• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Master J

Audemars
2-Faktor

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Bild på min med svart urtavla, utplockad mars 2016. Har inte burit den på ett par månader, men det kanske är dags….

5D25F57C-CAF9-41A2-85E2-A8441223BECD.jpeg
 

LeSturque

Omega
Håller med, fina detaljer och storleken är helt perfekt. När submariner och seamaster blivit rena lyxprodukterna (prismässigt iaf) så är nog denna modellen deras sanna efterträdare/ersättare? 🙂
Jag är benägen att hålla med. Suben var (ju) från början gjord med syftet att vara ett pålitligt verktyg för dykare och var rimligt prissatt. Jag tror inte jag har hört talas om någon Certina ds action diver som tappat/ökat mer än ett par sekunder per dag, dessutom är den vattentät till 300 m, och hög kvalitet i konstruktionen som är 100% Schweizisk. Med andra ord uppfyller den gott och väl kriterierna för vad en sån typ av klocka ska klara av. Den är inte billig, men inte dyr heller, så det är en klocka man vågar använda överallt och inte det minsta behöver skämmas för, tvärt om!
 

Doncorleone

Cartier
Jag är benägen att hålla med. Suben var (ju) från början gjord med syftet att vara ett pålitligt verktyg för dykare och var rimligt prissatt. Jag tror inte jag har hört talas om någon Certina ds action diver som tappat/ökat mer än ett par sekunder per dag, dessutom är den vattentät till 300 m, och hög kvalitet i konstruktionen som är 100% Schweizisk. Med andra ord uppfyller den gott och väl kriterierna för vad en sån typ av klocka ska klara av. Den är inte billig, men inte dyr heller, så det är en klocka man vågar använda överallt och inte det minsta behöver skämmas för, tvärt om!
Det enda jag kan tycka kunde varit bättre är ändå spännet och dykarförlängningen.

Något med det känns flamsigt, särskilt om jag jämför med förlängningen som kom på första ds divern som kändes mer gedigen.

Men allt som allt om jag jämför med kvalite på min Longines HC och Seamaster jag ägt tidigare känns den riktigt bra för den pengen (6877 sek) jag betalade.
 

LeSturque

Omega
Hur är gångavvikelsen på din?
Den ökade 5 s på en vecka när jag testade den, så typ +0.7 s per dag! Men jag har upptäckt att det beror på hur man placerar urtavlan när man lägger av den på natten. Jag lägger urtavlan så att den sluttar lite ”nedåt” mot 6:an, och då tror jag att den backar någon sekund, vilket jämnar ut det mot att den ökar någon sekund på dagen. Jag skulle tippa att den kanske ökar 1-2 s per dag när jag har den på mig under hela dagen.
 

Doncorleone

Cartier
Den ökade 5 s på en vecka när jag testade den, så typ +0.7 s per dag! Men jag har upptäckt att det beror på hur man placerar urtavlan när man lägger av den på natten. Jag lägger urtavlan så att den sluttar lite ”nedåt” mot 6:an, och då tror jag att den backar någon sekund, vilket jämnar ut det mot att den ökar någon sekund på dagen. Jag skulle tippa att den kanske ökar 1-2 s per dag när jag har den på mig under hela dagen.

Riktigt bra siffror.

Har bara haft min sen i fredags och har placerat den med både krona ner och upp nattetid och hittills går den 2 sekunder snabbt sen jag började mäta i lördags.

Ska testa lite till men den är ju så ny så den har kanske inte stabiliserat sig ännu.
 

Supreme

Omega
Någon som råkar veta om Certina DS action diver har pressfit bezel?
Klurar på hur jag ska få av den, men vill inte slakta något i onödan.

All info mottages tacksamt.
 

BorisTheSpider

Cartier
2-Faktor
Min första Certina, DS Action 38, och blev dessutom en ny.
Första intrycken är att man fick mycket för pengarna!
Har letat efter en mindre dykare med ”klassisk” look som passar mina spagettileder och denna funkar rätt bra tycker jag. Men nog bärs den stort för att vara 38, blev tvungen att kontrollmäta så jag inte fått 43:an 🧐
Vad gillar jag:
Storleken, coin edge bezel, applicerade index, alu insert, visarna, tavlan, kronskydd, borstade ytor, ETA verket, priset.
Vad gillar jag inte:
Länken håller ju inte samma kvalitet som klockan tycker jag. Ändlänkarna sticker ut för mycket. Jag tycker kanterna är för vassa mot huden, kan man ju åtgärda själv om jag inte vänjer mig. Lite mera taper på länken hade nog vart snyggare. Sen är ju 19mm mellan bandhornen ganska jobbigt när man redan har 400 band på 20mm.

Men jag kan inte komma på någon annan svart dykare som hade tickat fler utav mina boxar(iaf om man vill hålla sig under 100kkr klassen).

Hoppas kärleken varar 🥰
9B0B1F03-F307-4008-8DEE-8E5F839D3B74.jpeg
 
Topp