• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Tycker inte den är så stor faktiskt. Perfekta mått skulle jag säga. Men allt är ju subjektivt och beroende av storleken på ens handled.

Premiärtur med motorcykeln idag. Äntligen vårvärme. Certinan matchar hojen :cool:
20230408_121430.jpg

Även originalet var en rätt stor klocka.

EE191FE0-7876-421F-92AF-9251B35A6B93.jpeg

Att jämföra med nysläppets mått:

A52F2BEE-B907-49B8-B63B-3D79B9AAA909.jpeg
Absolut och på den tiden måste dessa dimensioner ansetts som väldigt stora. Nu känner jag inte till lug-to-lug på den nya versionen eller om glaset är kupat eller inte.

Tänker ändå att 47mm lug-to-lug på den äldre versionen i kombination med 42,5mm i diameter samt 13mm höjd utan glas är slående likt t ex Seiko SKX007 proportioner (tror l-2,l är 46mm). Dessa bär ändå ok pga att luggar inte är så långa i förhållande till caset. Att sen räkna bort själva höjden på glaset som i mitt tyckte inte riktigt påverkar proportionerna på samma sätt som om boetten varit 16mm med plant glas gör också skillnad. Däremot under en skjortärm, t ex gör det ingen skillnad vad som är högt på klockan i det stora hela, men tänker mer visuellt, samt hur klockan ligger på handleden. För min del har jag på senare tid börjat uppskatta just att undersidan av klockan är så platt som möjligt för övrigt, då upplever jag att den bär bättre. T ex om vi har två klockor som är 13mm höga och den ena har plattare undersida upplever jag att den inte känns lika "chunky". Kul att höra om andra känner likadant? Certinas DS action-dykare (både 38mm och 43m) är rätt platta undertill, vilket jag gillar.

Hade varit kul att se den nya och den gamla bredvid varandra med wrist shots, men med tanke åt vilket håll Certina tyvärr väljer att gå storleksmässigt (generellt mot det större) så tror jag ändå den nya bär och upplevs större. Men jag kan ha fel. Väldigt fina klockor båda två oavsett.

Ägde faktiskt ett Valjoux 7750 med Chronolympics-tavla som de va i den gamla modellen. Letade febrilt efter ett 38mm-case för att trycka in det i men misslyckades och gav upp. Det passade perfekt i ett Certina DS Nautic case från 90-talet utöver höjden, vilket va ssynd. Hittade ett case på Ebay på 38,5mm för Valjoux 7750, men säljaren skickades ej till Sverige trots att de va en tysk butik. Dock va de nog för det bästa med tanke på hur dyrt det kan bli att serva ett sånt verk. Ledsen att svaret spårade ur :)

Senast ändrad:
Certina är bra klockor, har haft ett gäng genom åren..
Är ute efter en svart DS action 38mm, ingen som vet någon som säljer en? ☺️

Bilagor

• IMG_7982.jpeg
    IMG_7982.jpeg
    462.3 KB · Visningar: 9
  • IMG_6396.jpeg
    IMG_6396.jpeg
    414.1 KB · Visningar: 8
Tips på en recension av Certina DS Action Diver Precidrive

Är min första recension, så den är inget att hänga i granen. Försökte bara få ner lite tankar jag har kring den modellen.

Tillbaka
Topp