• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Verkar komma en PH1000M-reissue snart 😃

71880024725__7CC9932A-5995-477D-8BDD-E068D76FFAF2.jpeg
IMG_8496.jpeg


Tror dock inte att den slår originalet.

IMG_9355.jpeg
 

DrDre

Patek
Verkar komma en PH1000M-reissue snart 😃

71880024725__7CC9932A-5995-477D-8BDD-E068D76FFAF2.jpeg
IMG_8496.jpeg


Tror dock inte att den slår originalet.

IMG_9355.jpeg

Det har ju cirkulerat en bild från en katalog ett tag på denna. (Se ovan i den här tråden). Om jag förstod den bilden rätt, så skulle den gula vara Ltd Ed och sedan skulle det också komma en icke-Ltd i svart. Jag tror dock som du, dvs den kommer inte att nå upp till originalet. Det tycker jag retro nästan aldrig gör.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Slog mig en sak jag inte tänkt på tidigare angående tavellayouten.
Har tyckt att det är lite störande att den saknar lume utanför datumfönstret, och att det känns som att fönstret liksom har halkat in en bit. Finns ju ingen symmetri i det.

Men så insåg jag idag att det visst finns symmetri i utseendet utifrån att det ju (nästan i a f) är centrerat kring centrum hos lumen för kl 2 och kl 4.
20231012_163347.jpg

Inte så dumt ändå. Nu känns det bättre 😂
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Det har ju cirkulerat en bild från en katalog ett tag på denna. (Se ovan i den här tråden). Om jag förstod den bilden rätt, så skulle den gula vara Ltd Ed och sedan skulle det också komma en icke-Ltd i svart. Jag tror dock som du, dvs den kommer inte att nå upp till originalet. Det tycker jag retro nästan aldrig gör.
Aha! Missade att den diskuterats tidigare.

Ja orange tycks vara LTD. Synd, den är ju tuffast! 4mm tunnare än originalets 18mm, kan det verkligen bli bra?
 

DrDre

Patek
Aha! Missade att den diskuterats tidigare.

Ja orange tycks vara LTD. Synd, den är ju tuffast! 4mm tunnare än originalets 18mm, kan det verkligen bli bra?

Jag håller med dig. De borde gått "all in" och gjort dimensionerna likadana som på originalet istf försöka anpassa den till dagens smak. Den där tjocka och pyramidliknande/asmalnande formen som originalet har, och som är lite av dess kännetecken, går förlorat om man gör den tunnare.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Ni med Certina i titan, brukar ni polera bort repor från länk och clasp? Jag brukar putsa upp min clasp och länk lite lätt med stålull då och då, blir fin igen snabbt utan att repa nåt tycker jag. Titan blir onekligen lite mer repigt efter desk diving än stål, men går väldigt lätt att få fint igen. Nu hade jag ingen före bild, men claspen såg rätt trist ut kan jag säga.
1000006310.jpg
1000006311.jpg
.
 

IceCold

Omega
2-Faktor
Ni med Certina i titan, brukar ni polera bort repor från länk och clasp? Jag brukar putsa upp min clasp och länk lite lätt med stålull då och då, blir fin igen snabbt utan att repa nåt tycker jag. Titan blir onekligen lite mer repigt efter desk diving än stål, men går väldigt lätt att få fint igen. Nu hade jag ingen före bild, men claspen såg rätt trist ut kan jag säga.
1000006310.jpg
1000006311.jpg
.
Min titan certina har blanka delar med. Har du putsat sånt med?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Ni med Certina i titan, brukar ni polera bort repor från länk och clasp? Jag brukar putsa upp min clasp och länk lite lätt med stålull då och då, blir fin igen snabbt utan att repa nåt tycker jag. Titan blir onekligen lite mer repigt efter desk diving än stål, men går väldigt lätt att få fint igen. Nu hade jag ingen före bild, men claspen såg rätt trist ut kan jag säga.
1000006310.jpg
1000006311.jpg
.
Min är så varsamt buren att jag inte har några märken alls knappt. En mindre repa och lite skav på spännet, men mer är det inte.
Om jag ändå touchar upp den, så blir det med sådana här. De är lätta att använda och finns i flera kornstorlekar.

 

rickards

Rolex
2-Faktor
Min är så varsamt buren att jag inte har några märken alls knappt. En mindre repa och lite skav på spännet, men mer är det inte.
Om jag ändå touchar upp den, så blir det med sådana här. De är lätta att använda och finns i flera kornstorlekar.

Bra tips. Men obegripligt hur du knappt repar den 🙂 Min clasp ser rätt trist ut rätt omgående vid vanligt skrivbordsjobb.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Bra tips. Men obegripligt hur du knappt repar den 🙂 Min clasp ser rätt trist ut rätt omgående vid vanligt skrivbordsjobb.
Så här ser min clasp ut.
Dessa har jag ärvt från tidigare ägare.
20231018_211710.jpg

Jag är skyldig till dessa på han-länkbiten tror jag, och de kommer från länken själv.
20231018_211757.jpg

Kanske har jag åstadkommit dessa, vet inte. Men den ser riktigt fräsch ut skulle jag säga.
20231018_211731.jpg
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Så här ser min clasp ut.
Dessa har jag ärvt från tidigare ägare.
20231018_211710.jpg

Jag är skyldig till dessa på han-länkbiten tror jag, och de kommer från länken själv.
20231018_211757.jpg

Kanske har jag åstadkommit dessa, vet inte. Men den ser riktigt fräsch ut skulle jag säga.
20231018_211731.jpg
Där ser man, min blir betydligt mer sliten omgående. Blir en del skav vid skrivbordet bokstavligt talat, sitter väl å gnider den vid tangentbordet eller nåt 😊
 

NKS

Omega
2-Faktor
Hejsan 🙋🏻‍♂️
Igår anlände en 38 som är en trevlig bekantskap. Jag uppskattar särskilt den höga kontrasten mellan den blanksvarta tavlan och visare respektive index. Att läsa av tiden går blixtsnabbt. Föredrar även borstat stål kontra polerat.

Det kompakta formatet och smäckra länken kräver dock lite tillvänjning, för en annan som i övrigt bär större klockor.
IMG_2679.jpeg
 

martaSM30

Audemars
Hejsan 🙋🏻‍♂️
Igår anlände en 38 som är en trevlig bekantskap. Jag uppskattar särskilt den höga kontrasten mellan den blanksvarta tavlan och visare respektive index. Att läsa av tiden går blixtsnabbt. Föredrar även borstat stål kontra polerat.

Det kompakta formatet och smäckra länken kräver dock lite tillvänjning, för en annan som i övrigt bär större klockor.
IMG_2679.jpeg
Störtbra, grattis!
 
  • Like
Reactions: NKS

Doncorleone

Panerai
Hejsan 🙋🏻‍♂️
Igår anlände en 38 som är en trevlig bekantskap. Jag uppskattar särskilt den höga kontrasten mellan den blanksvarta tavlan och visare respektive index. Att läsa av tiden går blixtsnabbt. Föredrar även borstat stål kontra polerat.

Det kompakta formatet och smäckra länken kräver dock lite tillvänjning, för en annan som i övrigt bär större klockor.
IMG_2679.jpeg


Grattis! Har haft min i snart ett år och älskar den🤘🏻🤘🏻

IMG_6005.jpeg
 

NKS

Omega
2-Faktor
Grattis! Har haft min i snart ett år och älskar den🤘🏻🤘🏻

IMG_6005.jpeg
Tack 😊 Det är en ett gott betyg att dina känslor för 38 håller i sig efter ett år 👌 Helt övertygad om att din uppskattning kommer bestå!

Jag är lite sen på bollen. I samband med lanseringen av 38 och senare 43 var mitt intryck att Certina slagit huvudet på spiken. Tvekade kring storleksvalet och är nu helnöjd med 38. Designen, utförandet och komforten är en fullträff! Bra att Certina på kort tid utökat sortimentet med olika format och utföranden.
 
Senast ändrad:

ironcastle

Patek
2-Faktor
Tack 🙏 Det är en riktigt lyckad design men datumfönstret borde varit placerat som på din variant 😊

Trevlig helg!
Det är samma urverk i alla tre storlekarna så fönstret hamnar där det hamnar. Men du får njuta av att det (nästan) är centrerat mellan prickarna ovan och under.
Jag tycker också att det syns tydligare på bild än vad det upplevs IRL.
 
  • Like
Reactions: NKS
Topp