• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den nya större mattråden

matalm

Cartier
...och så här.
IMG_20160910_111714.jpg
 
Någon som kan ge tips på hur jag får fondant att släppa ur formen utan att bli skrot?

Samt kan man göra smet och fylla formar för att sedan frysa in dem tills det är dags att tillaga,
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Någon som kan ge tips på hur jag får fondant att släppa ur formen utan att bli skrot?

Samt kan man göra smet och fylla formar för att sedan frysa in dem tills det är dags att tillaga,

De gånger jag gjort fondanter så har jag bara smörat formen rejält innan smeten hällts i. Och pudrat på lite mjöl. Har funkat för mig. Läst om att man kan klippa remsor av bakplåtspapper och lägga som ett kryss i botten och upp över kanten annars. Dock inte provat.

Aldrig fryst, men haft i kyl nån/ett par dagar innan bakning och det funkar. Håll dock koll på tiden/konsistensen då. Kan behöva några minuter till i ugnen om de är kylskåpskalla.

Tillägg: glöm inte att ta en tunn, vass kniv å skär runt kanterna innan du stjälper upp dom!
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Här blev det oxkind idag. Väldigt underanvänd styckningsdetalj.
Marinerades i rödvin igår kväll, puttrade sen i det samma (under ca 6 timmar) med morot, lök, vitlök, ett märgben och örter. Såsen reducerades sen och reddes. Serverades med polenta.
2016-10-08 17.28.16.jpg
 

Sledger

Cartier
Kanske inte ser mycket ut för världen, men gaaaaalet gott blev det iaf. :hungry:

Egengjord deg och tomatsås, rödlök och lite ost över hela pizzan. Ena halvan har sedan tonfisk, paprika och klickar med färskost vitlök. Andra halvan har lufttorkad skinka, basilika, pinjenötter, färsk tomat och tunna skivor mozzarella.
Till detta en enkel mixsallad med olivolja, balsamvinäger, salt och peppar. Enkelt! Snabbt! Supergott!

(Jäklar vad det är svårt att fota mat! :confused: )

20161008_183401.jpg
 

Sledger

Cartier
Så avslutar vi med kvällens smoothie. Mango, banan, avokado, honungsyoghurt och apelsinjuice. Krämigt och otroligt gott.

20161008_195744.jpg
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Inte @AdamST standard, men ett 1:a försök till en citron/marängpaj. Blev rätt snygg i alla fall...

IMG_2051.JPG


Fast både marängen och citronkrämen blev för lösa... Tips?!?
Vispa marängen längre kanske? Man kan köra 6-8 min utan problem :) För krämen kanske du kan köra mer maizena och se till striden är genomkyld ganska länge (över natten kanske) alternativt se till att äggen i den verkligen är tillagade
 
Topp