• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den nya större mattråden

Vincent

Cartier
Jag hatar min De buyer panna så mycket. Självklart är det för att jag är alldeles för dålig för den, vad är nästa steg om man vill ha en obelagd stekpanna? Rostfritt?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag hatar min De buyer panna så mycket. Självklart är det för att jag är alldeles för dålig för den, vad är nästa steg om man vill ha en obelagd stekpanna? Rostfritt?
De är svårare. Skulle säga gjutjärn är bäst men det är ju nästan samma stekyta som kolstål. Annars får du gå tillbaka till plastbeläggning.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är de så svåra då? Bara slänga i olja och köra ju enligt de filmer jag har sett
Hur ser videos ut på andra pannor? Testa stek i en rostfri kastrull så ser du. Eller i en helt renskrapad kolstålspanna. Det är inbränd olja som ger non-stick egenskaperna. Rostfritt kräver mest teknik av alla sorters pannor.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Jag hatar min De buyer panna så mycket. Självklart är det för att jag är alldeles för dålig för den, vad är nästa steg om man vill ha en obelagd stekpanna? Rostfritt?
Har du bränt in den ordentligt enligt @Aurum tips?
Tycker att non stick egenskaper är förvånansvärt bra efter en bra inbränning.
Har även en rostfri panna och det är klart svårare att steka i så det skulle jag inte rek. om du tycker att kolstålspannan är stökig.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Högrevsburgare :)
nzA9Wae.jpg
 

Esh

Omega
2-Faktor
Tänker redan på mat inför midsommar! KS, jag efterfrågar era bästa sillrecept! Beredning, tillbehör, you name it! Blir sillen bättre desto längre den får stå? Dvs är det dax att fixa den redan nu? :)
 
Tänker redan på mat inför midsommar! KS, jag efterfrågar era bästa sillrecept! Beredning, tillbehör, you name it! Blir sillen bättre desto längre den får stå? Dvs är det dax att fixa den redan nu? :)
Min favoritsill finns att köpa i Boarp utanför Båstad, liknande branteviksill. Har du inte vägarna förbi Båstad tycker jag att du definitivt ska testa att göra en brantevik. Vad gäller tillbehör så kör jag på dom gamla vanliga, nypotatis, brynt smör, lök i olika skepnader, ev äggula och någon god lagrad ost.
 

marmot

Panerai
Min favoritsill finns att köpa i Boarp utanför Båstad, liknande branteviksill. Har du inte vägarna förbi Båstad tycker jag att du definitivt ska testa att göra en brantevik. Vad gäller tillbehör så kör jag på dom gamla vanliga, nypotatis, brynt smör, lök i olika skepnader, ev äggula och någon god lagrad ost.
Glöm inte löjrommen!
 
Berätta mer; borlotti? potatisfondant? Majonäs? Surdegstoast?
Cocos-bönor, aioli, rostad surdegsbaguette. Bönorna varsamt sjudna med morot, lök och nejlikor. Sedan bryns vitlök i en bra olja och släcks med sherryvinäger, varpå den smakas upp med rökt paprikapulver. Vid servering värms bönorna i vatten som får koka ner, sedan på med ovan nämnd olja. Torsken friteras och läggs sedan även den i denna olja som håller Max 40°c. Där får torsken chillaxa tills den når 38-40°c.
Jobbar med detta och lagar en del av käket vi kör på jobbet hemma för att försöka förfina. Har semester nu så har en del tid över :clown:
 

marmot

Panerai
Cocos-bönor, aioli, rostad surdegsbaguette. Bönorna varsamt sjudna med morot, lök och nejlikor. Sedan bryns vitlök i en bra olja och släcks med sherryvinäger, varpå den smakas upp med rökt paprikapulver. Vid servering värms bönorna i vatten som får koka ner, sedan på med ovan nämnd olja. Torsken friteras och läggs sedan även den i denna olja som håller Max 40°c. Där får torsken chillaxa tills den når 38-40°c.
Jobbar med detta och lagar en del av käket vi kör på jobbet hemma för att försöka förfina. Har semester nu så har en del tid över :clown:
Snyggt jobbat!
 
Topp