• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Skillnaden i kostnad är nog inte särskilt stor om man jämför bara inlägget med en komplett vridring (har svårt att tänka mig att vi pratar om mer än ett par hundralappar) och om den har varit med om både ett och annat under många års användning kan det likna gärna vara bra att byta även själva bezeln.

Jag har aldrig gjort det själv men det ska också vara ganska enkelt då man i stort sett bara bänder loss den gamla och pressar dit den nya så det är inga problem att byta själv om man skulle vilja men jag hade nog inte riskerat det för att spara någon hundring.
Tack för input!

image.jpg
Köpte denna på forumet för ett par månader sen. Har burit den varje dag sedan dess, mycket nöjd!

11D1D0D5-DC0B-4C68-84A5-CA766D6DBFD7.jpeg

Någon som vet lug widht på denna? Har inget vettigt mätverktyg. Enda jag hittar online är 20mm så köpte ett 20mm band men det var för litet. 22mm kändes för stort. Så är rätt 100 på 21mm men ville dubbelkolla med er :D

11D1D0D5-DC0B-4C68-84A5-CA766D6DBFD7.jpeg

Någon som vet lug widht på denna? Har inget vettigt mätverktyg. Enda jag hittar online är 20mm så köpte ett 20mm band men det var för litet. 22mm kändes för stort. Så är rätt 100 på 21mm men ville dubbelkolla med er :D
C007.410.11.041.00 Är enligt det jag googla 20 mm band width fast min Green Giant har 21mm(kanske en Certina standard). Vilket är en sjukt jobbig bredd, ungefär som 19 mm. Finns inte lika mkt att välja mellan.

C007.410.11.041.00 Är enligt det jag googla 20 mm band width fast min Green Giant har 21mm(kanske en Certina standard). Vilket är en sjukt jobbig bredd, ungefär som 19 mm. Finns inte lika mkt att välja mellan.

Hittade du det på någon officiell hemsida? Hittade bara på eBay och liknande. Men får nog köpa ett i 21mm!

Var kan jag hitta bezelinlägg?
Trålat hela Ebay utan resultat.
Behöver en "ceramic bezel insert" som är 40 i yttermått och 33.4 i innermått.

Tjena fölket. Är lite grand på jakt efter en DS-1 Powermatic 80 (Silver dial) Hojta gärna om du har en att sälja.
//Peter

Senast ändrad:
hittat det där men tyvärr bara med låset inkluderat (vilket är samma som på länken så har det redan) och priset blir lite väl saftigt då ~ 1.3k dessvärre :meh:
Ja det är ju onödigt med två spännen.
Tror du får vända dig till en AD. Det gjorde jag i jakten på nytt bezelinlägg.
Behövde tyvärr köpa komplett med bezel men priset var 500 plus 250 för byte.
Överkomligt tycker jag men ville helst ha ett keramiskt inlägg men det är svårt med alla jäkla storlekar!

Hoppas du finner ditt gummi.

Ja det är ju onödigt med två spännen.
Tror du får vända dig till en AD. Det gjorde jag i jakten på nytt bezelinlägg.
Behövde tyvärr köpa komplett med bezel men priset var 500 plus 250 för byte.
Överkomligt tycker jag men ville helst ha ett keramiskt inlägg men det är svårt med alla jäkla storlekar!

Hoppas du finner ditt gummi.

bra att veta, vill ev byta mitt med då det är lite repigt även fast jag funderar på att prova polera det (då det ser ut som ett akrylyta ovanpå). Ja keramiskt hade varit perfekt, lite synd den inte har det hade varit perfekt då :)

Nu har jag fått tillbaka min DS Action från en komplett service. Var inne på Engströms ur i Jönköping som i sin tur skickade den för service till Certina.
Komplett service, bytte ut hela urverket mot ett nytt, bytte bezel, krona trycktest etc. Kom med en liten ask med kudde och putsduk. Slutade på 3185kr.

En rolig detalj är att bezeln ser annorlunda ut jämfört med min gamla. Bifogar nya foton och gamla nedan.

Direkt från service:
F19B7E17-EB02-471E-A29B-84BAAA8C3C8E.jpeg
5A8C9718-FCDC-4A3B-8FBB-FE1178818C89.jpeg

Gamla bezeln:
394C271D-90B4-4214-898B-7862F2F68EA2.jpeg

Den gamla bezeln har som synes på fotona vita siffror och har lumen. Den nya är det i typ borstat stål, och bara pekaren vid 0 är har lumen. Överlag väldigt nöjd, ser ut som en ny klocka. Hade dessutom en ohygglig repa i den gamla bezeln, så gött att slippa se den.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp