Laddar...
Nymans Ur 1851

Den officiella Certina tråden!

Diskussion i 'Diskussion' startad av mackman, 21 augusti 2015.

1. Samarin

Samarin Ewok

Hej,
    Luggmått på precidrive-dykaren är 20mm har min på 20mm Eulit, och det sitter som en smäck.
    /Samarin

hasselnot och Roffe gillar detta.
  2. hasselnot

hasselnot Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    Hur upplever du den lackade bezeln samt lumen på den? Förstår att den inte kan mäta sig med seiko gällande lumen men är den under kritik?

3. Samarin

Samarin Ewok

Den lackade bezeln har jag inget problem med, bortsett från att lumen på den är snudd på usel. Lumen på tavlan och visare är ok, inte fantastisk men ok. Visarna har enligt mig en tråkig design, förutom det är det en toppenklocka. Kvartsverket är kanon.

4. hasselnot

hasselnot Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    Ok! La en beställning på den så får jag utvärdera lumen. Svårt att hitta kvartsdykare mellan 39-41mm

5. Roffe

Roffe Y-Wing pilot

Blev ingen kontrollmätning då den sista hann bli såld innan jag började! ;)

6. Roffe

Roffe Y-Wing pilot

Vi hade ingenting hemma, skickade iväg ett mail till leverantören om möjlighet till beställning av enbart en länkbit. Återkommer nästa gång jag jobbar och har fått svar ang. det och pris. Vill du att jag isåfall ska plocka hem en och skicka till dig? :)

7. AdrianO

AdrianO X-Wing Pilot

Återkom med pris så får vi se sen! Tror dock bara jag behöver en "halvbit" alltså sån som sitter längst mot låset på klockan. :) Återigen stort tack för hjälpen!

8. Roffe

Roffe Y-Wing pilot

Will do! Kan kolla även om det går att lösa sådana. Dykarförlängningen räcker inte till alltså? :) Inga problem!

9. AdrianO

AdrianO X-Wing Pilot

Jodå! Dykarförlängningen räcker till, men tror att klockan blir lite för stor med en sån här stor bit, så med en halv tror jag den blir perfekt. :)

10. Roffe

Roffe Y-Wing pilot

Kollar det nästa gång! Är dock ledig t.om. 19 juni men hoppas kunna få jobba lite mån, tis eller ons nästa vecka. Men så du vet att det kan dröja lite. :)

AdrianO gillar detta.
  11. AdrianO

AdrianO X-Wing Pilot

Absolut! Det är inte bråttom, jag klarar mig så den är nu men den sitter rätt tight. :)

Roffe gillar detta.
  12. hasselnot

hasselnot Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    Returneras lika snabbt pga lumen. Får vänta på att seiko släpper en kvartsdykare i mindre storlek.

13. Facegravy

Facegravy Rebel soldier

Sett väldigt få bilder. Men är lumen blå ? Vet ibland att bilder kan luras

14. hasselnot

hasselnot Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    Det stämmer! Har en seiko vilket har väldigt bra och stark lume. Seikon lyser väll starkt i 30-40min och avtar sedan. Certinan lyste svagt i 15 min för att sedan slockna. Har aldrig sett sämre lume på en klocka.

15. cornil

cornil Rebel soldier

Från:
    Mjölby
  16. Roffe

Roffe Y-Wing pilot

85 kronor till kund, oavsett halv- eller hel-länk! Frakt tillkommer men jag kan ju köpa den och skicka personligt i ett kuvert bara! :)

AdrianO gillar detta.
  17. AdrianO

AdrianO X-Wing Pilot

Det var ju bra pris! Köp gärna hem en halv så swishar jag dig sen. :)

18. Roffe

Roffe Y-Wing pilot

Yes gör det så fort jag kommer tillbaka från lunchen! Borde komma till butik torsdag eller måndag (midsommar) sen jobbar jag onsdag nästa gång igen så förhoppningsvis har du den nästa fredag! :) i värsta fall måndag..

AdrianO gillar detta.
  19. AdrianO

AdrianO X-Wing Pilot

Låter bra! Skicka ett PM när du har länken. :)

Roffe gillar detta.
  20. Roffe

Roffe Y-Wing pilot

Vart i Sverige bor du? :)

AdrianO gillar detta.
  21. AdrianO

AdrianO X-Wing Pilot

Värmland, Filipstad. :)

22. Roffe

Roffe Y-Wing pilot

Ah, tänkte om du var i Örebro eller närheten så kunde du ju kommit in i butiken men då får vi skicka, löser du monteringen själv? :)

23. AdrianO

AdrianO X-Wing Pilot

Okej! Japp, det fixar jag! :)

Greve Carl-Magnus och Roffe gillar detta.
  24. WolfieH

WolfieH Ewok

Bidrar till tråden med en bild av min DS Action från 2008. En studentpresent som ligger till grund för mitt klockintresse. Älskar den! IMG_0267.JPG

Criss Cross, Joakim, AndersM och 3 andra gillar detta.
  25. Roffe

Roffe Y-Wing pilot

Du kan PMa dina uppgifter till mig, länkbiten kom idag!

26. AE41500

AE41500 Stormtrooper

Certina levererar! En quartzare dock, men ack så rar, och billig! Bör vara ett precisionsinstrument med tanke på COSC!
    Hmm...blir nog med ytterligare en Certina inom kort :hungry:
    Ref. C032.851.11.047.00

27. jenskevin

jenskevin Ewok

Från:
    Karlstad
    Sneglar lite på Ds1 daydate. Granskat bilderna och upplever att kronan sitter rätt märkligt, stämmer det? Ni som har/haft den hur upplever ni kronan?

28. jek6094

jek6094 Ewok

Positionen har jag aldrig tänkt så mycket på faktiskt. Locket på baksidan är rätt högt (~2mm), så totalt sett sitter den i princip "mitt i". Däremot upplever jag den ibland som lite vass att skruva på. I övrigt är det en fantastisk klocka!

29. jenskevin

jenskevin Ewok

Från:
    Karlstad
    Okej, aldrig sett den ur någon bra vinkel. Var rädd att det skulle vara en sån där liten detalj man skulle störa sig på. Tack för svaret!

30. Criss Cross

Criss Cross AT-AT driver

Från:
    Stockholm
Mårtenssons ur Brookfield