• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Joab

Omega
Certina DS-1 Automatic Titanium

Har haft den snart i 3 år och burit den hela tiden för en månad sen la jag undan den efter köpt en ny.
Igår tog jag fram den igen den hade stannat förstås så jag drog upp den men icke den stod fotfarande still daskade den i handflatan då hoppade den igång stannade igen efter några sekunder gjorde om det flera gånger till slut fungerade den igen lustigt att efter så kort tid den beter sig så vad tycker ni.
 
Senast ändrad:

Jeppe1977

Breitling
Köpte precis en ds action i titan. Datumet har problem med att ”rulla över” på nästa dag sa säljaren. Är det ett stort problem? Rullar över halvvägs typ
 
Halvdött i den här tråden! Podium på gummi. Känns riktigt logiskt i dessa badtider...
CA74EA57-4CE7-41EB-9927-1426C30B532F.jpeg
 

Karlskrona

Breitling
Hejsan .
Ny på forumet . Har upptäckt att jag snöat in på Certina . Tänkte presentera mej med att visa min lilla samling .
Till vänster : Certina ds podium .
Min trogna arbetshäst som har varit med om en hel del . Nästan 15 år på nacken och har fått en härlig patina .
I mitten : Certina ds podium precidrive kronograf .
För några år sedan så ville jag ha en lite finare klocka när man skulle vara lite uppklädd .
Den har en härligt tyngd på handleden och gör sej verkligen till en skjorta med manschettknappar .
Till höger : Certina ds action diver powermatic 80 .
Mitt senaste förvärv. Min första automatare så det ska bli lite spännande hur det blir . Misstänker att den kommer att få mycket handledstid då man inte har så våldsamt arbete längre .
Längst ner : Min farfarsfars silverrova .
Den kommer från samma land som dom andra . Dock är det inte en Certina då den är tillverkad före 1880 .
Jag tar gärna emot synpunkter och tips från erfarna klockentuiaster.
Mvh / Karlskrona
20191208_124228.jpg
 
Senast ändrad:

HSK

Patek
2-Faktor
Den modellen utgick för snart ett år sen...
Detta är ersättaren.
Tack för infon. Har dålig koll men har sett modellen ovan fyllas på i lager flera gånger den senaste tiden men då är det väl bara en tidsfråga innan den försvinner helt antar jag. Svårt val, jag har haft precidriven tidigare och funderat på att köpa en igen men å andra sidan är den nya modellen också rätt trevlig även om den tyvärr är 43mm...

Edit: Den svarta verkar inte gå att köpa än så de kanske håller på att fasa ut den äldre modellen? En butik angav december som datum för lansering/leverans och en annan efter årsskiftet även om den blåa verkar ha funnits ett tag.

Hur är tidshållningen på den nya modellen? Precidriven var specad till 10spy men vad jag kan se kräver COSC bara 0.07/d dvs. 25spy för att få chronometercertifiering. Det kan hända att Certina överträffar kraven men jag har ingen koll. Någon som vet?
 
Senast ändrad:

Master J

Audemars
2-Faktor
Tack för infon. Har dålig koll men har sett modellen ovan fyllas på i lager flera gånger den senaste tiden men då är det väl bara en tidsfråga innan den försvinner helt antar jag. Svårt val, jag har haft precidriven tidigare och funderat på att köpa en igen men å andra sidan är den nya modellen också rätt trevlig även om den tyvärr är 43mm...

Edit: Den svarta verkar inte gå att köpa än så de kanske håller på att fasa ut den äldre modellen? En butik angav december som datum för lansering/leverans och en annan efter årsskiftet även om den blåa verkar ha funnits ett tag.

Hur är tidshållningen på den nya modellen? Precidriven var specad till 10spy men vad jag kan se kräver COSC bara 0.07/d dvs. 25spy för att få chronometercertifiering. Det kan hända att Certina överträffar kraven men jag har ingen koll. Någon som vet?

Den gamla försvann ur katalogen i våras iaf.
Det är nog precis samma urverk i båda bara att den nu fått certifieringen (kostar dineros...)

Jag har 2 precidrive, den ena är chronometer certifierad.. båda ligger inom +5-10 spy... chronometern snäppet bättre, men det är nog bara tillfälligheter
 
Topp