För övrigt på tok för lite fiskrecept i tråden!
Mitt go-to fisk recept som funkar såväl till lite festligare tillfällen som en trött tisdagskväll.
För 2 personer:
* Salta
2 filéer av valfri vit fisk rikligt. Jag föredrar personligen torskfilé från Öresundsfisk (kolla upp de på facebook, helt fantastiskt projekt!). Låt stå 20 minuter och skölj sedan av och torka helt torr. Det drar vätska ur fisken vilket intensifierar smaken och gör den fastare och således lättare att steka. Du kan även ta annan fisk, och då behövs den inte alltid saltas. Sjötunga är nog mest klassiskt då detta är en variant på Sole Meuniere. Även spätta och kapkummel funkar, och är tillgängliga i frysdisken. Fisk väljer man lite beroende på tillfälle och utbud
* Koka
potatis under tiden, gärna amadine eller liknande smörig potatissort. Häll av vattnet och låt stå och ånga under lock medan du gör sås+steker fisken.
* Bryn
75g smör ordentligt. Ta av från värmen och addera salt,
en finhackad schalottenlök och
eventuellt ett par tsk finhackad kapris. Låt detta stå och mjukna medan du steker fisken i rikligt med smör. Ett tips om fisken är väldigt smal i en ände (svansdelen) så kan du efter halva tillagningstiden lägga en bit skivad potatis under, så att den delen inte längre är kontakt med värmen. Således blir hela fisken stekt perfekt.
* När fisken är har 1 minut kvar värmer du upp det brynta smöret, och adderar
saften från en halv citron och en
liten näve finhackad dill/persilja (eller en kombination).
* Lägg upp fisk på tallrik, häll på smörsåsen och addera potatis. Godast till är ärtor som jag faktiskt kör i micron - Lägg 2 stora nävar frysta ärtor (Findus Ebba är bäst) i en microsäker skål, häll i 1-2msk vatten, spänn plastfolie över skålen och micra 2 minuter på högsta effekt. Ta ut och skaka runt och micra 1-2 minuter till. Låt stå 1 minut och häll sedan av i en sil.
Har man det hemma så är finriven (och färskriven såklart) pepparrot på inte äckligt.
Jag tycker det här är gott och prisvärt till:
http://systembolaget.se/2882 Men är inte på något sätt en vinexpert.