• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Trodde du tänkte på so heritage. Den har väl funnits på mesh ett tag? Jaja, cool klocka är det iallafall!
Jo absolut, men inte i historiska termer.
Klockor har ju suttit på mesh sen typ 50-talet så Breitling har ju inte direkt patent på den menar jag.

Är orginalmeshet borstat eller blankt?
Har ett borstat Gecota men tänkte att det kanske skär sig mot allt polerat.

Jo absolut, men inte i historiska termer.
Klockor har ju suttit på mesh sen typ 50-talet så Breitling har ju inte direkt patent på den menar jag.

Är orginalmeshet borstat eller blankt?
Har ett borstat Gecota men tänkte att det kanske skär sig mot allt polerat.
Du tänker så, då är jag med.

Polerat! Jag gillar blingigheten i det. Med andra ord en hel del bratte-dna

Orginalnatot är riktigt snyggt, men tyvärr rätt tjockt och med en klocka som redan är belägen 15 mm över huden är inte två lager tjock nato något man behöver mellan kropp och boett.
20220930_204514.jpg

Sailcloth från @Royal Straps passade riktigt bra tycker jag. Blir att testa igenom lite gummin oxå, men denna kommer jag nog tillbaka till.
20220930_204236.jpg
Tror Isofrane skulle sitta som ett smäck på denna!

Roligt nysläpp från Certina. Man kan skifta den yttre delen av boetten.

640BC590-D808-49B9-8291-3EECC592FD06.jpeg

En del av mig tänker "kul". En annan del tänker "njae"

Jag vet inte riktigt.
Känns det inte lite billigt?

Klockvärldens Pandora, eller är jag bara gammal och sur?

Känns halvdant tycker jag. Konceptet är inte nytt heller, sett reklam för detta som är samma grej men sunkigare.

Känns halvdant tycker jag. Konceptet är inte nytt heller, sett reklam för detta som är samma grej men sunkigare.

Känns som att de försöker utnyttja mikromärkenas framgångar med "en kul grej att byta allt". Förmodligen med mycket högre kvalitet, men känns ändå gjort.

Tycker de ska fortsätta på heritagespåret istället.

Personligen tycker jag iden är rolig. Halda, det svenska märket, har ju spunnit på ngt liknande fast tvärtom. Dvs olika olika urvek i samma ytterboett.
Swatch hade sin popswatch på tidigt -90 tal men det här är ju på lite högre nivå. Man får nog klämma på en innan man kan säga bu eller bä men konceptet är ju kul.

Swatch hade sin popswatch på tidigt -90 tal men det här är ju på lite högre nivå. Man får nog klämma på en innan man kan säga bu eller bä men konceptet är ju kul.

Jag håller med dig där. Det hänger mkt på kvalitet, passform och konstruktion. Jag gillar det sportiga paketet, men det är lite synd att man inte driver det lite längre genom att göra varianten med skruvar med en integrerad länk i stil med t.ex. Tissot PRX (eller Royal Oak). Då hade man verkligen fått två riktigt snygga klockor och som skiljer sig mkt från varandra.

Delete later.jpg

Hej alla Certina-älskare/experter!

Nu har jag tittat igenom alla bilder i tråden och kan inte se att denna typ har visats tidigare:
Certina.jpg

Den dök upp efter att vi gick igenom en anhörigs saker och ingår i ett dödsbo.
Allt jag vet om klockan är att det är en Certina och att det tickar fint. Eftersom det är en guldklocka så är den graverad på baksidan.
Med denna postning hoppas jag helt enkelt på lite hjälp!

1. Någon ide vilken modell detta är?
2. Någon ide om värde? (Vill gärna veta, vi kan vara intresserad av att sälja, men troligen kommer den tillfalla någon av dödsboägarna och då är värdet intressant så det blir lite rättvist när vi delar andra saker också)
3. Är det 18k eller 14k?

Jag har googlat på nummer som står på kvittot men ingen liknande Certina dyker upp så tacksam för svar!

Tack på förhand!

3. Är det 18k eller 14k?
Leta efter stämpel på boetten. Om det inte står 18K eller 14K kan du gå efter dessa beteckningar:

750 = 18 karat (75 procent rent guld).

585 = 14 karat (58,5 procent rent guld).

Vad stämpeln visar påverkar givetvis värdet. Det är inte alls ovanligt att sådana här guldur säljs för skrotvärdet och smälts ner. Tyvärr får man väl säga.

Dubbla klockköp idag varav denna Certina var en av dem 😍

Gillar framförallt storleken på 38 mm, vilket gör att den bärs väldigt smidigt på mina ca 17,5 cm handleder. Även avsaknaden av polering är ett stort plus. Mindre bling och mer tool. Slutligen älskar jag aluminium vridringen, då jag är svag för patina. Längtar till den börjar blekas haha. (Hmm, glömde nämna att länken känns nästan identisk med oysterlänken på min Rolex op36, vilket är sjukt imponerade.)

Det jag är mindre förtjust i är sunburst tavlan, men eftersom den är såpass mörk stör jag mig inte så mycket på den, rätt snyggt ändå. Jag ser Certinan som ett modern och prisvärt alternativ till en begagnad Omega Seamaster bondklocka, alternativt en ny blå Tudor bb 58. Skillnaden är att denna klocka kommer jag verkligen våga använda på riktigt, då jag är mer bekväm i denna prisklass. Den ska slitas på, och åldras med mig. 💙
20221015_141637.jpg
20221015_142011.jpg
20221015_142559.jpg
20221015_142035.jpg

Tillbaka
Topp