• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den nya större mattråden

masseman

Omega
Ni som har gasspis, är det värt? Har lite aversion mot induktioner och deras touchpaneler. Samt att hällen har en tendens att bli lite ful med tiden. Gas känns lite mer restaurang vilket ju är fint! Men orolig att det kommer bli meckigt med ständiga gastubsbyten.
 

Bally

Cartier
Ni som har gasspis, är det värt? Har lite aversion mot induktioner och deras touchpaneler. Samt att hällen har en tendens att bli lite ful med tiden. Gas känns lite mer restaurang vilket ju är fint! Men orolig att det kommer bli meckigt med ständiga gastubsbyten.
Hade gasspis när jag bodde i Kina. Tyckte inte alls om det. Svårt att kontrollera värmen. Hela köket blir varmt när kan kör nått en längre stund.
Vill aldrig ha det igen. Ska man dessutom behöva byta tuber låter det ju ännu sämre. Där borta var det gasledning in till lägenheten som gällde.

Min morsa köpte just en induktionsspis med vred, just för att slippa touchpaneler, så det finns sånt där ute också.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Ni som har gasspis, är det värt? Har lite aversion mot induktioner och deras touchpaneler. Samt att hällen har en tendens att bli lite ful med tiden. Gas känns lite mer restaurang vilket ju är fint! Men orolig att det kommer bli meckigt med ständiga gastubsbyten.
Gasutbytet är den enkla delen. Hålla skiten rent är den värsta mardrömmen i vardagen!!! Jag hade gasspis tidigare men bytte ut den mot en induktionshäll och det är fan det bästa jag gjort i köket. Sån jävla skillnad att bara torka av en plan yta jämfört med gasspisen där galler ska bort o brännare ska bort o fett stänker o hamnar överallt.

Om du är orolig för touchpanelerna så se till att du tar touchreglage som du kan trycka på rätt temperatur direkt och inte behöva börja nere på 0 och slidea upp till 8 t.ex. då stör man sig inte det minsta på touchen.
 
R

Red Scream

Guest
Ni som har gasspis, är det värt? Har lite aversion mot induktioner och deras touchpaneler. Samt att hällen har en tendens att bli lite ful med tiden. Gas känns lite mer restaurang vilket ju är fint! Men orolig att det kommer bli meckigt med ständiga gastubsbyten.
Jag säger nej. Hade gasspis i 14 år när jag bodde i stan, stadsgas. Fördelarna är att den reagerar på en gång, men det gör ju även en induktionshäll. Men den största nackdelen - förutom att det är lite läskigt att det brinner - är att det inte blir lika varmt. Om jag hade tre eller fyra plattor på gång kunde det sluta koka. Det problemet kanske du inte har om du har egna tuber, men i stan hade jag det.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Har ett helt Dov-vilt i frysen (i styckdetaljer, alla du kan tänka dig). Skulle vilja ha lite tips på vad jag kan hitta på?
Likaså ett helt rådjur, halvt vildsvin osv. ☺️
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Har ett helt Dov-vilt i frysen (i styckdetaljer, alla du kan tänka dig). Skulle vilja ha lite tips på vad jag kan hitta på?
Likaså ett helt rådjur, halvt vildsvin osv. ☺️
Har spontant inget bra. Men Shots & Pots på Youtube med Danyel Couet lagar mat med vilt. Där får du nog rätt bra inspiration.

 

Kalkyl

Panerai
2-Faktor
Har ett helt Dov-vilt i frysen (i styckdetaljer, alla du kan tänka dig). Skulle vilja ha lite tips på vad jag kan hitta på?
Likaså ett helt rådjur, halvt vildsvin osv. ☺️
Använder min sous vide ofta till delar med mer muskler såsom innanlår, fransyska etc. Har kört på älg några timmar med enbär vilket blev galet bra.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Killgissar att dessa är väldigt mekaniska och tror det är väldigt mycket trevligare med lite kvalitet när man vevar. Röstar på dyra som även är snäll mot ögonen.
 

Birkhel

Rolex
2-Faktor
Inte mer än att Atlas är svinbra
Killgissar att dessa är väldigt mekaniska och tror det är väldigt mycket trevligare med lite kvalitet när man vevar. Röstar på dyra som även är snäll mot ögonen.
Blev en Anders-Petter. Kändes som bra kvalle när man klämde på den, plus att den var nedsatt till 400kr, så kändes som ett bra kap, men det återstår att se! :)
9133125E-9BC8-4805-B239-E6B1DA08F0D1.jpeg
 

Rearden

Cartier
Blev en Anders-Petter. Kändes som bra kvalle när man klämde på den, plus att den var nedsatt till 400kr, så kändes som ett bra kap, men det återstår att se! :)
9133125E-9BC8-4805-B239-E6B1DA08F0D1.jpeg
hade en billig först som gick sönder och köpte en Marcato som varit helt outstanding. Super om den du köpte också är bra men där kändes det verkligen som att man fick vad man betalde för.
 

Birkhel

Rolex
2-Faktor
Jag har den. Tycker den fungerar, men att det är jävligt irriterande att veven inte sitter fast på pastamaskinen. Har tappat den otaliga gånger.
Provade nu ikväll. Funkade bra, men den där veven åkte i golvet några gånger, får lösa det på något sätt.
hade en billig först som gick sönder och köpte en Marcato som varit helt outstanding. Super om den du köpte också är bra men där kändes det verkligen som att man fick vad man betalde för.
Är nöjd än så länge iallafall! Men kändes som att jag valde rätt köpa något annat är Julas.. :)
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Skillnaden på Atlas och de billigare varianterna, typ AP, är är framförallt jämnheten och kvalitetskontrollen. En viss procent av de billiga är lite oprecisa i valsarna vilket gör att de skär mindre bra. Så länge man kan lämna tillbaka och butiken inte tjafsar om man får ett smårisigt ex är det inte något problem. Men bygg-kvalitetskänslan i Atlasen är påtaglig, sen är det en fråga om man vet med sig att man använder maskinen såpass mycket att det motiverar skillnaden.
 
R

Red Scream

Guest
Jag har en Atlas. Mycket nöjd. Köpte den för drygt fyra år sedan och använt den en hel del. Jag antar att du läst Serious Eats artikel om färsk pasta? The Science of the Best Fresh Pasta | Serious Eats

Jag brukar köra 2,5 dl mjöl, två äggulor, ett ägg och lite salt. Ingen vulkan - det är för turisterna ;) Tio minuters knådning och en timme vila i kylen. Valsar på tian, fyran och sedan slutligen på sjuan. Annars blir det för tunt.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Då var årets rullning avslutad. Drygt två kilo kötbullar på två plåtar, en sats med kryddpeppar+nejlika som huvudsmaksättare och en med salt, peppar och en skvätt fisksås faktiskt. Enkelt grundrecept med senap och ströbröd i basen.
0325AF09-128A-4C9F-A8B2-94E6CB0D4332.jpeg
BBD649F9-526D-4291-AFDE-9BCB5598D22D.jpeg
 

masseman

Omega
Finns det något bra dedikerat mat-forum där man diskuterar liknande saker som i den här tråden? D.v.s. både matlagningsteknik samt utrustning. Har googlat men de flesta forum verkar ganska döda.
 

TLalle

Omega
574CBE85-C284-44E0-BC63-FC7966FE5BF0.jpeg

någon annan här som gillar att fermentera? Till vänster ser ni surkål som är klart typ på julafton beroende på hur tysk den får lov att bli, och till höger har vi en kimchi på brysselkål som jag ärligt ska erkänna redan är uppäten.
 
Topp