• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den nya större mattråden

Gummo

Joker
2-Faktor
Redigerade mitt inlägg, men halverade med snittytan upp :)
Tänkte väl! Tack å skärpning ;)
Edit:
Morsans Tomater, vardagsmat med chevregratinerad kycklinglårfilé och Gummos müsli.
image.jpeg
image.jpeg
 
Senast ändrad:

frere

Audemars
2-Faktor
Ingen som lagar nåt spektakulärt i helgen? Har själv inget superspännande att bidra med, men nog bör tråden bumpas till förstasidan i alla fall!
image.jpeg

Gårdagens grillning, low&slow fläsk i nåt slags asiatisk stil som bränts på med en het klibbsöt chiliglaze på slutet och så ett helgrillat vitkålshuvud, de yttersta bladen var i princip aska men innanför riktigt bra med ett brynt sojasmör. Hela grönsaker på grillen är kul faktiskt, de ser i princip alltid kremerade och oätliga ut tills man delar dem. Som att öppna postpaket, typ.:)

Med lite tur räcker årets chiliskörd även till en omgång hemgjord sriracha, gissar att familjen kommer att älska fermenteringen...
 

ErikGBG

Audemars
Ikväll ska det lagas ravioli. Fyllning ej bestämt men nån typ av ost eller ägg blir det nog. Återkommer med bilder om dom blir snygga :)
 

ErikGBG

Audemars
image.jpg

Sås och fyllning. Orkade inte googla pastarecept så gjorde en deg ur minnet och den blev något torr. Får se om det blir ngt bra
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Jag kör alltid chokladmousse (smält choklad, kaffe äggula som jag vänder i vispad grädde) kräver ett recept ;)
Låter som en riktigt schysst snabbdessert! Recept kommer här för typ 4 portioner :):

1 uppvisat ägg
5 dl standardmjölk
3 msk maizena
3 msk kakao
3 msk socker
1 msk vaniljsocker alt. en vaniljstång + en extra msk socker
Havssalt efter smak (två nypor)

Blanda de torra ingredienserna, och vispa ihop mjölken och ägget i en kastrull. Vispa sedan i de torra ingredienserna. Vispa på medelvärme (alternera mellan 6-7 på en platta med skalan 1-9) tills krämen tjocknar ganska kraftigt. Smaka av med socker och salt, jag tillsatte lite mer socker än standardreceptet. Låt svalna något, och häll sen i en skål med plastfolie tryckt intill ytan för att förhindra att skin bildas, och låt svalna helt i kylskåp under ca 2-5 timmar. Grädde vispas som vanligt, med fördel med en skvätt konjak i :)
 

Chuck

Patek
2-Faktor
image.jpg

Fyllda med ricotta och duxellemassa. Sås på körsbärstomater, vitlök, gul lök, sticklök, balsamico, rött vin och massa basilika
Ser väldigt gott och fräscht ut, ambitiöst! Minns när vi gjorde hemgjorda tortilenas, det säkert 13-14 timmar för 4 portioner inkl inköp... Men fan vad gott det blev!
 

Toftich

Rolex
2-Faktor
Låter som en riktigt schysst snabbdessert! Recept kommer här för typ 4 portioner :):

1 uppvisat ägg
5 dl standardmjölk
3 msk maizena
3 msk kakao
3 msk socker
1 msk vaniljsocker alt. en vaniljstång + en extra msk socker
Havssalt efter smak (två nypor)

Blanda de torra ingredienserna, och vispa ihop mjölken och ägget i en kastrull. Vispa sedan i de torra ingredienserna. Vispa på medelvärme (alternera mellan 6-7 på en platta med skalan 1-9) tills krämen tjocknar ganska kraftigt. Smaka av med socker och salt, jag tillsatte lite mer socker än standardreceptet. Låt svalna något, och häll sen i en skål med plastfolie tryckt intill ytan för att förhindra att skin bildas, och låt svalna helt i kylskåp under ca 2-5 timmar. Grädde vispas som vanligt, med fördel med en skvätt konjak i :)
Testade receptet idag,blev riktigt gött!:)
 

Galaxy

Rolex
Tjena!
Någon som ätit Pollo Piccante på Vapiano? Tycker att det är typ det godaste som finns, och tänkte ge mig på ett försök på den ikväll. Finns det någon som sitter på ett bra recept på densamme?
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Jakten på den gula löken!
Någon i Stockholm som känner till något smultronställe när det kommer till gul lök? Jag är så jäääävla trött på den löken man finner i vanliga matbutiker... Går inte att äta fifan. Den behöver och bör nog inte vara odlad i Sverige :)
 
Topp