• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Nuvarande Certinasamling
IMG_20190604_141404.jpg
Screenshot_20190706_221856.jpg
Screenshot_20190706_221724.jpg
Screenshot_20190706_221830.jpg
Screenshot_20190706_221800.jpg
 
J

Jimmy042

Guest
Slänger upp en till på denna sällsynta klocka! Sällan/aldrig man ser någon posta den :)

Kvalitén och finishen på den är toppklass, finns absolut inget att anmärka på, absolut en klocka jag varmt kan rekommendera, möjligt att den är lite dyr, men fan så underbar!

C1315D42-D227-4F69-99D9-772B10AC7EC2.jpeg
 

Bilagor

  • A3F3D4D5-A1A5-40C2-8ECC-7C7EC6BF46D0.jpeg
    A3F3D4D5-A1A5-40C2-8ECC-7C7EC6BF46D0.jpeg
    195.5 KB · Visningar: 3

limerose

Omega

Typ en tusenlapp för dyr.... vill ha en till min men vägrar pröjsa 2k.

Har sett att det finns men känner också att över 2k är för dyrt, nästan mer än vad jag betalade för klockan och lär ju inte stå sig särskilt väl i andrahandsvärdet :)
Så ett beggat alternativ är att föredra
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Halloj, första gången i denna tråd. Fick den här klockan i arv nyligen. Vet absolut ingenting om den, men den är manuell och den går faktiskt. Tänkte mest posta för skoj skull för att visa. Planerar att lämna in den på service och köpa ett nytt, snyggt band till den.
Grovt mätt den till 28-29mm, 19mm bandhorn.
Om det är någon som vet något om denna modell får ni gärna säga till!

Certina.jpg
 

MacAllan66

Breitling
Hej hej, ny på sidan men tänkte jag kunde få ett bra svar på mina frågor i denna tråden.
Jag är på inga sätt någon Certina fanboy eller liknande, men tycker jag hittat en Certina klocka som är snygg och skulle kunna tänka mig.
För att ge lite bakgrund så lämnade jag in min +20 år gamla Tissot Titan klocka för batteribyte hos urmakare eftersom den även behövde trycktestas, tyvärr lyckades dom dra sönder gängorna i boetten när dom skulle skruva på baksidan och klockan fick skickas till Tissot men modellen hade utgått och dom kunde inte laga den.
Urmakaren ersätter mig med en enligt Tissot liknande klocka (min titan kostade ca 5500:- för ca 20 år sedan och ersättaren är stål och kostar 4695:- ) eller fritt val för summan alternativt lägga till för dyrare.
Fösta frågan är om det är en skälig ersättning?

Övriga frågor gäller den Certina modell jag fastnat för, DS Action Precidrive.
Är det en bra klocka för pengarna?
Varför hittar man den inte på Certinas sida?
Vilket är att föredra (för och nackdelar) Titan eller Stål?
Länkar till Stjärnurmakaren eftersom det är där jag måste köpa den.
Stål https://stjarnurmakarna.se/klocka/action-ds-actiongrchrqsteelblack-c0324171105100-135551
Titan https://stjarnurmakarna.se/klocka/action-ds-actiongrchrqtigrey-dial-c0324174408100-166641
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Hej hej, ny på sidan men tänkte jag kunde få ett bra svar på mina frågor i denna tråden.
Jag är på inga sätt någon Certina fanboy eller liknande, men tycker jag hittat en Certina klocka som är snygg och skulle kunna tänka mig.
För att ge lite bakgrund så lämnade jag in min +20 år gamla Tissot Titan klocka för batteribyte hos urmakare eftersom den även behövde trycktestas, tyvärr lyckades dom dra sönder gängorna i boetten när dom skulle skruva på baksidan och klockan fick skickas till Tissot men modellen hade utgått och dom kunde inte laga den.
Urmakaren ersätter mig med en enligt Tissot liknande klocka (min titan kostade ca 5500:- för ca 20 år sedan och ersättaren är stål och kostar 4695:- ) eller fritt val för summan alternativt lägga till för dyrare.
Fösta frågan är om det är en skälig ersättning?

Övriga frågor gäller den Certina modell jag fastnat för, DS Action Precidrive.
Är det en bra klocka för pengarna?
Varför hittar man den inte på Certinas sida?
Vilket är att föredra (för och nackdelar) Titan eller Stål?
Länkar till Stjärnurmakaren eftersom det är där jag måste köpa den.
Stål https://stjarnurmakarna.se/klocka/action-ds-actiongrchrqsteelblack-c0324171105100-135551
Titan https://stjarnurmakarna.se/klocka/action-ds-actiongrchrqtigrey-dial-c0324174408100-166641

Den har nyligen försvunnit från certina hemsida, så jag antar att den är utgående.
Jag vet då jag själv är lite intresserad av den i blått.
Jag har prövat den och upplever den som en väldigt trevlig klocka... näst efter longines HAQ klockor verkar de vara de bästa quartzarna man kan köpa för rimliga pengar.
Jag äger den mindre 41mm versionen, utan kronograf, i titan och den håller tiden oerhört exakt.
 
Senast ändrad:
Halloj, första gången i denna tråd. Fick den här klockan i arv nyligen. Vet absolut ingenting om den, men den är manuell och den går faktiskt. Tänkte mest posta för skoj skull för att visa. Planerar att lämna in den på service och köpa ett nytt, snyggt band till den.
Grovt mätt den till 28-29mm, 19mm bandhorn.
Om det är någon som vet något om denna modell får ni gärna säga till!

Certina.jpg
Alltid kul med klockor som går i arv. Jag tror dock att du har större chanser att få hjälp om du postar i vintagetråden. Om jag inte skrev från en skev mobil skulle jag länka men sök, och du ska finna.
 

Hankiis

Omega
Hej !

Ny på forumet.
Köpte mej en Certina DS Podium Square i Titan till mej själv i 30 år present.

11285.jpg

Nu 10 år senare är det dags igen,
Visst har haft några alternativa klockor (2st Gant) men länge funderat på att "investera" rejält.
Kompisen har dessutom köpt en snygg Omega så han hetsar mej lite....

Just nu är jag oerhört sugen på en Tag Heuer Carrera caliber 16. Har inte slagt till än så detta är från butik i Göteborg
IMG_5720.jpg
Inser (också inspirerad på detta forum) att jag också vill ha en annan klocka som jag inte riktigt behöver vara lika rädd om.
Dessutom vill jag kunna ha den när jag badar vilket jag tycker är riktigt snyggt.

Efter lite kikande blev det lite av ett impulsköp av en Certina DS Action Diver. Har haft den i 3 dagar men den växer helt klart.
Delar lite bilder på nytt och gammalt, håll till godo...
IMG_5737.jpg

IMG_5728.jpg

IMG_5729.jpg

IMG_5732.jpg


Avslutande är ett test med Svart läderband, Vad tycks ? Håller den gamla fortfarande ?
 

Bilagor

  • IMG_5720.jpg
    IMG_5720.jpg
    143.8 KB · Visningar: 3

Lucifer

Omega
Har sett att det finns men känner också att över 2k är för dyrt, nästan mer än vad jag betalade för klockan och lär ju inte stå sig särskilt väl i andrahandsvärdet :)
Så ett beggat alternativ är att föredra

Håller med om att det är för dyrt, därför kanske ett tips för framtiden kan vara att alltid köpa på länk i den mån det går? Skiljer inte så mycket mellan pris på länk eller på band och att byta från länk till band är ganska billigt med många alternativ medan det, som du fått erfara, är förhållandevis svårt/dyrt att byta till länk när man köpt på band, då det egenltigen bara finns ett alternativ. Innan jag köpte min stod det mellan den och en annan ds-2 fast på band, fick tipset från butiken att det kan vara bra att köpa på länk då det är lättare att ändra om man ångrar sig. Det här hjälper dig kanske inte i den här situationen men kan komma att underlätta i framtiden.
 

limerose

Omega
Håller med om att det är för dyrt, därför kanske ett tips för framtiden kan vara att alltid köpa på länk i den mån det går? Skiljer inte så mycket mellan pris på länk eller på band och att byta från länk till band är ganska billigt med många alternativ medan det, som du fått erfara, är förhållandevis svårt/dyrt att byta till länk när man köpt på band, då det egenltigen bara finns ett alternativ. Innan jag köpte min stod det mellan den och en annan ds-2 fast på band, fick tipset från butiken att det kan vara bra att köpa på länk då det är lättare att ändra om man ångrar sig. Det här hjälper dig kanske inte i den här situationen men kan komma att underlätta i framtiden.
Håller med, köpte dock min här på forumet :)
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Hej !

Ny på forumet.
Köpte mej en Certina DS Podium Square i Titan till mej själv i 30 år present.

11285.jpg

Nu 10 år senare är det dags igen,
Visst har haft några alternativa klockor (2st Gant) men länge funderat på att "investera" rejält.
Kompisen har dessutom köpt en snygg Omega så han hetsar mej lite....

Just nu är jag oerhört sugen på en Tag Heuer Carrera caliber 16. Har inte slagt till än så detta är från butik i Göteborg
IMG_5720.jpg
Inser (också inspirerad på detta forum) att jag också vill ha en annan klocka som jag inte riktigt behöver vara lika rädd om.
Dessutom vill jag kunna ha den när jag badar vilket jag tycker är riktigt snyggt.

Efter lite kikande blev det lite av ett impulsköp av en Certina DS Action Diver. Har haft den i 3 dagar men den växer helt klart.
Delar lite bilder på nytt och gammalt, håll till godo...
IMG_5737.jpg

IMG_5728.jpg

IMG_5729.jpg

IMG_5732.jpg


Avslutande är ett test med Svart läderband, Vad tycks ? Håller den gamla fortfarande ?
Den blå divern är grym! Bra köp :)
 
Håller med om att det är för dyrt, därför kanske ett tips för framtiden kan vara att alltid köpa på länk i den mån det går? Skiljer inte så mycket mellan pris på länk eller på band och att byta från länk till band är ganska billigt med många alternativ medan det, som du fått erfara, är förhållandevis svårt/dyrt att byta till länk när man köpt på band, då det egenltigen bara finns ett alternativ. Innan jag köpte min stod det mellan den och en annan ds-2 fast på band, fick tipset från butiken att det kan vara bra att köpa på länk då det är lättare att ändra om man ångrar sig. Det här hjälper dig kanske inte i den här situationen men kan komma att underlätta i framtiden.

Ville man ha den med röda detaljer på urtavlan i stål vare läder som gällde.

Surt, sa räven.
 

MacAllan66

Breitling
Så vad säger Certina folket om Longines?
Vad är skillnaden mellan Certina och Longines?
Var i princip helt säker på att jag skulle köpa en Certina DS Action tills sonen sa att jag även borde titta på Longines HC, tack för den det gjorde ju inte valet lättare.
Så nu står det mellan följande.
Tycker kanske denna är lite för stor med sina 43mm.
c032.417.11.051.00.jpg

c032.417.44.081.00.jpg

Bättre storlek.
c032.410.11.051.00.jpg

Kanske i Titan?
c032.410.44.081.00.jpg

Sist men inte minst utmanaren från Longines.
l3.740.4.56.6.jpg
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Så vad säger Certina folket om Longines?
Vad är skillnaden mellan Certina och Longines?
Var i princip helt säker på att jag skulle köpa en Certina DS Action tills sonen sa att jag även borde titta på Longines HC, tack för den det gjorde ju inte valet lättare.
Så nu står det mellan följande.
Tycker kanske denna är lite för stor med sina 43mm.
c032.417.11.051.00.jpg

c032.417.44.081.00.jpg

Bättre storlek.
c032.410.11.051.00.jpg

Kanske i Titan?
c032.410.44.081.00.jpg

Sist men inte minst utmanaren från Longines.
l3.740.4.56.6.jpg

Jag äger klocka nr 4 i din lista, 41mm titan.
Något jag verkligen uppskattar med klocka är smidigheten. Den är verkligen slimmad och länken är suverän.
Jag har en hel trave dykarur, men när jag som idag varit på badanläggning med barn och syskonbarn var certinan det självklara valet.
Smidigheten är en stor del men också prisvärdheten... man behöver inte vara rädd att totalt repa sönder en klocka i 20k-klassen.

Edit: det var ju inte så mkt om Longines i det svaret... men certinan är bra ;)
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Så vad säger Certina folket om Longines?
Vad är skillnaden mellan Certina och Longines?
Var i princip helt säker på att jag skulle köpa en Certina DS Action tills sonen sa att jag även borde titta på Longines HC, tack för den det gjorde ju inte valet lättare.
Så nu står det mellan följande.
Tycker kanske denna är lite för stor med sina 43mm.
c032.417.11.051.00.jpg

c032.417.44.081.00.jpg

Bättre storlek.
c032.410.11.051.00.jpg

Kanske i Titan?
c032.410.44.081.00.jpg

Sist men inte minst utmanaren från Longines.
l3.740.4.56.6.jpg

Tycker allt ser lite stort och ihoptryckt ut på Longinesen när man jämför med de andra.
 
Så vad säger Certina folket om Longines?
Vad är skillnaden mellan Certina och Longines?
Var i princip helt säker på att jag skulle köpa en Certina DS Action tills sonen sa att jag även borde titta på Longines HC, tack för den det gjorde ju inte valet lättare.
Så nu står det mellan följande.
Tycker kanske denna är lite för stor med sina 43mm.
c032.417.11.051.00.jpg

c032.417.44.081.00.jpg

Bättre storlek.
c032.410.11.051.00.jpg

Kanske i Titan?
c032.410.44.081.00.jpg

Sist men inte minst utmanaren från Longines.
l3.740.4.56.6.jpg

Longines-HydroConquest-Ceramic-Bezel-aBlogtoWatch-18.jpg

Gäller det den nya, keramiska HC:n skulle jag säga att den spöar Certinan, iaf i automatiskt utförande. Inte med någon större marginal dock.

Men du får ju betala premium för det och vill du rocka batteri vinner Certinan. Fungerar beggat och HC pengar tycker jag Oris brädar bägge.
 
Hej! Testar att lägga ut här istället för i köp/sälj, då ämnet är så pass Certina-inriktat. Jag råkar sitta på ett oanvänt original gummistrap med clasp för Certina DS Action Precidrive (41 mm-modellen). Den är alltså oanvänd men kapad för handled på 17 cm och kostar ny 1500 kr. tänkte släppa för 900 kr. Är det av intresse för någon? Ska funka för både stålvariant och titan. Messa vid intresse!
 
Topp