• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den nya större mattråden

almeyero

Panerai
Ska pröva i helgen! Vad heter det förresten? Kan vara bra att veta :D

Gör det, du kommer inte bli missnöjd! :) Själva brödet heter injera sen heter såserna och rörorna olika saker. Dorho är kyckling och zigni/kejwot är nötkött. Tar du en beyeaynetu så får du kött och vegetariskt blandat och det brukar vara godast. :)
 
  • Like
Reactions: Oew

ErikGBG

Audemars
image.jpeg

Hummer i all ära, men detta är det bästa från havet!
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Lördag och guldkött, det är sen gammalt!
När sedan sambon säger att hon inte är hungrig och att jag kan ta hennes köttbit också så såger jag inte emot :D
Snapseed.jpg
Är guldkött något speciellt eller ett utryck för bra kött?
Isf berätta gärna mer om det, från vilken gård och ras är djuret? Hur är det uppväxt och hur gammalt är djuret?
 

Oew

Rolex
Är guldkött något speciellt eller ett utryck för bra kött?
Isf berätta gärna mer om det, från vilken gård och ras är djuret? Hur är det uppväxt och hur gammalt är djuret?
Guldkött kommer ifrån Willy Ohlsson, efter att de hängmörat sitt kött i 4 veckor väljer de ut de finaste och mest marmorerade köttbitarna, sedan doppas de i smält talg för att klara av att möras i ytterligare 4 veckor! Blir en unik smak och galet mört. De har både guldbiff, entrecote samt oxfilé.
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Guldkött kommer ifrån Willy Ohlsson, efter att de hängmörat sitt kött i 4 veckor väljer de ut de finaste och mest marmorerade köttbitarna, sedan doppas de i smält talg för att klara av att möras i ytterligare 4 veckor! Blir en unik smak och galet mört. De har både guldbiff, entrecote samt oxfilé.
Jäklar va gott det låter. Det måste jag prova.
Tack för det utförliga svaret
 
  • Like
Reactions: Oew

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Låter också fantastiskt! Får öva lite på vanlig french toas först, tog många försök att perfektera hollandaise innan jag vågade blanda in tryffel :)
Det är min go-to helgfrukost med rostade nötter, creme fraiche, och lönnsirap :) Testa med bröd från Valhallabageriet, särskilt deras vetebaguette!
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Ska pröva i helgen! Lust att dela med dig av ditt recept här eller via pm?
Min go-to helgfrukost är expertens äggröra :)
Kör här för att sprida glädjen!

Blanda 3 ägg med en kvarts deciliter mjölk och en halv deciliter grädde (detta är en helgfrukost så annars funkar bara mjölk) och i en ganska bred och vid skål. Tillsätt 2 msk socker, en rejäl nypa flingsalt, och krydda efter behag. Klassiskt är väl att ta i en tesked kanel, men jag tycker att några riv muskot och färsk vaniljstång är godast!

Till en kompis som älskar apelsin gjorde jag med zest från en apelsin, vanilj, och serverade filead apelsin till, men det är en parantes.

Doppa sen dagsgammalt uppskivat bröd i blandningen, flytta runt brödet under tiden så alla bitar någorlunda jämnt suger upp ägget. Här kör man dagsgammalt just för att det ska absorbera vätska bättre :) Sen steker kan brödet på mellanvärme i ganska mycket smör, men bara ganska hastigt för att få yta, vartefter man flyttar bröden till en ugnsplåt och stoppar in dem på 200 grader i ca 10-15 min eller tills de puffat upp lite och är gyllenbruna.

Sen serverar jag med en klick creme fraiche på toppen, slänger över lite rostade mandlar eller hasselnötter (valnötter är nog bäst men ack så är jag allergisk), och toppar med lönnsirap. Om man är på det humöret är lite flingsalt också kanon som avslut :)
 
Topp