• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den nya större mattråden

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Haha, jag kanske svär i kyrkan.
Jag brukar köra bacon, vitlök, parmesan, äggulor (lite mer än en per portion) och en skvätt grädde. Salt och peppar.
Vilket är ditt recept?
Grädde i carbonara är lite av ett otyg tycker jag, hela grejen med en carbonara är att osten ska emulsifiera med kokvattnet från pastan och fettet från fläsket. Sen tar man i äggula för att få i fett och göra allt krämigt :) Här är en länk som visar på tekniken jag snackar om och ger ett bra standardrecept
 

Oew

Rolex
IMG_6532.JPG

Pizza på lätt fermenterad deg med san marzano-tomater, vitlök, salami, mozzarella, parmesan, chilihonung och basilika. Att köra pizzan i en smällhet ugn i en redan mycket varm gjutjärnspanna ger en otroligt fin botten. Bättre än det mesta jag ätit i Stockholm
Ser riktigt bra ut, värmer du pannan först och sen slänger på deg och direkt in i ugn eller steker du ngn min?
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Blir nog att vi låter någon annan laga maten på lördag. Ngt bra tips? Bor i svärföräldrarnas lgh vid adolf fredrik kyrka/Hötorget. Gärna gångavstånd.

Frugan var inne på wedholms fisk. Lite sent ute, men vill nog äta vid 18 så det bör gå att hitta. Frugan tycker om asiatiskt. Jag tycker om alkohol och kvinnor.
 

Krabbeluring

Cartier
Blir nog att vi låter någon annan laga maten på lördag. Ngt bra tips? Bor i svärföräldrarnas lgh vid adolf fredrik kyrka/Hötorget. Gärna gångavstånd.

Frugan var inne på wedholms fisk. Lite sent ute, men vill nog äta vid 18 så det bör gå att hitta. Frugan tycker om asiatiskt. Jag tycker om alkohol och kvinnor.

Arirang (koreanskt) gillar jag: http://arirang.se Tar kanske 10-15 minuter att promenera dit från Hötorget. Oavsett vad ni äter där bör ni beställa in extra kimchi vid sidan av, alternativt Namul (ett urval av koreanska inlagda grönsaker)

Är budgeten lite större ska Farang vara väldigt bra - jag har själv inte varit där dock. Thailändskt fine dining ett stenkast från Arirang, och således inom lagom promenadavstånd.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Arirang (koreanskt) gillar jag: http://arirang.se Tar kanske 10-15 minuter att promenera dit från Hötorget. Oavsett vad ni äter där bör ni beställa in extra kimchi vid sidan av, alternativt Namul (ett urval av koreanska inlagda grönsaker)

Är budgeten lite större ska Farang vara väldigt bra - jag har själv inte varit där dock. Thailändskt fine dining ett stenkast från Arirang, och således inom lagom promenadavstånd.
Tack för förslagen. Vi slutade på miss voon. Jag o frugan slog till på avsmakning vilket jag tyckte var trevligt.
 

Oew

Rolex
Middag på Wedholms ikväll, har aldrig och kommer troligtvis aldrig göra en lika god champagnesås... började med en extra torr dry martini a lá Bengt Wedholm, sedan sill och snaps, följt av sjötunga och krabba med champagnesås och till slut en kokoskaka. Till det dracks det först en trevlig sancerre, och sedan en Tokaijer 5 puttonyos
IMG_4858.JPG

IMG_4859.JPG

IMG_4860.JPG

IMG_4861.JPG

IMG_4862.JPG
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Middag på Wedholms ikväll, har aldrig och kommer troligtvis aldrig göra en lika god champagnesås... började med en extra torr dry martini a lá Bengt Wedholm, sedan sill och snaps, följt av sjötunga och krabba med champagnesås och till slut en kokoskaka. Till det dracks det först en trevlig sancerre, och sedan en Tokaijer 5 puttonyos
IMG_4858.JPG

IMG_4859.JPG

IMG_4860.JPG

IMG_4861.JPG

IMG_4862.JPG
Funderade på ett besök senast familjen var i sthlm, men jag tyckte det kändes lite för traditionellt. Verkar som om jag hade fel.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Ett pr sidor bak diskuterade vi knivar. Jag slog till på en mac superior santoku. På väg hem med posten.
Får se vad jag tycker jämfört med våra IKEA knivar.
Skulle egentligen vilja ha ngt i kolstål, men man behöver väl fler.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Började med inspiration från "Nose to tail" att kolla på att laga vad vi kan kalla lite mer alternativa styckdetaljer
IMG_6581.JPG

En fin oxtunga införskaffades och lades i min sous vide i 18 timmar på 72 grader
IMG_6599.JPG

Väl klar skar jag den i bitar och friterade på 190 grader i ungefär 45 sekunder
IMG_6603.JPG

Till det en nudelsallad och wasabimajonnäs :)
 

Oew

Rolex
Funderade på ett besök senast familjen var i sthlm, men jag tyckte det kändes lite för traditionellt. Verkar som om jag hade fel.
Det är lite stel stämning där ibland, gäller att man inte följer i samma spår och vågar prata i normal ton osv så blir det bra. Har varit där mycket och rekommenderar det verkligen, går inte att få bättre fisk i Stockholm.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Började med inspiration från "Nose to tail" att kolla på att laga vad vi kan kalla lite mer alternativa styckdetaljer
IMG_6581.JPG

En fin oxtunga införskaffades och lades i min sous vide i 18 timmar på 72 grader
IMG_6599.JPG

Väl klar skar jag den i bitar och friterade på 190 grader i ungefär 45 sekunder
IMG_6603.JPG

Till det en nudelsallad och wasabimajonnäs :)
Ser trevligt ut! Dottern tycker om oxtunga, men de är ju ganska stora. För att få avsättning behöver man vara en del personer, alternativt äta ett prar dagar på raken.
Skall prova detta i sommar!
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Ser trevligt ut! Dottern tycker om oxtunga, men de är ju ganska stora. För att få avsättning behöver man vara en del personer, alternativt äta ett prar dagar på raken.
Skall prova detta i sommar!
Testa att frysa när de är panerade och sedan fritera :) Då kan du spara i en månad och fritera till en öl!
 

Krabbeluring

Cartier
Ett pr sidor bak diskuterade vi knivar. Jag slog till på en mac superior santoku. På väg hem med posten.
Får se vad jag tycker jämfört med våra IKEA knivar.
Skulle egentligen vilja ha ngt i kolstål, men man behöver väl fler.

Mac är bra grejer :)

Jag gillar personligen Yaxell (Zen-serien är prisvärda och bra knivar, finns ett set om 2 som brukar gå för runt 1600kr som är grymt prisvärt). När man väl kommer upp i prisklasserna runt 1200-2000kr för en 20-23cm kockkniv och det är ett "riktigt" knivmärke (dvs inte nån designgrej från Cervera) så handlar det mycket om hur den känns i handen, vad som funkar för dig liksom.

Yaxell sitter perfekt i min hand, har en bra tyngd och gediget kvalitetsintryck. Jag kan skicka tomater utan att hålla i tomaten, utan bara låta kniven glida igenom. Så jag är nöjd :)
 

Krabbeluring

Cartier
För övrigt på tok för lite fiskrecept i tråden!

Mitt go-to fisk recept som funkar såväl till lite festligare tillfällen som en trött tisdagskväll.

För 2 personer:
* Salta 2 filéer av valfri vit fisk rikligt. Jag föredrar personligen torskfilé från Öresundsfisk (kolla upp de på facebook, helt fantastiskt projekt!). Låt stå 20 minuter och skölj sedan av och torka helt torr. Det drar vätska ur fisken vilket intensifierar smaken och gör den fastare och således lättare att steka. Du kan även ta annan fisk, och då behövs den inte alltid saltas. Sjötunga är nog mest klassiskt då detta är en variant på Sole Meuniere. Även spätta och kapkummel funkar, och är tillgängliga i frysdisken. Fisk väljer man lite beroende på tillfälle och utbud :)
* Koka potatis under tiden, gärna amadine eller liknande smörig potatissort. Häll av vattnet och låt stå och ånga under lock medan du gör sås+steker fisken.
* Bryn 75g smör ordentligt. Ta av från värmen och addera salt, en finhackad schalottenlök och eventuellt ett par tsk finhackad kapris. Låt detta stå och mjukna medan du steker fisken i rikligt med smör. Ett tips om fisken är väldigt smal i en ände (svansdelen) så kan du efter halva tillagningstiden lägga en bit skivad potatis under, så att den delen inte längre är kontakt med värmen. Således blir hela fisken stekt perfekt.
* När fisken är har 1 minut kvar värmer du upp det brynta smöret, och adderar saften från en halv citron och en liten näve finhackad dill/persilja (eller en kombination).
* Lägg upp fisk på tallrik, häll på smörsåsen och addera potatis. Godast till är ärtor som jag faktiskt kör i micron - Lägg 2 stora nävar frysta ärtor (Findus Ebba är bäst) i en microsäker skål, häll i 1-2msk vatten, spänn plastfolie över skålen och micra 2 minuter på högsta effekt. Ta ut och skaka runt och micra 1-2 minuter till. Låt stå 1 minut och häll sedan av i en sil.

Har man det hemma så är finriven (och färskriven såklart) pepparrot på inte äckligt.

Jag tycker det här är gott och prisvärt till: http://systembolaget.se/2882 Men är inte på något sätt en vinexpert.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
IMG_6532.JPG

Pizza på lätt fermenterad deg med san marzano-tomater, vitlök, salami, mozzarella, parmesan, chilihonung och basilika. Att köra pizzan i en smällhet ugn i en redan mycket varm gjutjärnspanna ger en otroligt fin botten. Bättre än det mesta jag ätit i Stockholm
Bättre än med sten? Måste testa :)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
För övrigt på tok för lite fiskrecept i tråden!

Mitt go-to fisk recept som funkar såväl till lite festligare tillfällen som en trött tisdagskväll.

För 2 personer:
* Salta 2 filéer av valfri vit fisk rikligt. Jag föredrar personligen torskfilé från Öresundsfisk (kolla upp de på facebook, helt fantastiskt projekt!). Låt stå 20 minuter och skölj sedan av och torka helt torr. Det drar vätska ur fisken vilket intensifierar smaken och gör den fastare och således lättare att steka. Du kan även ta annan fisk, och då behövs den inte alltid saltas. Sjötunga är nog mest klassiskt då detta är en variant på Sole Meuniere. Även spätta och kapkummel funkar, och är tillgängliga i frysdisken. Fisk väljer man lite beroende på tillfälle och utbud :)
* Koka potatis under tiden, gärna amadine eller liknande smörig potatissort. Häll av vattnet och låt stå och ånga under lock medan du gör sås+steker fisken.
* Bryn 75g smör ordentligt. Ta av från värmen och addera salt, en finhackad schalottenlök och eventuellt ett par tsk finhackad kapris. Låt detta stå och mjukna medan du steker fisken i rikligt med smör. Ett tips om fisken är väldigt smal i en ände (svansdelen) så kan du efter halva tillagningstiden lägga en bit skivad potatis under, så att den delen inte längre är kontakt med värmen. Således blir hela fisken stekt perfekt.
* När fisken är har 1 minut kvar värmer du upp det brynta smöret, och adderar saften från en halv citron och en liten näve finhackad dill/persilja (eller en kombination).
* Lägg upp fisk på tallrik, häll på smörsåsen och addera potatis. Godast till är ärtor som jag faktiskt kör i micron - Lägg 2 stora nävar frysta ärtor (Findus Ebba är bäst) i en microsäker skål, häll i 1-2msk vatten, spänn plastfolie över skålen och micra 2 minuter på högsta effekt. Ta ut och skaka runt och micra 1-2 minuter till. Låt stå 1 minut och häll sedan av i en sil.

Har man det hemma så är finriven (och färskriven såklart) pepparrot på inte äckligt.

Jag tycker det här är gott och prisvärt till: http://systembolaget.se/2882 Men är inte på något sätt en vinexpert.
Tack för ett gott recept, uppskattades av hela familjen!! Inte så trevligt upplagt kanske...
IMG_0637.JPG
IMG_0638.JPG
IMG_0639.JPG
 

Krabbeluring

Cartier
Jag lagade det med kapkummel häromveckan. Hade aldrig hört talas om den innan jag såg det i frysdisken :)

Potatisen hemodlad! Svårslaget att gå ut i trädgårdslandet och ha dem på bordet 20-30 min senare :)

Jag är lite större i maten än dig tror jag.. :)

IMG_1757.JPG
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Jag lagade det med kapkummel häromveckan. Hade aldrig hört talas om den innan jag såg det i frysdisken :)

Potatisen hemodlad! Svårslaget att gå ut i trädgårdslandet och ha dem på bordet 20-30 min senare :)

Jag är lite större i maten än dig tror jag.. :)

IMG_1757.JPG
Lade upp en rödbeta efter att bilden togs.
Mkt gott. Tror att jag saltade lite friskt alt skjölde bort dåligt.
 

Florre

Omega
2-Faktor
Måste tyvärr säga att om oljan inte får härda och övergå i fast form är den verklös. Jobbar med detta dagligen. Den ytan du nu nyttjar är den ursprungliga vaxade? ytan. Det du gjorde var att olja in pannan.

Även jag hade missuppfattat processen, provade att göra som du beskrev och här är resultatet, ser det bra ut? Körde med oljan jag hade hemma, en blandning av solrosolja/rapsolja.

IMG_4324.JPG
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Även jag hade missuppfattat processen, provade att göra som du beskrev och här är resultatet, ser det bra ut? Körde med oljan jag hade hemma, en blandning av solrosolja/rapsolja.

IMG_4324.JPG
Ser väl ut som du har något på g där. Skulle kanske kört mer olja på kanterna dock? Om det blev bra ser du efter lite användande. Om maten släpper efter en viss tid och om ytan håller sig intakt.
 
Topp