• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Kommer faktiskt inte ihåg. Köpte den för typ 3år sedan tror jag.

Vänta nu, har du lyckats behålla en klocka i 3år?
C6DB92C3-AAC7-4523-9F85-5C29B976D056.jpeg

🤪😘

Vänta nu, har du lyckats behålla en klocka i 3år?
C6DB92C3-AAC7-4523-9F85-5C29B976D056.jpeg

🤪😘
Vad menar du med det?! 😂
Jag flippar väl aldrig klockor……..

Nej men det var en klocka som jag fick då jag fyllde 30. Så även om den aldrig används så kommer den att få stanna. Rätt otäck upplevelse att ha en klocka i lådan så pass länge ändå 😬

Screenshot_20230321_114208_Video Player.jpg

Nya 38mm-versionen i titanutförande. Sedan denna pjäs kom i stål har jag tjatat både via telefon, mail och face to face på Certina, Swatch Group, handlare m m att denna borde komma i just titan. Så, när jag såg den i lager för två veckor sedan så var jag snabb på avtryckaren. Är otroligt nöjd med den och det enda som tål att anmärkas på är följande saker:

#1 - Ändlänkarna är av hanmodell och ökar lugg till lugg-avståndet. Hade gärna sett en hon-variant så länken lägger sig tightare mot handleden. Upplever även att han-länkarna gör att klockan får lite extra höjd, men den är så pass bra proportioner så det funkar ändå.

#2 - Spännet! Hade önskat att det var som på 43mm-modellen med snabb/mikro-justeringen i 5-6 steg istället för den utfällbara dykförlängningen som denna har.

I övrigt är jag otroligt nöjd och jag måste säga att den nya färgkombinationen sticker ut och är väldigt trevlig att vila ögat på.

Även om jag generellt är mot dykmodeller med läderband, så provade jag att trycka in ett generiskt 20mm-band med vintagekänsla mellan de 19mm breda uggarna.

Screenshot_20230321_202850_Gallery.jpg

Kan även tilläggas att denna genererat en hel del komplimanger både från kollegor och klockvänner.

Screenshot_20230321_114541_Video Player.jpg

Rekommenderar helt klart denna modell!

Hallå! Hittade min bortgångne fars klocka, någon som vet något mer om den specifika modellen? När den tillverkades? Eller vad som helst. Jag har absolut noll koll på Certina
7D124CB5-2B98-431B-AB78-588E47ECD351.jpeg
Halloj,

Det där är en Certina DS Action med referensnummer 260.7078.42.69, det sitter ett ETA F06.112-kvartsverk i den. Om du googlar på referensnumret så hittar du lite information om modellen. Uppskattningsvis är det en årsmodell 2000-2010. Det har kommit flera nya generationer av modellen DS Action sedan just din klocka släpptes och i det där utförandet skulle jag väl vilja påstå att det är en basmodell i kvarts-segmentet hos Certina. Ej att underskatta då den för en billig peng funkar att använda till det mesta och tanken är att den ska klara en aktiv livsstil, vilket Certina ofta påpekar just med DS Action-kollektionen.

Här har du en recension där du säkert finner lite kul info och bilder:

En auktion från 2013 på Kaplans klubbades till 1600kr.

Övrig prisbild kring den auktionen:
Utropspris 1500kr
Lägsta pris 1400kr
Nyvärde 3390kr

Länk till auktionen:

Tror dock att just den generationen är hyffsat ovanlig även om den inte besitter något större värde. Men eftersom det är din fars klocka förstår jag att den betyder något speciellt för dig. Värdet mellan tummen och pekfingret skulle jag säga beror väldigt mkt på köparen, men runt 700-1200kr beroende på skick. Kan ju vara så att någon känner just för den modellen och att den är svår att få tag på, men antar att du behåller den med tanke på att det är ett minne från din far. Kronografmodellen är aningen vanligare och jag har själv ägt den och sett att den under senaste åren varit ute till försäljning rätt mycket på t ex Tradera.

Hojta om det va något specifikt du undra så kan jag förhoppningsvis hjälpa dig att hitta ett svar.

Lycka till!

//Erra85

Senast ändrad:
Letar efter en länk till min moonphase, 21mm är inte helt enkelt. Någon som har tips på vart man kan hitta en länk med 21 mm?🤔

Finns det någon i denna tråd som går i sälj tankar på sin Certina ds-1 big date med grön tavla, så får ni gärna kontakta mig ☺️

Nya 38mm-versionen i titanutförande. Sedan denna pjäs kom i stål har jag tjatat både via telefon, mail och face to face på Certina, Swatch Group, handlare m m att denna borde komma i just titan. Så, när jag såg den i lager för två veckor sedan så var jag snabb på avtryckaren. Är otroligt nöjd med den och det enda som tål att anmärkas på är följande saker:

#1 - Ändlänkarna är av hanmodell och ökar lugg till lugg-avståndet. Hade gärna sett en hon-variant så länken lägger sig tightare mot handleden. Upplever även att han-länkarna gör att klockan får lite extra höjd, men den är så pass bra proportioner så det funkar ändå.

#2 - Spännet! Hade önskat att det var som på 43mm-modellen med snabb/mikro-justeringen i 5-6 steg istället för den utfällbara dykförlängningen som denna har.

I övrigt är jag otroligt nöjd och jag måste säga att den nya färgkombinationen sticker ut och är väldigt trevlig att vila ögat på.

Även om jag generellt är mot dykmodeller med läderband, så provade jag att trycka in ett generiskt 20mm-band med vintagekänsla mellan de 19mm breda uggarna.

Kan även tilläggas att denna genererat en hel del komplimanger både från kollegor och klockvänner.

Tack för blixtsnabb recension! Fick också span på denna direkt, har ägt samma modell/färg i stål. Den fick dock lämna och ersattes med en dyrare dykare, men jag har inte släppt denna i tanken.

Om jag skulle komplettera samlingen med en klocka i Ti skulle det definitivt vara denna 100% toolklocka.

Synd med spännet som du säger, de skulle fixat till microjusteringem med Ti-modellen. Upplevde samma med stålmodellen även om jag i slutänden inte hade problem att ändå hitta en bra storlek som funkade jämt.

Hur lätt repar den btw?

Denna kommer jag springa till butik för att prova:
C56B2AFB-C449-48CC-9F69-9CC55EEA6A1A.jpeg

Säkert för stor för mig men ändå. Väldigt kul färgsättning. Bild från Eqotime:

Listpris på nära 24k är ju inte helt lättsmält men då 200m WR utlovas så skulle den kunna bli en grym sommarklocka ändå.

Har alltid varit svag för den modellen men tvekat då jag har lite svårt för vintage - vill t.ex inte behöva ta av min klocka för att hoppa i plurret.

Har tidigare läst att den är 43mm, men det verkar vara L2L?

Diameter: 43,3 x 40,5mm
Tjocklek: 15,25mm

Hur lätt repar den btw?
Min upplevelse generellt med titan är att man lättare får ytliga repor men att dessa är väldigt lätta att polera bort t o m "för hand" med t ex autosol eller likande. Inget man behöver oroa sig för iaf. Gäller främst länken, där man oftast får lite spår från desk-diving. Men min har hållit sig repfri bortsett från själva spännet där det finns små spår av användning. Hoppas det besvarar din fråga. Bara skriva PM om du undrar något mer ingående om modellen :) Jag är iaf oerhört nöjd med min och det känns som en keeper helt klart.

Tack för blixtsnabb recension! Fick också span på denna direkt, har ägt samma modell/färg i stål. Den fick dock lämna och ersattes med en dyrare dykare, men jag har inte släppt denna i tanken.

Om jag skulle komplettera samlingen med en klocka i Ti skulle det definitivt vara denna 100% toolklocka.

Synd med spännet som du säger, de skulle fixat till microjusteringem med Ti-modellen. Upplevde samma med stålmodellen även om jag i slutänden inte hade problem att ändå hitta en bra storlek som funkade jämt.
Tack för visad uppskattning! Ja spännet är så otroligt irriterande. Har t o m gått i tankar att se om mitt spännet från min Precidrive 41mm-titan Certina skulle passa. Kanske någon som vet? Är dock 20mm vs 19mm på nya och tror spännet är lite bulkigare på 20mm-länken.

Upplever personligen att det är så otroligt skönt med snabbjusteringen. Då väljer jag precis lite för tight så att den sitter riktigt snyggt. Sen har man ändå möjlighet att justera, i synnerhet på sommarn och det blir en frihetskänsla för min del. Nu är jag tvungen att ha ett hål för stort på mikrojusteringen för att ta höjd för det, hehe.

Tillbaka
Topp