Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Den är riktigt fin.Denna kom igår
Titan är inte dumt.Hårt att stå här i röken... titanhårt
Den är riktigt bra!!Titan funkar även till bröllop och ja det mesta
Hej!
Ni som är insatta på Certinas klockor jag har en DS First 541.7184.42 en sådan på bilden fast en annan färg på urtavlan. Jag har lämnat in den hos en hos Certina som säger att den kommer kosta 5300 kr att laga. Felet med den är att urverket inte fungerar som den ska och den har problem att följa tiden. Är det värt att lägga så pass mycket för den eller ska man satsa på en motsvrande för 5-6 lax?
Borde inte en vanlig svensk urmakare kunna byta verk på den betydligt billigare?
Jag tycker nej,Hej!
Ni som är insatta på Certinas klockor jag har en DS First 541.7184.42 en sådan på bilden fast en annan färg på urtavlan. Jag har lämnat in den hos en hos Certina som säger att den kommer kosta 5300 kr att laga. Felet med den är att urverket inte fungerar som den ska och den har problem att följa tiden. Är det värt att lägga så pass mycket för den eller ska man satsa på en motsvrande för 5-6 lax?
Jag lämnade in den hos en auktoriserad återförsäljare som hade skickat den vidare till Certina själva som hade gett dem den offerten. Då är det original. Om man lämnar in den hos en urmakare som menar så blir det inte originaldelar?
Problemet är att den är man gillar dock klockans utseendet. Hur vanligt är den modellen på andrahandsmarknaden? Vilken skulle du rekommendera som påminner om min nuvarande klocka?Jag tycker nej,
Då för detta priset kan du köpa nåt begagnad här eller ny klocka och jag tycker priset är mycket till och med kvarts urverket.
Det borde kosta lite mindre än 5/6k
Jag förstår dig.Problemet är att den är man gillar dock klockans utseendet. Hur vanligt är den modellen på andrahandsmarknaden? Vilken skulle du rekommendera som påminner om min nuvarande klocka?
Tar fram en titan klassiker, Certinas första om jag minns rätt.Titan är inte dumt.
Urmakare borde väl kunna köpa ett Eta-verk och sätta i... då blir det "original". Sitter väl nån form av Eta i alla certina.
Vad kan ett eta-quartz chrono verk kosta 500? 1000kr?
Monteringen bör väl gå på max 1000kr.... således 2000kr toti max.
Eller missar jag nånting?
Jag förstår dig.
Samma här men 5/6k låter mycket för en kvarts då en vanligt service för Rolex med mekanisk urverk ligger 5/7k beroende på vad är det för modellen och det är hos Nymans Ur. Jag skulle helst hitta billigare plats eller ta in nåt ny dinka.
Det vet jag inte men kolla hos Klockmaster eller i vanliga butiker som säljer de budget klockorna i samma prisklassen, där brukar vara billigareÄr det ETA-verk i den? Jag är själv inte så insatt och vet inte ens hur gammmal klockan är för jag har köpt den i andrahand. Förstod som att den modellen hade speciel urverk än vad andra Certina klockor har.
Tror du jag kan få ett billigare pris om jag lämnar in den hos Nymans ur? Tycker själv de är segt att hosta upp så pas mycket för en inte direkt ny klocka.
Det vet jag inte men kolla hos Klockmaster eller i vanliga butiker som säljer de budget klockorna i samma prisklassen, där brukar vara billigare
Det vet jag inte men kolla hos Klockmaster eller i vanliga butiker som säljer de budget klockorna i samma prisklassen, där brukar vara billigare
Jag antar att det är eta... eta/swatch äger ju certina...
Vänd dej till en urmakare, inte bara nån som säljer modeklockor.
Finns förstås många urmakare som säljer modeklockor... men det ska vara en riktig urmakare.
Eller öppna bara klockan och kolla. Står ofta direkt på verket vad det heter.
Quartz-verk lagas generellt inte, utan byts ut... säkerligen gör även schweizarna det men till en HÖG kostnad.
Jag ska ta tillbaks klockan och kolla med tex Klockmaster för de finns i min stad så man kan få en second opinion angående om priset.
Vad jag fick höra så är min klocka ifrån runt 2010-2013 och då hade Certina samma concern som tex Bretling och enligt han som jag pratade med där som jag lämnade in den så skulle det sitta ett urverk som man finner i Bretling klockor Fördelen att lämna där jag är nu är att jag skulle få orginaldelar vilket jag tycker är bekvämt fastän jag inte vill sälja klockan vidare.
Nu känns det som om varken den du pratat med eller du själv har koll.
Eta = certina = original.
Man byter inte delar. Man byter urverk.
Swatch/eta äger certina, det har man gjort i många år. Dom äger inte breitling.
Certina har delat verk med någon breitling, men det har varit analog/digitala verk... jag är ytterst tveksam till att din klocka har annat verk än alla andra quartz kronograf certina tryckt ur sej de senaste 10-15 åren...
Gå till klockmaster som du föreslår, försäkra dej om den du pratar med är urmakare och inte klockförsäljare.
Lämna sedan över klockan (Du behöver ha med den fysiskt) och fråga om han kan laga den/ byta urverk.
https://www.ebay.com/itm/SWISS-ETA-...129235&hash=item4695d1a399:g:iAwAAOSwtyRc4rXz
Skulle den passa min? För kronografens ser ut att ha andra placeringar än urtavlan på min. Hur bra kvalité är det på ett sådant som du länkade?
Exempel
Modellen säljs ju begagnad för runt 1500, finns ju ingen rimlighet att betala mer än maximalt 1000. Ta dessa 5k och köp något nytt roligt istället.