• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Doncorleone

Cartier
Min första Certina, DS Action 38, och blev dessutom en ny.
Första intrycken är att man fick mycket för pengarna!
Har letat efter en mindre dykare med ”klassisk” look som passar mina spagettileder och denna funkar rätt bra tycker jag. Men nog bärs den stort för att vara 38, blev tvungen att kontrollmäta så jag inte fått 43:an 🧐
Vad gillar jag:
Storleken, coin edge bezel, applicerade index, alu insert, visarna, tavlan, kronskydd, borstade ytor, ETA verket, priset.
Vad gillar jag inte:
Länken håller ju inte samma kvalitet som klockan tycker jag. Ändlänkarna sticker ut för mycket. Jag tycker kanterna är för vassa mot huden, kan man ju åtgärda själv om jag inte vänjer mig. Lite mera taper på länken hade nog vart snyggare. Sen är ju 19mm mellan bandhornen ganska jobbigt när man redan har 400 band på 20mm.

Men jag kan inte komma på någon annan svart dykare som hade tickat fler utav mina boxar(iaf om man vill hålla sig under 100kkr klassen).

Hoppas kärleken varar
Min första Certina, DS Action 38, och blev dessutom en ny.
Första intrycken är att man fick mycket för pengarna!
Har letat efter en mindre dykare med ”klassisk” look som passar mina spagettileder och denna funkar rätt bra tycker jag. Men nog bärs den stort för att vara 38, blev tvungen att kontrollmäta så jag inte fått 43:an 🧐
Vad gillar jag:
Storleken, coin edge bezel, applicerade index, alu insert, visarna, tavlan, kronskydd, borstade ytor, ETA verket, priset.
Vad gillar jag inte:
Länken håller ju inte samma kvalitet som klockan tycker jag. Ändlänkarna sticker ut för mycket. Jag tycker kanterna är för vassa mot huden, kan man ju åtgärda själv om jag inte vänjer mig. Lite mera taper på länken hade nog vart snyggare. Sen är ju 19mm mellan bandhornen ganska jobbigt när man redan har 400 band på 20mm.

Men jag kan inte komma på någon annan svart dykare som hade tickat fler utav mina boxar(iaf om man vill hålla sig under 100kkr klassen).

Hoppas kärleken varar 🥰
9B0B1F03-F307-4008-8DEE-8E5F839D3B74.jpeg

Snyggt!

Köpte också en sprillans ny svart och har samma input som du på typ alla punkter.

Har också klena handleder (15,7 cm omkrets ) och 5,7 cm rakt över under knölen så dom utstickande ändlänkarna hade kunnat vara mindre .. 😅


Avvikelsen på dessa brukar ofta vara riktigt bra (min ligger på 1-1,5 sekunder per dag).

Och sist men inte minst, grattis till en fin Certina!
 

fredej

Breitling
Flera härliga 38mm dykare senaste sidorna ju. :D Jag har haft min i snart 2 år.
Jag har också haft ungefär samma observationer. Gillar det mesta med den utom ändlänkarna. De sticker ut för mycket för oss med smala handleder. Det funkar, men det hade varit skönare om de varit ledade inne vid bandhornen istället.
tempImageOXAacY.png


Jag har fört data på gångavvikelsen och räknat ut avvikelsen per dygn mot närmaste tidigare datapunkt. I början loggade jag avvikelsen nästan varje dygn, med allt efter som har det blivit lite glesare mellan loggningarna.
Screenshot 2023-01-07 at 10.10.02.png


Senaste året har den legat ganska stabilt på på ca + 2-3 s/d. Det får ändå ses som bra, tycker jag.
Jag har burit klockan nästan varje dag och den har för det mesta legat med urtavlan uppåt under natten.
 

BorisTheSpider

Cartier
2-Faktor
Flera härliga 38mm dykare senaste sidorna ju. :D Jag har haft min i snart 2 år.
Jag har också haft ungefär samma observationer. Gillar det mesta med den utom ändlänkarna. De sticker ut för mycket för oss med smala handleder. Det funkar, men det hade varit skönare om de varit ledade inne vid bandhornen istället.
tempImageOXAacY.png


Jag har fört data på gångavvikelsen och räknat ut avvikelsen per dygn mot närmaste tidigare datapunkt. I början loggade jag avvikelsen nästan varje dygn, med allt efter som har det blivit lite glesare mellan loggningarna.
Screenshot 2023-01-07 at 10.10.02.png


Senaste året har den legat ganska stabilt på på ca + 2-3 s/d. Det får ändå ses som bra, tycker jag.
Jag har burit klockan nästan varje dag och den har för det mesta legat med urtavlan uppåt under natten.
Snyggt! Vad använder du för att göra mätningarna. Testade nån app jag hittade på App Store men den sög appung.
 

Doncorleone

Cartier
Flera härliga 38mm dykare senaste sidorna ju. :D Jag har haft min i snart 2 år.
Jag har också haft ungefär samma observationer. Gillar det mesta med den utom ändlänkarna. De sticker ut för mycket för oss med smala handleder. Det funkar, men det hade varit skönare om de varit ledade inne vid bandhornen istället.
tempImageOXAacY.png


Jag har fört data på gångavvikelsen och räknat ut avvikelsen per dygn mot närmaste tidigare datapunkt. I början loggade jag avvikelsen nästan varje dygn, med allt efter som har det blivit lite glesare mellan loggningarna.
Screenshot 2023-01-07 at 10.10.02.png


Senaste året har den legat ganska stabilt på på ca + 2-3 s/d. Det får ändå ses som bra, tycker jag.
Jag har burit klockan nästan varje dag och den har för det mesta legat med urtavlan uppåt under natten.
Ser riktigt fräsch ut efter två år 😁

Ledande ändlänkar eller ”hona” hade varit att föredra men men det fungerar ändå🤌

Jag kör krona upp om nätterna och då går den från att ha snabbat upp sig två sekunder över dagen till att ligga på ”0” igen när man går upp. Lägger jag den med tavlan uppåt så snabbar den sig 2-3 sekunder över natten.

Sjukt nöjd med den hittills!
 

fredej

Breitling
Snyggt! Vad använder du för att göra mätningarna. Testade nån app jag hittade på App Store men den sög appung.

Tack! Jag har använd iOS appen WatchTimes för att mäta avvikelser. Var inte helt nöjd med hur den plottar data, så jag har manuellt fört över data till ett typ Excel (i mitt fall Apple Numbers) och plottat den där. Det vart lite extra bök och inget man måste göra egentligen.

Ser riktigt fräsch ut efter två år 😁

Ledande ändlänkar eller ”hona” hade varit att föredra men men det fungerar ändå🤌

Jag kör krona upp om nätterna och då går den från att ha snabbat upp sig två sekunder över dagen till att ligga på ”0” igen när man går upp. Lägger jag den med tavlan uppåt så snabbar den sig 2-3 sekunder över natten.

Sjukt nöjd med den hittills!

Länken har en hel del mindre repor. Men klockan har klarat sig bra. Har en liten repa (knappt synlig) på aluminium-inlägget, men det är typ det.
Har för mig jag testade att ha den krona upp under natten för ett tag sedan. Då fortadde den sig ännu mer. Alla urvärk är ju lite olika. Men ska nog ta och testa det igen.
Annars, som den går nu, så brukar jag "nolla" tiden en gång i månaden.
 

Doncorleone

Cartier
Tack! Jag har använd iOS appen WatchTimes för att mäta avvikelser. Var inte helt nöjd med hur den plottar data, så jag har manuellt fört över data till ett typ Excel (i mitt fall Apple Numbers) och plottat den där. Det vart lite extra bök och inget man måste göra egentligen.



Länken har en hel del mindre repor. Men klockan har klarat sig bra. Har en liten repa (knappt synlig) på aluminium-inlägget, men det är typ det.
Har för mig jag testade att ha den krona upp under natten för ett tag sedan. Då fortadde den sig ännu mer. Alla urvärk är ju lite olika. Men ska nog ta och testa det igen.
Annars, som den går nu, så brukar jag "nolla" tiden en gång i månaden.

Min är ju knappt en månad gammal så det kan ju vara så att den börjar snabba sig efter ett tag när man har den krona upp.
 

Master J

Audemars
2-Faktor
PXL_20230107_133536537.jpg

PXL_20230107_133826722.jpg


Certina ds action day date. Min första klocka. Gillar urtavlan mycket med dess Aqua Terra-liknande timmarkörer och spetsiga visare. Om jag hade fått önska så vore den perfekt i 38-39 mm.

Någon som testat certinas stållänk till den här?

Jag har haft föregångaren som hette big date.
Exakt likadana mått men med 2824-2 istället för powermatic 80.
Jag köpte till originallänken och den passade ju klockan perfekt, men lite tråkigt med butterflyspänne... jag föredrar dykarclasp
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Långskott, någon som sitter på ett par visare till en vintage Certina DS-2 PH200m? Eller vet var man ska börja leta?

Vad händer om man skickar till Swatch Group, finns det några delar alls? Har de någon avdelning för restaurering likt andra tillverkare? Verket ska sitta i flera samtida modeller.
Uppskattar ett svar här eller PM.

Den här har levt ett liv, användes vid dyk i röda havet, mexikanska golfen och skandinaviska vatten. Förtjänar lite omvårdnad.

85E6F871-5B0D-41EF-B100-EFC01E264B50.jpeg
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
PXL_20230107_133536537.jpg

PXL_20230107_133826722.jpg


Certina ds action day date. Min första klocka. Gillar urtavlan mycket med dess Aqua Terra-liknande timmarkörer och spetsiga visare. Om jag hade fått önska så vore den perfekt i 38-39 mm.

Någon som testat certinas stållänk till den här?
Fina bandhorn! Gillar avfasningen/vridningen, lite Omega över den detaljen. Har inte lagt märke till det tidigare. Nu blev jag sugen.
 

LeSturque

Omega
Kära Certina-entusiaster! Jag älskar allt med min ds action diver 38 mm men jag tycker att kronan snurrar väldigt trögt när jag ska dra upp urverket. Det har nästan blivit värre under den månaden jag ägt den. Har någon här samma erfarenhet? Går det att fixa?
 
Topp