• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Kson

Patek
2-Faktor
Jag behåller mina och funderar på att köpa en till fast i den nya färgen 😅.

Ja sjukt prisvärd... Därför köpte jag två 🤪🤪.

17161903237267066361568150631070.jpg

Är det ingen som behåller PH1000M? Verkar vara ovanligt snabb turnover på just denna modell. Ni som haft och flippat - vad var det som inte stämde?
 

Vinflaskan

Cartier
Byt inte, köp en till! (Havregrynsgröt är gott).
Den lilla (på 34,5mm) sitter helt perfa på min handled (~14,5cm)☺️

Håller med om att den sitter perfekt på dig. Jag har bara 16-16,5 cm och gillar små klockor så den där är riktigt intressant faktiskt. Tyvärr verkar det vara få ägare till modellen där ute 😕

Vad är det för ref på denna? Aldrig sett den tidigare

Köpte den via Klocksnack för två-tre år sen tror jag. Har bara sett en annan på ett tyskt forum när jag söker på ref vilket är EOL 115 7041 7041 42 (vet inte om jag skrivit ut på rätt sätt dock?) Dessa har oftast Q på urtavlan ovanför 200 m så det kanske är en tidigare/senare version?
 

Ash6

Omega
Håller med om att den sitter perfekt på dig. Jag har bara 16-16,5 cm och gillar små klockor så den där är riktigt intressant faktiskt. Tyvärr verkar det vara få ägare till modellen där ute 😕



Köpte den via Klocksnack för två-tre år sen tror jag. Har bara sett en annan på ett tyskt forum när jag söker på ref vilket är EOL 115 7041 7041 42 (vet inte om jag skrivit ut på rätt sätt dock?) Dessa har oftast Q på urtavlan ovanför 200 m så det kanske är en tidigare/senare version?
Tack! Ska kika vidare, fin klocka!
 

fredej

Breitling
Har fått tillbaka min DS Action Diver 38mm från Magnussons Ur efter att de fixat den trasiga skruvkronan.
De har bytt krona och hals samt täthetstestat den.
Initiala känslan är att kronan är lättare att röra och skruva fast än vad jag kan komma ihåg att den varit tidigare. Är dock fortfarande lite nojig över att råka trycka för hårt eller vad det nu var jag gjorde när jag lyckades ha paj den. Hoppas givetvis att jag inte ska råka ut för det igen.
Det hela gick på 2500kr och tog 5 veckor.
IMG_5170_768p.jpg


Kan också rapportera att den för tillfället går drygt 3 sekunder per dygn fort. Den första mätningen (4 spd) var med urtavlan upp under natten medan de andra är med kronan ner under natten.
IMG_A6858A18478A-1.jpg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Har fått tillbaka min DS Action Diver 38mm från Magnussons Ur efter att de fixat den trasiga skruvkronan.
De har bytt krona och hals samt täthetstestat den.
Initiala känslan är att kronan är lättare att röra och skruva fast än vad jag kan komma ihåg att den varit tidigare. Är dock fortfarande lite nojig över att råka trycka för hårt eller vad det nu var jag gjorde när jag lyckades ha paj den. Hoppas givetvis att jag inte ska råka ut för det igen.
Det hela gick på 2500kr och tog 5 veckor.
IMG_5170_768p.jpg


Kan också rapportera att den för tillfället går drygt 3 sekunder per dygn fort. Den första mätningen (4 spd) var med urtavlan upp under natten medan de andra är med kronan ner under natten.
IMG_A6858A18478A-1.jpg
När du ska gänga på kronan fortsättningsvis, tryck in den en liten bit och dra den moturs tills du känner att den klickar till. Då har du hittat läget där den ska skruvas in. På så vis minimerar du risken för gängsallad.
 

fredej

Breitling
När du ska gänga på kronan fortsättningsvis, tryck in den en liten bit och dra den moturs tills du känner att den klickar till. Då har du hittat läget där den ska skruvas in. På så vis minimerar du risken för gängsallad.
Tack för tipset!
När jag skruvar ut kronan har jag börjat notera dess position (orienteringen av DS loggan) när kronan släpper från gängorna. På så sätt vet jag på ett ungefär hur kronan ska stå där gängorna börjar bita när jag skruvar tillbaka den.
Glömmer man hur positionen av DS-loggan ska stå så är ditt sätt bra för att hitta rätt läge. :)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Sett många gamla gula på Tradera, håller tyvärr med om att det inte ser kul ut..
Nä, det ser inget vidare ut. Men frågan är vad det är värt att lägga på en sån klocka. Verket är ju schysst och det är ju egentligen inget fel på modellen. Tung, men som beater funkar den. Så kanske det kan vara värt att lägga upp till tusenlappen, men inte mer, på att få det utbytt.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Nä, det ser inget vidare ut. Men frågan är vad det är värt att lägga på en sån klocka. Verket är ju schysst och det är ju egentligen inget fel på modellen. Tung, men som beater funkar den. Så kanske det kan vara värt att lägga upp till tusenlappen, men inte mer, på att få det utbytt.
Håller med, får man en ny bezel för en tusing så blir den riktigt snygg igen, kan det va värt om man gillar modellen. Klockan i sig är ju en en klart kompetent beater. Annars får man nog en slant på Tradera som den är, och köper sig en annan beater 🙂
 
Hejsan forumet!
Har sprungit på en kul klump som behöver lite omvårdnad. Har hittat vad jag tror är rätt mineral-glas men går lite bet på delar till bezeln. Den saknar nämligen både fjädern till klicken och tension-fjädern. Är det någon som har meckat med bezeln till dessa? Skulle vilja se hur delarna ser ut om jag behöver mecka till egna framöver. Har hittat precis noll vid googling. Referensen är 5801 303.
Tacksam för hjälp eller hint om vart jag borde leta.
IMG_8423.jpg
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Dragit ut på det alldeles för länge men idag var det dags, köpte mig en sprillans ny 38. Känns som ett riktigt lyckat format. Ägde tidigare 43mm titanaren, det var inget större fel på den men den blev hyfsat stor trots det lätta materialet. Känns som att jag kommer trivas bättre med denna.
1000029297.jpg

1000029293.jpg
 

Larssa

Breitling
Dragit ut på det alldeles för länge men idag var det dags, köpte mig en sprillans ny 38. Känns som ett riktigt lyckat format. Ägde tidigare 43mm titanaren, det var inget större fel på den men den blev hyfsat stor trots det lätta materialet. Känns som att jag kommer trivas bättre med denna.
Tror du kommer bli jäkligt nöjd, har haft min en månad nu och är fortfarande nykär 😍
 

fredej

Breitling
Dragit ut på det alldeles för länge men idag var det dags, köpte mig en sprillans ny 38. Känns som ett riktigt lyckat format. Ägde tidigare 43mm titanaren, det var inget större fel på den men den blev hyfsat stor trots det lätta materialet. Känns som att jag kommer trivas bättre med denna.
Den är bra 38'n 👍

Ser ut som de gjort index markörerna på tavlan vid 3, 6 och 9 bredare. Jämför med min på sidan ovan. Min har samma tjocklek på de som för övriga index (tex 1, 2, 4 osv.)
Undra när och varför man gjort så?
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Den är bra 38'n 👍

Ser ut som de gjort index markörerna på tavlan vid 3, 6 och 9 bredare. Jämför med min på sidan ovan. Min har samma tjocklek på de som för övriga index (tex 1, 2, 4 osv.)
Undra när och varför man gjort så?
Kanske är hur ljuset/skuggan landar som ger en illusion. Jag ser ingen större skillnad. Eller så har det blivit uppdaterat, vet faktiskt inte. Håller med, den är riktigt trevlig för pengen man betalar.
1000029312.jpg
1000029311.jpg
1000029310.jpg
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Det var strecken jag syftade på. Men det kanske snarare är en reflektion?
Jaha! Nu ser jag vad du menar. Verkar vara en uppdatering, nu när du säger det och jag jämför med din.

Edit, kollade några annonser här på KS och där ser det ut som att även dem har tjockare streck likt min. Men hittade även som din ser ut. Intressant!
 
Senast ändrad:

fredej

Breitling
Jaha! Nu ser jag vad du menar. Verkar vara en uppdatering, nu när du säger det och jag jämför med din.

Edit, kollade några annonser här på KS och där ser det ut som att även dem har tjockare streck likt min. Men hittade även som din ser ut. Intressant!

Ja, de måste ha uppdaterat den med bredare streck för 3, 6, och 9 vid något tillfälle.
Hade inte noterat det förrän jag såg dina bilder. (Bra, skarpa bilder)

Min klocka är ett tidigt exemplar, uttagen i februari 2021. Modellen lanserades december 2020, har jag för mig.

Här är en gammal bild på min där man ser de tunnare strecken.

1721678274513.jpeg
 
Senast ändrad:

rickards

Rolex
2-Faktor
Ja, de måste ha uppdaterat den med bredare streck för 3, 6, och 9 vid något tillfälle.
Hade inte noterat det förrän jag såg dina bilder. (Bra, skarpa bilder)

Min klocka är ett tidigt exemplar, uttagen i februari 2021. Modellen lanserades december 2020, har jag för mig.

Här är en gammal bild på min där man ser de tunnare strecken.

1721678274513.jpeg
Vad fasen, fattar inte vad ni ser? Vilka streck menar ni?
1000015532.gif
 
Topp