massor av info om hur pannorna ska stekas in och det verkar variera en hel del. Följde tillverkarens info och det
funkar riktigt bra!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Uppdaterade mitt svar men du han före med citeringen.
De var inte meningslöst då pannorna fick bra non stick egenskaper direkt och sedan fick de jobba en del via matlagningen som
även den blir en instekning av pannan.
Hittade massor av info om hur pannorna ska stekas in och det verkar variera en hel del. Följde tillverkarens info och det
funkar riktigt bra!
Måste tyvärr säga att om oljan inte får härda och övergå i fast form är den verklös. Jobbar med detta dagligen. Den ytan du nu nyttjar är den ursprungliga vaxade? ytan. Det du gjorde var att olja in pannan.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Måste tyvärr säga att om oljan inte får härda och övergå i fast form är den verklös. Jobbar med detta dagligen. Den ytan du nu nyttjar är den ursprungliga vaxade? ytan. Det du gjorde var att olja in pannan.
Tack för tipset!
Pannorna är inte de vaxade Mineral B utan Carbon plus pannorna, utan vax
Jobbar du som kock?

Om de inte funkar framöver så får jag bränna in pannorna "ordentligt" framöver. Den
inoljning/inkörning som de har nu tycker jag gav bra egenskaper men tiden får utvisa
om det krävs en ordentlig inbränning eller om det funkar att bränna in de mha matlagning.
Såg flera olika skolor på nätet hur olika personer har gjort med sina pannor.
Mycket olja, lite olja, ordenligt inbränning, inoljning, koka potatiskal innan, inbränning mha matlagning osv osv.

Om det inte funkar så är det väl bara att börja om med en ordenligt inbränning, eller?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för tipset!
Pannorna är inte de vaxade Mineral B utan Carbon plus pannorna, utan vax
Jobbar du som kock?

Om de inte funkar framöver så får jag bränna in pannorna "ordentligt" framöver. Den
inoljning/inkörning som de har nu tycker jag gav bra egenskaper men tiden får utvisa
om det krävs en ordentlig inbränning eller om det funkar att bränna in de mha matlagning.
Såg flera olika skolor på nätet hur olika personer har gjort med sina pannor.
Mycket olja, lite olja, ordenligt inbränning, inoljning, koka potatiskal innan, inbränning mha matlagning osv osv.

Om det inte funkar så är det väl bara att börja om med en ordenligt inbränning, eller?
Yes, det är bara att rengöra ordentligt och börja om. Det du nu kommer märka är att du kommer få jobba rätt hårt för att hålla den "ren". Den kommer bli mörkare och svartfläckig, mao kommer den sakta men säkert bli inbränd på riktigt om du inte grovrengör den.

Tillverkar pannor, så blir tusentals inbränningar i veckan!
 

stigge

Omega
2-Faktor
Yes, det är bara att rengöra ordentligt och börja om. Det du nu kommer märka är att du kommer få jobba rätt hårt för att hålla den "ren". Den kommer bli mörkare och svartfläckig, mao kommer den sakta men säkert bli inbränd på riktigt om du inte grovrengör den.

Tillverkar pannor, så blir tusentals inbränningar i veckan!
Ah, kul med tillverkning av pannor.

Grovrengörning: hetta upp salt och koka ur den med vatten?

Lite märkligt att tillverkarens råd är värm upp olja i 5min
-Vad är visten med deras råd om inbränning om det inte funkar?

Då du sitter inne på expertkunskap, vilket metod är bäst?
Pensla på olja eller ha en tunt lager i pannan?
http://www.kitchenlab.se/koksbloggen/koksredskap/brann-in-kolstalspannan-pa-ratt-satt-sahar-gor-du/
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ah, kul med tillverkning av pannor.

Grovrengörning: hetta upp salt och koka ur den med vatten?

Lite märkligt att tillverkarens råd är värm upp olja i 5min
-Vad är visten med deras råd om inbränning om det inte funkar?

Då du sitter inne på expertkunskap, vilket metod är bäst?
Pensla på olja eller ha en tunt lager i pannan?
http://www.kitchenlab.se/koksbloggen/koksredskap/brann-in-kolstalspannan-pa-ratt-satt-sahar-gor-du/
Redan skrivit det här i tråden, tunt lager linfröolja, tre ggr om man ska nörda till det. Grovrengöring är allt ifrån salt till vilkelslip. Spelar ingen större roll så länge ytan blir ren så inbränningen fäster.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Redan skrivit det här i tråden, tunt lager linfröolja, tre ggr om man ska nörda till det. Grovrengöring är allt ifrån salt till vilkelslip. Spelar ingen större roll så länge ytan blir ren så inbränningen fäster.
Vinkelslip :D

Alltid kul att har kontakt med proffs inom sitt område.
Känns som det är lika bra att följa dina råd när du sitter på expertkunskap som tillverkare av pannor.
Blir till att steka in det ordentligt.

Varför linfröolja? Levde I tron att det inte ska hettas upp? Det är väl visserligen mer för att näringsämnen
påverkas av upphettningen
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vinkelslip :D

Alltid kul att har kontakt med proffs inom sitt område.
Känns som det är lika bra att följa dina råd när du sitter på expertkunskap som tillverkare av pannor.
Blir till att steka in det ordentligt.

Varför linfröolja? Levde I tron att det inte ska hettas upp? Det är väl visserligen mer för att näringsämnen
påverkas av upphettningen
Ugnens självrengöring är en annan kul variant av grovrengöring.

Ingen olja eller fett mår bra av att värmas upp över rökpunkten om den ska förtäras. Då frigörs de fruktade fria radikalerna. Detta är däremot ingen större fara när man bränner in iom att man inte ska äta beläggningen. Linfröolja bildar helt enkelt det hårdaste lagret när den härdar av de ätbara fetten.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Lika bra att följa @Aurum råd
Har man proffs på området så har man :)

Kanterna får inte samma värme och blir lite kladdigare trots hög värme (10/12)
Har bara kört ena pannan. Började med värme 6/12 för att sedan höja upp till 10/12 för att undvika att pannan slår sig.

Work in progress
3lgz2Yam.jpg


Färdiga resultatet
rM9qRKZm.jpg


Vad kan jag förbättra?
Mitten ser lite ut som den flagnat lite?
Gissar att det är enklare med gasolbrännare för att få till kanterna då man kan vinka pannan lite för att få bättre värme.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Lika bra att följa @Aurum råd
Har man proffs på området så har man :)

Kanterna får inte samma värme och blir lite kladdigare trots hög värme (10/12)
Har bara kört ena pannan. Började med värme 6/12 för att sedan höja upp till 10/12 för att undvika att pannan slår sig.

Work in progress
3lgz2Yam.jpg


Färdiga resultatet
rM9qRKZm.jpg


Vad kan jag förbättra?
Mitten ser lite ut som den flagnat lite?
Gissar att det är enklare med gasolbrännare för att få till kanterna då man kan vinka pannan lite för att få bättre värme.
Det är lite svårt att bränna in kolstål om man jämför med gjutjärnet, det enda jag kan tänka är att det blev liite mycket olja. Är mao inte riktigt säker.
 

16610

Patek
2-Faktor
Är det någon Göteborgare som kan tipsa om restaurang i Götet?

Centralt, kött å fisk och inga konstigheter :)
 

stigge

Omega
2-Faktor
Ville testa deBuyer pannan efter korrekt inbränning.
80-talet knackade på anmälde sig för uppgiften :)
Coeur de filet provençale
(blev nyfiken på historiken och det är en rätt ifrån 40-talet och dessutom skapat i Sverige av Julius Carlsson, enligt det allvetande internet)
Men, det är fortfarande gott.
Fett, Kolhydrater och Protein tillsammans med ett gott vin...måste vara någon form av LCHF diet...tror den kallas för "Fredagskväll" :D
deBuyer pannan fungera riktigt bra efter inbränningen.
dikhx6Im.jpg
W1JxlyXm.jpg
 
Topp