Min första two-tone, 38mm, gillar den mer än vad jag trodde när jag såg den på bild bara innan. Hade en tidigare generationens 43mm DS action diver som jag bytte rakt av mot denna. Toknöjd!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Grattis till en lyckad bytesaffär! Den där TT är Fegade och valde den vanliga svartaMin första two-tone, 38mm, gillar den mer än vad jag trodde när jag såg den på bild bara innan. Hade en tidigare generationens 43mm DS action diver som jag bytte rakt av mot denna. Toknöjd!
Tack! Känns verkligen som en bra affär åt mitt håll Och ja, trodde jag skulle tycka den var 2 much, men nej den va riktigt bra faktiskt.Grattis till en lyckad bytesaffär! Den där TT är Fegade och valde den vanliga svarta
Sjukt finVar inne hos Sjöbackens Ur under lunchen och köpte forumets första DS Action i nya storleken på 34,5mm.
Powermatic 80.611 (dvs samma som storebrorsan på 38mm)
Keramisk vridring
Quick release på länken
Textilband beställt
Provade den för ett par veckor sedan och haft den i tankarna sedan dess. Det känns lite som att den är gjord för mig mtp storleken. Mkt kul att det är schysst urverk även i en mindre modell.
Gillar även färgen, stål och vitt är nice.
Är mkt nöjd med den på handleden!
Snygg i blått!Bild
Jag har sneglat på ds38 ett tag men inte slagit till. Nu i efterhand så förstår jag inte varför, supertrevlig klocka som dom verkligen har fått till proportionerna på den känns helt perfekt med sina 38 på mina piprensare till handleder
Snygg! Väntar på en likadan
Jag har sneglat på ds38 ett tag men inte slagit till. Nu i efterhand så förstår jag inte varför, supertrevlig klocka som dom verkligen har fått till proportionerna på den känns helt perfekt med sina 38 på mina piprensare till handleder
Jag har haft min 38mm sedan januari 2021 och använt mer eller mindre dagligen. Nedan är statistik på gångavvikelse. Just nu går den ca +3,5s per dygn. Jag antar att det är okej (eller till och med bra) för PM80 urverk?
Den verkar gå väldigt stabilt även om avvikelsen har ökat med tiden. Är det normalt att mekaniska urverk går fortare med tiden?
Min går också så ungefär. Otroligt jämnt och fint.Senaste mätperioden visar min DS Action +0,2s. Är nöjd!
(Det är typ samma som min gamla Omega med (ETA)-quartz.)
Hur går era PM80 verk?
Jag tror att det kan vara svårt att svara principiellt på det, men en förklaring kan ju vara att friktionen minskat en aning i verket och att det därmed går lite fortare. Samtidigt bör fjädern bli tröttare över tid vilket gör att den borde tappa något.Jag har haft min 38mm sedan januari 2021 och använt mer eller mindre dagligen. Nedan är statistik på gångavvikelse. Just nu går den ca +3,5s per dygn. Jag antar att det är okej (eller till och med bra) för PM80 urverk?
Den verkar gå väldigt stabilt även om avvikelsen har ökat med tiden. Är det normalt att mekaniska urverk går fortare med tiden?
- Ja, det var samma lösning. Hade en för länge sedan ...Börjar bli bra sugen nu. Någon annan som bokat en?
Visste inte att vridringen behöver tryckas ned för att vrida. Hade man samma spärr på originalet?
Tänker också att det är någon intern friktion som kanske har ändrats som gör att den går lite fortare nu.Jag tror att det kan vara svårt att svara principiellt på det, men en förklaring kan ju vara att friktionen minskat en aning i verket och att det därmed går lite fortare. Samtidigt bör fjädern bli tröttare över tid vilket gör att den borde tappa något.
Dock är det nog rätt knepigt att justera tror jag, därför att ruckningen av dessa verk görs maskinellt på fabrik, där det är två vikter på balansen som justeras till perfektion m h a av laser och att lyckas göra det bättre än vad det är från fabrik lär vara mycket utmanande. Dels att få den att går lagom fort, dels att få den att gå stabilt i sina lägen.
Ja, det är så det går till har jag förstått. Kollar du på bilder från verket så saknar det ruckskruv. Man måste ändra på vikterna istället. Att lyckas med det, dvs att både hålla balansens viktmässiga centrum kvar i centrum och att få den att svänga lagom fort klassas så komplicerat att man inte gör det vid en service, utan att verket byts ut.Tänker också att det är någon intern friktion som kanske har ändrats som gör att den går lite fortare nu.
Har inte kollat upp det, men jag antar att det är "service" (byte av verk?) hos Swatch Group som gäller om man vill justera gången. Det är inte aktuellt ännu. 3-4 sekunder snabb per dygn är okej ändå. Toleransen för urverket är -10/+30 s/d enligt Certina.
Så är det även på ph500Börjar bli bra sugen nu. Någon annan som bokat en?
Visste inte att vridringen behöver tryckas ned för att vrida. Hade man samma spärr på originalet?
Börjar bli bra sugen nu. Någon annan som bokat en?
Det verkar inte vara några problem att få tag på en gul hittillsVäldigt trevlig och informativ review. Den gula är ju attans fin men den svarta är inte heller dum. Enda problemet är väl att den gula är Ltd Ed.
Galet bra bild. Hämtar min limiterade om en stund!Köpte mig den svarta 1000m, kommer ett par bilder senare på lite olika band. Den gula är fin men den där limited texten kunde man skippat.
Bild från Eqotime.
Spring spring!Galet bra bild. Hämtar min limiterade om en stund!
Ser fram emot bilder om en stundGalet bra bild. Hämtar min limiterade om en stund!
Vänligen sänk förväntningar på bilderna omedelbart. Jag har bara en iphone och det ljuset naturen väljer att ge migSer fram emot bilder om en stund
Tycker den ser riktigt mysig ut, grym!!Snabbis från AD. Fick agera lite handledsmodell till deras insta