• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

BorisTheSpider

Cartier
2-Faktor
Kära Certina-entusiaster! Jag älskar allt med min ds action diver 38 mm men jag tycker att kronan snurrar väldigt trögt när jag ska dra upp urverket. Det har nästan blivit värre under den månaden jag ägt den. Har någon här samma erfarenhet? Går det att fixa?
Min är inte trögare än andra klockor med samma verk som jag haft tidigare. Inget jag tänkt på i alla fall.
 

Doncorleone

Cartier
Kära Certina-entusiaster! Jag älskar allt med min ds action diver 38 mm men jag tycker att kronan snurrar väldigt trögt när jag ska dra upp urverket. Det har nästan blivit värre under den månaden jag ägt den. Har någon här samma erfarenhet? Går det att fixa?
Vill minnas att det var likadant på min generation 1 DS Action Diver och min 38:a är lite seg den med. Kanske ska åka in till närmsta AD med den?
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Tillbaka i tråden med nya DS2. Grymt bra nyhet från Certina!
8A16245F-41F4-4F4C-BB54-050C68FD2B15.jpeg
EA052B78-5E26-481F-B32E-9CEF2A162E25.jpeg
CD63119C-3D0A-4837-9B2E-261B6EBF2B34.jpeg
EBFD3263-14CE-476F-AB35-B64DD03D364F.jpeg
 
Senast ändrad:

Doncorleone

Cartier
Kära Certina-entusiaster! Jag älskar allt med min ds action diver 38 mm men jag tycker att kronan snurrar väldigt trögt när jag ska dra upp urverket. Det har nästan blivit värre under den månaden jag ägt den. Har någon här samma erfarenhet? Går det att fixa?
Det kan inte ha att göra med att en starkare main-spring kanske gör den trögare (i och med 80 timmar gångreserv..?) Bara en tanke som slog mig.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Dubbelpostar från vintage, men kul med lite äldre Certinor i tråden ☀️

Chronolympic Regatta från ca 1972.

Tveksam hur jag ställer mig till om Certina gör en remake på den här. Tycker att det är en så udda fågel att den gott kan få lämnas som enbart vintage.

Edit: Tycker att DS2 är extremt lyckad, så har inget emot konceptet som sådant.

7CEB83A4-BC2C-42FF-887D-5D881CD67FE2.jpeg
 

Klockentusiasten

Cartier
2-Faktor
Har en fråga till i synnerhet ni med en Certina ds action diver 38 mm. Går eran krona ända in till boetten på klockan? Har sett att min lämnar någon millimeter oavsett hur jag skruvar in den. Känns som det är kroonskyddet som tar emot?!
Bifogar några kassa bilder (mob vill ej zooma in).
Vågar man bada med den? :rolleyes:
20230129_122521.jpg
20230129_122550.jpg
20230129_122441.jpg
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Har en fråga till i synnerhet ni med en Certina ds action diver 38 mm. Går eran krona ända in till boetten på klockan? Har sett att min lämnar någon millimeter oavsett hur jag skruvar in den. Känns som det är kroonskyddet som tar emot?!
Bifogar några kassa bilder (mob vill ej zooma in).
Vågar man bada med den? :rolleyes:
20230129_122521.jpg
20230129_122550.jpg
20230129_122441.jpg
Ska inte säga något med 100% säkerhet, men generellt sett brukar man ofta designa saker med gummipackning så att den sätter gränsen och inte gängan.
Hade den gått i botten så hade det funnits risk att packningen inte längre trycker mot sätet tillräckligt när den åldrats lite.
Med denna design kommer man helt enkelt bara vrida åt lite till.
Vet inte om det stämmer i detta fall, eller om jag ens lyckades göra mig förstådd, men många av mina kronor har varit så.
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Har en fråga till i synnerhet ni med en Certina ds action diver 38 mm. Går eran krona ända in till boetten på klockan? Har sett att min lämnar någon millimeter oavsett hur jag skruvar in den. Känns som det är kroonskyddet som tar emot?!
Bifogar några kassa bilder (mob vill ej zooma in).
Vågar man bada med den? :rolleyes:
20230129_122521.jpg
20230129_122550.jpg
20230129_122441.jpg

Ska inte säga något med 100% säkerhet, men generellt sett brukar man ofta designa saker med gummipackning så att den sätter gränsen och inte gängan.
Hade den gått i botten så hade det funnits risk att packningen inte längre trycker mot sätet tillräckligt när den åldrats lite.
Med denna design kommer man helt enkelt bara vrida åt lite till.
Vet inte om det stämmer i detta fall, eller om jag ens lyckades göra mig förstådd, men många av mina kronor har varit så.

Det är inte inskruvningen som gör klockan tät, det är packningarna. Inskruvningen är bara till för att man inte ska råka vrida på kronan under vattnet.
Det finns klockor som är specade till 200 m utan skruvad krona.

Så bada på bara 👍
 

Klockentusiasten

Cartier
2-Faktor
Ska inte säga något med 100% säkerhet, men generellt sett brukar man ofta designa saker med gummipackning så att den sätter gränsen och inte gängan.
Hade den gått i botten så hade det funnits risk att packningen inte längre trycker mot sätet tillräckligt när den åldrats lite.
Med denna design kommer man helt enkelt bara vrida åt lite till.
Vet inte om det stämmer i detta fall, eller om jag ens lyckades göra mig förstådd, men många av mina kronor har varit så.
Det är inte inskruvningen som gör klockan tät, det är packningarna. Inskruvningen är bara till för att man inte ska råka vrida på kronan under vattnet.
Det finns klockor som är specade till 200 m utan skruvad krona.

Så bada på bara 👍
Tack för dessa betryggande svar, då kan jag fortsätta njuta av denna lilla grymma klocka. Imorgon blir det simning på badhuset med klockan på. Återkommer i tråden om det gick åt helsike 🏊‍♀️:p
 
Topp