• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Har du hunnit bygga en uppfattning av vad är ett ok pris för en vanlig sådan (silver guilloché urtavla)?

Tyvärr - vågar inte uttala mig, väldigt spretig prisbild utifrån vad jag sett. Finns ju en del limiterade som den ovan som ställer till det förstås. Bygger vidare på min due dilligence- återkommer kanske i frågan! :)
 

evki

Audemars
2-Faktor
Tyvärr - vågar inte uttala mig, väldigt spretig prisbild utifrån vad jag sett. Finns ju en del limiterade som den ovan som ställer till det förstås. Bygger vidare på min due dilligence- återkommer kanske i frågan! :)

Ja, dessa är mycket svåra att jaga då man knappt kan säga var ett bra pris är. Jag tror att de äldre, icke-CPCP, säljs lite billigare - har sett en gå så lågt som 6500 euro. CPCP verkar mer eftertraktade fast personligen tycker jag mer om finishen på urverket i de äldre: tycker att C-mönstret stämplat på bryggorna är mindre attraktivt än den klassiska schweiziska finishen.

Christies ska auktionera en CPCP i rätt så använt skick. Utropet ligger på £3500 och huset brukar undervärdera sina objekt. Det är ungefär €5000 inkl provision vilket skulle vara ett bra köp.

Jag är småsugen på att testa den berömda platinapatinan: då metallen är så viskös (vet inte om detta är ett korrekt ord för metaller) molekylerna försvinner inte lika lätt vid kontakt med andra hårda material som med guld - varje repa förflyttar godset istället för att skrapa bort det.
 
Senast ändrad:

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Ja, dessa är mycket svåra att jaga då man knappt kan säga var ett bra pris är. Jag tror att de äldre, icke-CPCP, säljs lite billigare - har sett en gå så lågt som 6500 euro. CPCP verkar mer eftertraktade fast personligen tycker jag mer om finishen på urverket i de äldre: tycker att C-mönstret stämplat på bryggorna är mindre attraktivt än den klassiska schweiziska finishen.

Christies ska auktionera en CPCP i rätt så använt skick. Utropet ligger på £3500 och huset brukar undervärdera sina objekt. Det är ungefär €5000 inkl provision vilket skulle vara ett bra köp.

Jag är småsugen på att testa den berömda platinapatinan: då metallen är så viskös (vet inte om detta är ett korrekt ord för metaller) molekylerna försvinner inte lika lätt vid kontakt med andra hårda material som med guld - varje repa förflyttar godset istället för att skrapa bort det.

Jag är också lockad av att testa Platina någon gång.

Hade bättre koll på Dumont då det är en modell jag tycker passa om möjligt ännu bättre i PT och där verkade priserna ligga 2-3 x priset för guld beroende på om det var limiterade modeller eller inte, verkar väl troligt att det är ungefär samma nivåer för Tanks.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kan inte bestämma mig för om denna är lite tuff eller inte:
10869508d_zoom_v1554143758298.jpg

https://www.chrono24.se/cartier/ronde-solo-privee-collection-platinum-33-mm-c-1997--id10869508.htm
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Den är fin men inte 70k-fin. Håller med att den är liiite för lik andra klockor, dvs lite för banal design.
Problemet med platinamodeller är ju att de ofta kostar dubbelt så mycket som guld. Hos Cartier är det ju tyvärr mer än 2x pengarna. Tycker nog bättre om Ronde-tavlan ovan än LC på Kaplans iaf.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Problemet med platinamodeller är ju att de ofta kostar dubbelt så mycket som guld. Hos Cartier är det ju tyvärr mer än 2x pengarna. Tycker nog bättre om Ronde-tavlan ovan än LC på Kaplans iaf.

Utan tvekan! Den tavlan förstör hela klockan, men det känns som att platinan inte kan "rädda" Ronde Solo heller... 7000 euro är tillräckligt med pengar att få en snygg tank i platina, om man har tålamod. Santos kan vara svårare men inte omöjligt heller.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tänkte mer att det har du råd med! Bara att trycka på köp och vänta in. :p
Råd och råd, platinapriserna för Cartier är tyvärr lite för höga och då är det bättre pang för pengen hos andra tillverkare. Tycker dock alltid det är kul med just platinamodellerna då de är de lyxigaste modellerna och trots att platina nu är billigare än guld som råvara är listpriset det motsatta.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Råd och råd, platinapriserna för Cartier är tyvärr lite för höga och då är det bättre pang för pengen hos andra tillverkare. Tycker dock alltid det är kul med just platinamodellerna då de är de lyxigaste modellerna och trots att platina nu är billigare än guld som råvara är listpriset det motsatta.
Är det verkligen sant att tillverkningsprocessen är så mycket dyrare pga platinas egenskaper? Jag läste någonstans att Cartier förkastade en stor procent boetter av Santos Dumont då de inte höll toleranserna.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är det verkligen sant att tillverkningsprocessen är så mycket dyrare pga platinas egenskaper? Jag läste någonstans att Cartier förkastade en stor procent boetter av Santos Dumont då de inte höll toleranserna.
Ja, det var väl en anställd som berättade denna historia? Inom industrin kan ju små materialegenskaper ställa till det. Kan helt klart vara så att platina ställt till det i detta fall. Platina kladdar/smetar lite mer än andra ädelmetaller om jag förstått det rätt. Detta lär dock i allmänhet vara väldigt små kostnader om man ser till helheten. En fräs kostar ett par 1000 kronor om den är dyr och skulle inte tro man får byta ut verktygen så mycket oftare än vid bearbetning med guld. De fräsar man använder här lär vara betydligt billigare än detta. Däremot vet jag att när jag med mina Bolm-klockor ville köpa boetter i solitt guld var det extremt dyrt. Så kan ha att göra med hur man återvinner det materialet man avverkar också? Största skillnaden i priset mellan platina och guld är att historiskt sett har platina varit klart dyrare än guld, det är min slutsats.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Ja, det var väl en anställd som berättade denna historia? Inom industrin kan ju små materialegenskaper ställa till det. Kan helt klart vara så att platina ställt till det i detta fall. Platina kladdar/smetar lite mer än andra ädelmetaller om jag förstått det rätt. Detta lär dock i allmänhet vara väldigt små kostnader om man ser till helheten. En fräs kostar ett par 1000 kronor om den är dyr och skulle inte tro man får byta ut verktygen så mycket oftare än vid bearbetning med guld. De fräsar man använder här lär vara betydligt billigare än detta. Däremot vet jag att när jag med mina Bolm-klockor ville köpa boetter i solitt guld var det extremt dyrt. Så kan ha att göra med hur man återvinner det materialet man avverkar också? Största skillnaden i priset mellan platina och guld är att historiskt sett har platina varit klart dyrare än guld, det är min slutsats.

Plus att det är 20% högre halt ädelmetall i platinaklockor. Jag vet också att platina är svårare/jobbigare att polera/borsta, dvs finishen är mer tids- och skicklighetskrävande. Men annars lär prisskillnaden vara en del av myten som tillverkarna mer än gärna sprider för att skapa prisnischen för den ”lyxigaste” av ädelmetaller. Cartier kunde tillverka sina fina klockor i platina i början av 1900-talet - det borde säga en hel del om ”svårighetsgraden” hos tillverkarna idag.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag behöver hjälp med att omgående få tag på en länkbit till en Cartier Tank Solo Large.

Jag har förstått att Ref nr på Länkbitarna är följande:
MX006HND (hel bit)
MX006HKL (halv bit)

Jag har lagt en beställning hos AD men något är knas så det har dragit ut på tiden och jag behöver länkbiten denna vecka. Någon som har tips på inköpsställe som kan ha länkbit hemma? Ny eller beg spelar ingen roll, hel eller halv spelar inte heller någon roll i dagsläget. Har en bit inkommande, men börjar tvivla på att den kommer hinna komma denna vecka.
 
Topp