• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Nu har jag fått tillbaka min DS Action från en komplett service. Var inne på Engströms ur i Jönköping som i sin tur skickade den för service till Certina.
Komplett service, bytte ut hela urverket mot ett nytt, bytte bezel, krona trycktest etc. Kom med en liten ask med kudde och putsduk. Slutade på 3185kr.

En rolig detalj är att bezeln ser annorlunda ut jämfört med min gamla. Bifogar nya foton och gamla nedan.

Direkt från service:
F19B7E17-EB02-471E-A29B-84BAAA8C3C8E.jpeg
5A8C9718-FCDC-4A3B-8FBB-FE1178818C89.jpeg

Gamla bezeln:
394C271D-90B4-4214-898B-7862F2F68EA2.jpeg

Den gamla bezeln har som synes på fotona vita siffror och har lumen. Den nya är det i typ borstat stål, och bara pekaren vid 0 är har lumen. Överlag väldigt nöjd, ser ut som en ny klocka. Hade dessutom en ohygglig repa i den gamla bezeln, så gött att slippa se den.
Tycker det är stort att du lämnade in den! Jag hade nog köpt en ny med tanke på den relativt höga servicekostnaden :)
 
En sk. Guldklocka för lojal och trogen tjänst som finns (fanns?). Vad är det för modell? Vet att det är Certina men vad heter modell?
 

Dr Snuggles

Breitling
Hejsan, mitt första inlägg på detta forum. Jag skulle vilja höra om era erfarenheter när det kommer till reparation av glaset på en Certina automatic Blue ribbon. Mer detaljer än detta har jag inte men det kanske räcker ändå? Klockan ligger ute på auktion och glaset är lite repigt. Tar olika urmakare olika avgifter? Vilka summor brukar det röra sig om?
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
Friends Of KS
2-Faktor
Det verkar vara halvdåligt andrahandsvärde på nyare Certina?
Min kostade närmare 10k list, verkar vara svårt att ens få hälften?
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
Friends Of KS
2-Faktor
PVD svarta GMTn om du scrollar upp lite ;)
Uttagen av mig strax före nyår och knappt använd. :eek:
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
PVD svarta GMTn om du scrollar upp lite ;)
Uttagen av mig strax före nyår och knappt använd. :eek:

Just det, känns spontant som en klocka med mindre målgrupp än ”vanlig” stål. Tror iaf man får vara redo torska 30% på vissa nyköp med Certina/tissot etc om det inte är en eftertraktad modell. Tyvärr...

jag är dock positivt överraskad över att jag tycker de ändå höjt sig igen, för mig gick Certina ned sig ett tag i finish etc. Ägde en ds first dykare som första klocka (som min far fick ta över sen) och tyckte den hade bättre finish än ex en del av de nyare dykarna. När det borde vara tvärtom.
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
Friends Of KS
2-Faktor
Just det, känns spontant som en klocka med mindre målgrupp än ”vanlig” stål. Tror iaf man får vara redo torska 30% på vissa nyköp med Certina/tissot etc om det inte är en eftertraktad modell. Tyvärr...

jag är dock positivt överraskad över att jag tycker de ändå höjt sig igen, för mig gick Certina ned sig ett tag i finish etc. Ägde en ds first dykare som första klocka (som min far fick ta över sen) och tyckte den hade bättre finish än ex en del av de nyare dykarna. När det borde vara tvärtom.
Jag gillar min, riktigt najs speciellt på gummit jag satt på nu meeeeen den är en smula för stor eller iaf bärs stort på mig.
Så finns det ju en bunt andra klockor att testa istället tänker jag...
Får kanske nöja med med runt 4k då?
Aja, ska sätta ut annons vad det lider :)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Jag gillar min, riktigt najs speciellt på gummit jag satt på nu meeeeen den är en smula för stor eller iaf bärs stort på mig.
Så finns det ju en bunt andra klockor att testa istället tänker jag...
Får kanske nöja med med runt 4k då?
Aja, ska sätta ut annons vad det lider :)

eller hitta rätt köpare, den som letar efter en är nog nöjd med att spara 1.5k skulle jag tro. Just nu är väll det lite segt med på säljfronten på klockor som är ”lite svårare”.
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
Friends Of KS
2-Faktor
eller hitta rätt köpare, den som letar efter en är nog nöjd med att spara 1.5k skulle jag tro. Just nu är väll det lite segt med på säljfronten på klockor som är ”lite svårare”.
Vänta är inte min grej, då säljer jag hellre billigt, har jag väl bestämt mig för att flippa så har jag redan gått vidare i tanken på nästa klocka :p
 

Nicke75

Patek
2-Faktor
Någon mer som upplever att dykarförlägningen låser upp sig imellanåt.
Funderar på att sätta i en länk till den sitter lite tight och är nog därför.
9B436ECB-84F3-4D9C-85C2-5042C435EB7C.jpeg
 

Fripped

Omega
Någon mer som upplever att dykarförlägningen låser upp sig imellanåt.
Funderar på att sätta i en länk till den sitter lite tight och är nog därför.
9B436ECB-84F3-4D9C-85C2-5042C435EB7C.jpeg

Hände ganska frekvent på min med, dock efter kanske 8år. Fick böja till låsningen lite så funkade det bra igen. Men väldigt irriterande när den går upp. En tight passform kan nog absolut va en faktor.
 
Topp