• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den nya större mattråden

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
hehe

Skärmavbild 2016-08-14 kl. 10.31.27.png
bäst före?
 

zazuki

Omega
Tar gärna emot tips på kryddor man kan använda i vardagen förutom svart/vit peppar och salt.
Beror lite på vad du ska laga, men jag gillar syran från citrusfrukter, och en bra vinäger är som innan nämnt ett bra tillskott.
Sen är koriander en personlig favorit, kan rekommendera att du har några små kryddväxter i köksfönstret, jag har basilika och koriander, men även ett antal olika chilibuskar, men det är lite av en annan hobby :)
 

zazuki

Omega
kul att du har ett sånt brinnande intresse för mat @AdamST . jag har själv sedan tonåren varit väldigt intresserad. har dock de senaste åren svängt tillbaka till det som fick igång mig, nämligen husman. Är själv hyfsad på husman men älskar när man bli bjuden på vällagad husman och gärna då inte tillkrånglat med för mycket olika råvaror.. Dock är jag väldigt kräsen med råvaran. Många tycker det är fjantigt med en entrecote o en bea eller hemlagade köttbullar med en gräddsås...men med bra kött o lite kärlek av kocken så blir det oftast helt fantastiskt. Min stora utmaning är fisk, här behöver jag snäppa upp mig.
Idag blir det isterband från Hugos (finns ingen annan som gör isterband på deras vis, eller det kanske det gör eller?) http://hugoschark.se/?product=isterband. Flertalet bättre krögare o krogar är stamisar. Lite kuriosa så träffade jag herr Manneström inte mindre än 2 ggr där i somras. Tänkte grilla dem o sedan servera med färskpotatis, nykokta rödbetor, vitsås, senap ev lite lingon för att få en liten sötma. Dryck blir nog nån Ale för mig o mjölk till kidsen.
Om du vill ha tips på enkel fisk så har jag ett recept på friterad fisk & remouladsås som alltid är väldigt omtyckt. Inte särskilt komplicerad om man är bekväm i köket heller :)
 

Veratio

Cartier
Måste man fritera själv för att göra goda fishtacos!? Jag har fått lite dille på det sedan San Diego i våras. @AdamST, kör ditt recept på fishtacos också!
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Måste man fritera själv för att göra goda fishtacos!? Jag har fått lite dille på det sedan San Diego i våras. @AdamST, kör ditt recept på fishtacos också!
Aldrig gjort det (för att jag inte vill fritera i min lilla lägenhet) med friterad fisk, men hjälper gärna med allt annat :) Jag skulle köra ett klassiskt fish&chips-recept med ölbaserad smet och fritera fisken i det, bra med fermenterad smak som bas
 

zazuki

Omega
Remouladsåsen: Bas av majonäs (jag kör hellamans eller egenvispad) och neutral jogurt/creme fraîche. 2 delar majo, 1 del jogurt.
Sen finhackar jag valfri sort lök, saltgurka (jag kör cornichons) och hårdkokt ägg. Rör ner i såsen, smaka av med salt & peppar, och curry-krydda om du vill ha dänsk remouläehe :D

Fisken: Valfri vit fisk, jag kör oftast med torsk. Börja med att värma olja i en stekpanna eller kastrull (jag värmer på steg 6-7 av 9). Jag kör olja ca. 1 cm djupt, räcker att det täcker halva vägen upp på fisken
Skär i 2x2 cm kuber, sen ska det dubbelpaneras! Tre tallrikar, första med mjöl, salt och peppar, andra med vispat ägg med lite vatten i, och slutligen panko-ströbröd (Viktigt!!). Vänd runt fiskbitarna ordentligt i varje steg, och lägg sedan på en tallrik. Nu ska de stekas! Kontrollera att oljan är varm, och då är det bara att lägga i de. Det brukar räcka med 3-4 min på sida ett och runt 2 på andra sidan, Låt rinna av på ett galler med hushållspapper under. Du vill inte att de tappar frasighet pga själv-steaming. Garnera med lite flingsalt och servera med valfri kolhydrat, jag föredrar färskpotatis.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Aldrig gjort det (för att jag inte vill fritera i min lilla lägenhet) med friterad fisk, men hjälper gärna med allt annat :) Jag skulle köra ett klassiskt fish&chips-recept med ölbaserad smet och fritera fisken i det, bra med fermenterad smak som bas

Bra tips - ölsmet är riktigt bra.

Annars brukar jag fritera tonfisk enbart dubbelpanerad i panko direkt i en stekpanna för mina fishtacos. Blir riktigt, riktigt bra.
 

zazuki

Omega
Aldrig gjort det (för att jag inte vill fritera i min lilla lägenhet) med friterad fisk, men hjälper gärna med allt annat :) Jag skulle köra ett klassiskt fish&chips-recept med ölbaserad smet och fritera fisken i det, bra med fermenterad smak som bas
Måste man fritera själv för att göra goda fishtacos!? Jag har fått lite dille på det sedan San Diego i våras. @AdamST, kör ditt recept på fishtacos också!
Jag gjorde fish tacos för första gången i fredags, väldigt enkelt faktiskt. Har inte de exakta mängderna i huvudet för smeten, men det är väldigt beroende av hur tjock du vill ha den. Jag tyckte mina saknade smak, så jag skulle saltat och pepprat fisken innan jag doppade den. Bara att skära i smala strips, doppa och sen ner i oljan.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
@AdamST kör du något speciellt recept på dina choco chip ?
Kul tråd jag gillar verkligen matlagning men med småbarn är det inte alltid lätt men några favoriter är frikadeller med mycket persilja vitlök o citronzest i tomatsås med en bra pasta o massa pecorino.

Samt pebre som funkar till allt.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
@AdamST kör du något speciellt recept på dina choco chip ?
Kul tråd jag gillar verkligen matlagning men med småbarn är det inte alltid lätt men några favoriter är frikadeller med mycket persilja vitlök o citronzest i tomatsås med en bra pasta o massa pecorino.

Samt pebre som funkar till allt.
Yes det gör jag, en lätt tweakad version av matgeeks recept :) Skickar det till dig när jag är hemma från Norrland!
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Dagens lunch
CHUCKS festivalkebab
240 gram renskav
1/2 silverlök
Stek i smör

Värm pitabröd

Rulla och käka varmt med några klickar sweet chili

Mums!


image.jpeg
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
@AdamST hur gör du semitorkade tomater? Har skördat och har hinkvis med små fina plommontomater.
PS
Hälsa mamma!
Kör ugn på 50 grader (lite på glänt) tilla du får konsistensen du vill ha! Man kan också salta och ha på lite olja, men neutrala är också najs. Tid varierar på fukten, men ca 6 timmar tror jag blir bra :)

Edit: halvera dem först, och placera med snittytan uppåt!
 
Topp