• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den nya större mattråden

fredrik!

Cartier
Har ett pågående project nu där jag och min flickvän ska bygga en pizzaugn, kommer importera sten från Neapel för botten och resten blir en keramik+brandfast tegel. Kommer bli så jäkla grymt!
Dela gärna med dig processen. Har du någon bra guide? Sugen på att göra samma på landet.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Körde långbakad fläsksida idag. Riktigt gott.
Typ såhär
X kör en bit fläsksida på ca 120 gr i 5 h. Grunda formen med scharlottenlök, 4 st, 1 dl vatten o två dl vitt vin. Strö över timjan. Ös någon gång.
X låt svalna under tryck.
X skär bort svålen och stek tills nästan allt fett smält. Pensla med socker/vinäger-blandning. Stek lite till.

Servera m potatisstomp o scharlottenlökarna. Och skysåsen.
IMG_0649.JPG
IMG_0655.JPG
IMG_0656.JPG
 

Krabbeluring

Cartier
IMG_1828.JPG
Hade en ananas som skulle vara "extra sweet" - men var syrlig som tusan. Blev lite marmelad på den i stället :)

2 delar ananas (360g fruktkött i detta fall)
1 del syltsocker (180g)
Vaniljpulver

Lägg en assiett i frysen.
Skär upp ananas i bitar (ta bort den träiga mitten). Häll det och socker i matberedare och pulsa till det blir småbitar.

Koka upp med vaniljen, skumma av och låt puttra 5 minuter. Ta upp en sked på den kalla assietten och ställ in i frysen 30 sekunder. Provsmaka och kolla konsistensen och smak.

För tjock? I med vatten.
För lös? Koka mer.
Fadd i smaken? Ha i lite salt
Sur? Socker!
Söt? Lime/citronsaft


Exakt samma funkar med alla bär, men de bör i regel koka längre (- då kan den koka till ca 104-106 grader för bra konsistens i min erfarenhet, eller göra assiettesret! Ananasen hade bra konsistens redan vid 102.
 

Zingo

Rolex
Någon som har erfarenhet att använda ultraljudstvätten till matlagning? Funkar en vanlig från Classe? :)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Ugnens självrengöring är en annan kul variant av grovrengöring.

Ingen olja eller fett mår bra av att värmas upp över rökpunkten om den ska förtäras. Då frigörs de fruktade fria radikalerna. Detta är däremot ingen större fara när man bränner in iom att man inte ska äta beläggningen. Linfröolja bildar helt enkelt det hårdaste lagret när den härdar av de ätbara fetten.
Jag körde linfröolja och värmde på vanlig spis och en polare gjorde samma sak men han hade gas. Hans blev sjukt mkt bättre.
Är det den högre värmen som gasspisen genererar som gjorde hans resultat bättre tror du?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag körde linfröolja och värmde på vanlig spis och en polare gjorde samma sak men han hade gas. Hans blev sjukt mkt bättre.
Är det den högre värmen som gasspisen genererar som gjorde hans resultat bättre tror du?
Bör det inte vara, processen börjar tidigt. Ryker det är det klart tillräckligt varm. Hur ser resultatet ut?
 

stigge

Omega
2-Faktor
Klippte lite nya prylar, någon annan som testat Demeyeres pannor?
IMG_0589.JPG
Japp, kör en stekpanna och även deras sauteauser.
Deras sauteauser är helt underbara!
En rostfri stekpanna är lite stökigare att använda vs tex en kolstålspanna men en trevlig panna när man gör rätt.
Tipset är att låta råvaran vara och inte pilla på den, den släpper när den är "klar"
 

Vincent

Cartier
Japp, kör en stekpanna och även deras sauteauser.
Deras sauteauser är helt underbara!
En rostfri stekpanna är lite stökigare att använda vs tex en kolstålspanna men en trevlig panna när man gör rätt.
Tipset är att låta råvaran vara och inte pilla på den, den släpper när den är "klar"
Testade att steka ägg i den förut, gick hur bra som helst tycker kolstålspannan var mycket bråkigare innan man fått till den. Sen att den slog sig vid första upphettningen kanske hade lite med saken att göra också
 

stigge

Omega
2-Faktor
Testade att steka ägg i den förut, gick hur bra som helst tycker kolstålspannan var mycket bråkigare innan man fått till den. Sen att den slog sig vid första upphettningen kanske hade lite med saken att göra också
Stora testet kommer med fisk;)
Om jag skulle klassa ngn form av svårighetsgrad så skull jag säga att enklast är en belagd panna, sedan gjutjärn, kolstål och sist rostfri.
 

Dronten

Cartier
Klippte lite nya prylar, någon annan som testat Demeyeres pannor?
IMG_0589.JPG

Japp, kör en stekpanna och även deras sauteauser.
Deras sauteauser är helt underbara!
En rostfri stekpanna är lite stökigare att använda vs tex en kolstålspanna men en trevlig panna när man gör rätt.
Tipset är att låta råvaran vara och inte pilla på den, den släpper när den är "klar"

Samma här. Har en stekpanna (Proline) och en sauteuse (Atlantis). Jag är mycket nöjd med dem. Jag använder stekpannan mest till kött med strategin att inte pilla på köttet förrän det släpper av sig själv.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Vad säger ni om dessa äggringarna? Är det ok för ettpar nya att läcka så mycket?
IMG_1251.JPG
Spontant handlar det om din vilja att misshandla din teflon. Det kommer alltid finnas en differens mellan hur din panna böjer sig och hur ringarna böjer sig (och du kan då smasha ned ringen för att pressa den mot pannan), om du vill ha bättre resultat så tycker jag du ska köra mer fett i ringen på en lite högre värme så du hinner forma en yta innan ägget rinner ut :)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Skulle rekommendera att du grundrengör den med stålull eller liknande och börjar om. Handlar om många tunna lager olja, minst tre st.
Blir att göra om. Ungsrent och stålull borde lösa uppgiften. Sedan 11 gånger sa han i videon....kanske lite overkill va?

Edit: å andra sidan blev hans resultat fantastiskt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Blir att göra om. Ungsrent och stålull borde lösa uppgiften. Sedan 11 gånger sa han i videon....kanske lite overkill va?
Beror väl på vad man lagar för mat i den också, man ska ju klara sig med att endast bränna in pannan i en omgång och sedan bygga/underhålla ytan. Tycker 11 gånger låter lite mycket men har ju främst erfarenhet när det kommer till gjutjärnet. Borde dock inte vara någon större skillnad där mer än att den grövre ytan i gjutjärnet gör att oljan fäster bättre.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Dagens middag; Småländska kroppkakor med brynt smör, rårörda lingon och grädde :)
IMG_7288.JPG


Sen har jag lagat en del annat på senaste tiden

Lubb friterad i ölsmet med petit pois, potatispuré och tartarsås
Snapseed.jpg


Brynt löksoppa med vispad créme fraiche och mandelskum
IMG_7107.JPG


Laxsushi på salmalax
IMG_7141.JPG


Smulpaj "Peach Melba" smaksatt med bourbon, citron och vanilj
IMG_7117.JPG


Tiramisu på rabarber och svart te med citron. Toppat med faktiskt guld i pulverform :)
IMG_6608.JPG

Man blev smärtsamt medveten om att guldet framhävde konturerna på tiramisun där jag inte var helt jämn i att släta till den. Denna dessert delar då endast teknik med en riktig; det är inget kaffe eller någon kakao i närheten av den

Här är den riktiga långköraren; hemrökta Ribs
IMG_6914.JPG

Första dra loss det äckliga membranet från köttet; och sen noga packa in min hemmagjorda kryddrubb

Efter att de rökts i 5-6 timmar på låg temp i rök från äpple
IMG_6919.JPG

En bit bringa fick åka med i röken den också
IMG_6926.JPG
 
Topp