• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Chsv

Cartier
Jag har en ds action 38 men tycker typ att den är i minsta laget, och har funderat på att byta, och nu har jag börjat tänka om ja bara ska byta upp till 43:an, den är väl kanske lite i största laget men, ni som har 43 eller kanske haft båda, va tycker ni om den? Visst har den keramisk bezel?
Har haft båda. 43:an bättre clasp och keramisk ring men den var riktigt stor och tung på min ca 18cm handled. 38:an lite för liten. Den nya gmt på 41mm är perfekt! hoppas att de gör en dykare i den storleken med claspen från 43:an och 20mm band då förstås 😉
 

Stenholm13

Cartier
Har haft båda. 43:an bättre clasp och keramisk ring men den var riktigt stor och tung på min ca 18cm handled. 38:an lite för liten. Den nya gmt på 41mm är perfekt! hoppas att de gör en dykare i den storleken med claspen från 43:an och 20mm band då förstås 😉
Du verkar tänka ungefär exakt som jag gör, jag har också 18cm handled. Tycker det är två märkliga storlekar 38 och 43, gmt du pratar om har ja missat😮
 

aquvist

Cartier
2-Faktor
Jag har en ds action 38 men tycker typ att den är i minsta laget, och har funderat på att byta, och nu har jag börjat tänka om ja bara ska byta upp till 43:an, den är väl kanske lite i största laget men, ni som har 43 eller kanske haft båda, va tycker ni om den? Visst har den keramisk bezel?
Åtminstone titan modellen har keramisk :) (min 43mm är eventuellt till salu snart..)
 

Stenholm13

Cartier
Har haft båda. 43:an bättre clasp och keramisk ring men den var riktigt stor och tung på min ca 18cm handled. 38:an lite för liten. Den nya gmt på 41mm är perfekt! hoppas att de gör en dykare i den storleken med claspen från 43:an och 20mm band då förstås 😉
Den röd/svarta var ju riktigt schysst! Hade väl eventuellt velat ha den helt svart dock.. men ändå
 

Henrip

Omega
2-Faktor
Hej

Har en Certin med en meshlänk som jag ska försöka mig på att korta själv. Funderar dock på hur man går tillväga. Är det någon som vet om pilarna på bilden är vilket håll pinnarna ska in eller ut? Det verkar som den är skruvad med det är helt omöjligt att få grepp om skruvhuvudet med en 0,8 mm. Är det någon som vet om man verkligen ska skruva ur dem på detta bandet? Jag har en meshlänk till min longines och de var inte skruvade. Blir dock fundersam då det ju verkar vara spår för skruvmejsel på ena sidan av pinnarna.

Mvh

Henrik
 

Bilagor

  • IMG_8673.jpeg
    IMG_8673.jpeg
    799.5 KB · Visningar: 15
  • IMG_8676.jpeg
    IMG_8676.jpeg
    450.7 KB · Visningar: 1
  • IMG_8678.jpeg
    IMG_8678.jpeg
    582.8 KB · Visningar: 2

aquvist

Cartier
2-Faktor
Hej

Har en Certin med en meshlänk som jag ska försöka mig på att korta själv. Funderar dock på hur man går tillväga. Är det någon som vet om pilarna på bilden är vilket håll pinnarna ska in eller ut? Det verkar som den är skruvad med det är helt omöjligt att få grepp om skruvhuvudet med en 0,8 mm. Är det någon som vet om man verkligen ska skruva ur dem på detta bandet? Jag har en meshlänk till min longines och de var inte skruvade. Blir dock fundersam då det ju verkar vara spår för skruvmejsel på ena sidan av pinnarna.

Mvh

Henrik
Dom är nog inte skruvade men pinnarna man trycker in är delade, därför ser du skåran :) tryck ut dom enligt pilens riktning
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Har haft båda. 43:an bättre clasp och keramisk ring men den var riktigt stor och tung på min ca 18cm handled. 38:an lite för liten. Den nya gmt på 41mm är perfekt! hoppas att de gör en dykare i den storleken med claspen från 43:an och 20mm band då förstås 😉

Ojdå här har jag inte hängt med. 40-41mm är som en sweet spot för mellanstora handleder.
 

Doncorleone

Panerai
Jag har alltid upplevt kronan på DS Action 38mm svår att greppa och ganska trög att vrida. Speciellt när man ska skruva loss eller fast kronan. Någon mer än jag som tycker det?
Nu verkar det som gängorna för skruv-kronan har blivit skadade. Jag får trycka in kronan riktigt långt innan man känner att den går att skruva fast. Och skruva går den bra knappt ett kvarts varv innan den är i botten. Så jag antar att de främre gängorna blivit skadade på något vis? Trist detta.
Antar att det går att byta krona plus vad det nu är mer som kan vara skadat?
Klockan är drygt 3 år så garanti finns det ingen kvar.
Har Certina något eget serviceställe som man vänder sig till? Eller är det närmaste återförsäljare som gäller?
I mitt fall skulle det vara Magnussons Ur i GBG, där jag köpte klockan. Några erfarenheter av dem när det gäller serviceärenden?
IMG_1729_2.jpg


Det här har diskuterats tidigare om tröga kronor på DS action divers och ja jag tycker också att kronorna på mina tre DS Divers jag haft genom åren är lite trögare än både Seikos, Omegas och Longines dykare jag haft samtidigt.

Trist att det blivit gängpaj😟
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Tack för responsen och tipset!
Jag hoppas det ska gå smidigt att få den fixad.
Jag måste ha tryckt kronan för hårt inåt (den fjäder ju lite) och hamnat fel när jag börjat skruva fast den.

Det är två grejer jag inte gillar med 38:an; de fasta ändlänkarna och känslan i kronan. Annars har den varit kanon i de drygt 3 år jag haft den.
Utformningen av kronan, att den är polerad och kronskyddet gör att jag tycker den är svår att greppa. Kan DS-konceptet (men någon extra packning kring kronan?) göra att den känns extra trög att vrida? Jag har inte haft någon annan Certina DS, så vet inte om de är likadana.
Polerade kronor på sport- och dykarklockor går fetbort. Förstår inte varför vissa tillverkare envisas med det. Det blir halt att greppa som sagt, och rent visuellt är det i princip alltid snyggare med en borstad krona om boetten är borstad.
 

fredej

Breitling
Det här har diskuterats tidigare om tröga kronor på DS action divers och ja jag tycker också att kronorna på mina tre DS Divers jag haft genom åren är lite trögare än både Seikos, Omegas och Longines dykare jag haft samtidigt.

Trist att det blivit gängpaj😟
Måste hänga ihop med DS-konceptet då.
Fattar inte hur jag lyckats få gängpaj. :confused: Jag brukar vara försiktig med mina grejer.

Lämnade in klockan till Magnussons i Göteborg. Det kommer att kosta 2500kr att laga den. Då byts kronan, boetthalsen och packningar samt att den täthetstestas. Förhoppningsvis får jag tillbaks den innan semestern.

Kollar man föreslagna serviceavgifter på Certinas hemsida (https://www.certina.com/se/customer-service/servicing-rates) så verkar ovan från Magnussons dyrt. Certina föreslår 500kr för en täthetsservice där byte av krona ingår. Det verkar nästan orimligt billigt?
 

aquvist

Cartier
2-Faktor
Måste hänga ihop med DS-konceptet då.
Fattar inte hur jag lyckats få gängpaj. :confused: Jag brukar vara försiktig med mina grejer.

Lämnade in klockan till Magnussons i Göteborg. Det kommer att kosta 2500kr att laga den. Då byts kronan, boetthalsen och packningar samt att den täthetstestas. Förhoppningsvis får jag tillbaks den innan semestern.

Kollar man föreslagna serviceavgifter på Certinas hemsida (https://www.certina.com/se/customer-service/servicing-rates) så verkar ovan från Magnussons dyrt. Certina föreslår 500kr för en täthetsservice där byte av krona ingår. Det verkar nästan orimligt billigt?
Det låter relativt billigt men där kanske inte boetthalsen byts? Vilket jag antar är bulken av kostnaden hos urmakaren.. bara byte av krona + eventuella packningar borde inte ta hemskt länge eller vara superdyrt i delar tycker jag.
 

Doncorleone

Panerai
Måste hänga ihop med DS-konceptet då.
Fattar inte hur jag lyckats få gängpaj. :confused: Jag brukar vara försiktig med mina grejer.

Lämnade in klockan till Magnussons i Göteborg. Det kommer att kosta 2500kr att laga den. Då byts kronan, boetthalsen och packningar samt att den täthetstestas. Förhoppningsvis får jag tillbaks den innan semestern.

Kollar man föreslagna serviceavgifter på Certinas hemsida (https://www.certina.com/se/customer-service/servicing-rates) så verkar ovan från Magnussons dyrt. Certina föreslår 500kr för en täthetsservice där byte av krona ingår. Det verkar nästan orimligt billigt?

Hoppas du får hem den snabbt, hade du skickat den till Certina hade du ju fått vänta ett bra tag på att få tillbaka den. Brukar ta några månader väl ?
 

fredej

Breitling
Du kan ju ringa eller maila, och fråga dem direkt vad de hade tagit.
Ja, till en annan gång ska jag börja med det. Speciellt om det blir läge för en komplett service. För då byter man troligen ut verket snarare än servar det på traditionellt vis.
Hoppas du får hem den snabbt, hade du skickat den till Certina hade du ju fått vänta ett bra tag på att få tillbaka den. Brukar ta några månader väl ?
Jag hoppas få tillbaka den innan semestern, men vet inte. Magnussons ville bara lämna värsta-fallet-tid, vilket var 3 månader. Jag tror det kommer gå fortare än så.
Det är skönt att slippa tänka på att skicka iväg den också. Att kunna gå in och lämna den i butik och låta dem hantera allt är en bekvämlighet. De sa att de utför reparationen i egen verkstad snarare än skickar iväg den till Certina. Rimligen borde det gå fortare.
Det låter relativt billigt men där kanske inte boetthalsen byts? Vilket jag antar är bulken av kostnaden hos urmakaren.. bara byte av krona + eventuella packningar borde inte ta hemskt länge eller vara superdyrt i delar tycker jag.
Ja, byte av boetthals och medförande arbete hade definitivt tillkommit till riktpriset för täthetsservice som Certina anger.
 

Mackex

Breitling
Min sambo ärvde denna och undrar om någon som har koll på ungefärligt värde? Att utläsa på baksidan 153 9092 68

Och den behöver nytt batteri, är det en dyr historia att byta?
IMG_5958.jpeg
 

Bilagor

  • IMG_5959.jpeg
    IMG_5959.jpeg
    525.8 KB · Visningar: 2

Psykel

Patek
Min sambo ärvde denna och undrar om någon som har koll på ungefärligt värde? Att utläsa på baksidan 153 9092 68

Och den behöver nytt batteri, är det en dyr historia att byta?
IMG_5958.jpeg
Det är nog guldvärdet man får gå på. Batteribyte borde gå på nån hundring. Tror den där öppnas genom glaset, oklart om det blir dyrare då. Max några hundralappar skulle jag killgissa på.
 
Topp