• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Heheh, jaa.
Vill-höver är nästan värre än behöver :cigar:
Själv ska jag åka förbi en klockaffär idag och testa den nya med två-tonade med grön bezel för att se om den passar på mina smala handleder :/
Haha, helt på din linje där! Jag tänkte prova den blå idag, men den gröna två-tonade ser även den magisk ut. 38mm blir väl lagom om du har lite smalare handleder :)

Haha, helt på din linje där! Jag tänkte prova den blå idag, men den gröna två-tonade ser även den magisk ut. 38mm blir väl lagom om du har lite smalare handleder :)

Ja, de två tonade ser mest intressanta ut om man är ute efter lite mer eye-popping, men även svarta och blåa är två säkra färger som alltid fungerar oavsett klädsel.
Absolut, mina andra två är också på 38mm och tror jag hittat min sweet-spot för mina handleder. Det som kommer spela in om den kommer passa eller ej är L2L avståndet samt att de länkarna inte börjar förens på den första mittenlänken, vilket gör att den blir något längre, vilket suger lite om den inte kommer passa.
Min plan är att köpa en svart rubber-strap oxå, då löses det problemet, men vill fortfarande att det ska passa då jag kommer byta till och från isåfall

Kanske några gånger per år?

Var och testade två tonade med guld grön beezel idag på ett ställe, satt förvånansvärt bra och kanterna var inte alls lika allvarliga som jag trodde de skulle bli. Givet köp sett till storleken absolut.
Hon jag fick hjälp av sade dock att "under April månad" skulle dom få in från Certina ytterligare två modeller av denna 38mm divern (en modell med steel och blåare urtavla och blå bezel och en med grön urtavla med grön bezel(samma gröna som i två-tonad), fast med silver färg på siffrorna på denna bezel. Minns inte exakt om hon sa att en titanium modell skulle komma på just den eller om de var en annan, men hon nämnde Titanium, så kan möjligtvis vara den.

Men hon rekommenderade iafall att om jag var intresserad av dessa färger skulle jag avvakta, vilket jag kommer göra.
Lite tips till er andra, det kommer mera då detta var 100% säkert :D

MVIMG_20210305_153449__01.jpg

En vanlig DS action 41mm?, 38mm DS och en SARB på 38mm
Kände att de var relevant att ha måttstockar jämte för att ha något att jämföra med, kanske kan hjälpa någon intresserad här, vem vet :D

"under April månad" skulle dom få in från Certina ytterligare två modeller av denna 38mm divern (en modell med steel och blåare urtavla och blå bezel och en med grön urtavla med grön bezel(samma gröna som i två-tonad), fast med silver färg på siffrorna på denna bezel.
Jaha där rök 8 000 eller kanske 16 000 spänn till 🙃 Skämt åsido låter ju väldigt spännande att denna fullträffsmodell får fler variationer.

Jag gillar också den gröna tvåtonsmodellen väldigt mycket estetiskt men kan bara inte komma mig för att köpa guldpläterat. Antingen är det guld rakt igenom eller inte liksom. Delvis beror min inställning på hur fult det blir när pläteringen skavs av. Eller har tekniken gått framåt där också?

Delvis beror min inställning på hur fult det blir när pläteringen skavs av. Eller har tekniken gått framåt där också?
Sant, har ingen direkt erfarenhet med PVD plättering men nu gav du mig också lite funderingar hur det kan tänkas slitas med tid.
Då känns det lovande att invänta de nya färgkombinationer om man vill hålla sig till säkra Steel då beezel knappast slits lika fort som armband isåfall

Kanske några gånger per år?

Var och testade två tonade med guld grön beezel idag på ett ställe, satt förvånansvärt bra och kanterna var inte alls lika allvarliga som jag trodde de skulle bli. Givet köp sett till storleken absolut.
Hon jag fick hjälp av sade dock att "under April månad" skulle dom få in från Certina ytterligare två modeller av denna 38mm divern (en modell med steel och blåare urtavla och blå bezel och en med grön urtavla med grön bezel(samma gröna som i två-tonad), fast med silver färg på siffrorna på denna bezel. Minns inte exakt om hon sa att en titanium modell skulle komma på just den eller om de var en annan, men hon nämnde Titanium, så kan möjligtvis vara den.

Men hon rekommenderade iafall att om jag var intresserad av dessa färger skulle jag avvakta, vilket jag kommer göra.
Lite tips till er andra, det kommer mera då detta var 100% säkert :D
Nice! Då får man väl avvakta 😬

MVIMG_20210305_153449__01.jpg

En vanlig DS action 41mm?, 38mm DS och en SARB på 38mm
Kände att de var relevant att ha måttstockar jämte för att ha något att jämföra med, kanske kan hjälpa någon intresserad här, vem vet :D
Jag skulle tro att powermaticen är 43mm. ☺️ Det finns så vitt jag vet ingen variant på 41mm även om Certina gärna hade fått släppa en. Väldigt märkliga beslut som tagits på senare tid då man nyligen lagt ner tillverkning av quartzvarianten på 41mm till förmån för 43mm och samtidigt lanserar en 38mm-variant på automaten. Visserligen två olika modeller men man blir inte klok på om de är på väg mot större eller mindre storlekar eller om de bara testar sig fram hejvilt och det är ändå ett ganska stort hopp mellan 38-43mm.

Senast ändrad:
Det verkar som om det ska lanseras en PH200M i mindre storlek. Och designen ska röstas fram på sociala medier. Nu gillade jag 43mm, men många ville ju ha den närmare original (39mm tror jag).

Vad tror ni, kan det bli en 38-39mm och blir det succé? Eller gör de en 36mm med laxrosa tavla med strössel?
Screenshot_20210306-053732_Instagram.jpg
Screenshot_20210306-053925_Instagram.jpg
Screenshot_20210306-053932_Instagram.jpg

Det verkar som om det ska lanseras en PH200M i mindre storlek. Och designen ska röstas fram på sociala medier. Nu gillade jag 43mm, men många ville ju ha den närmare original (39mm tror jag).

Vad tror ni, kan det bli en 38-39mm och blir det succé? Eller gör de en 36mm med laxrosa tavla med strössel?

Lady version....:bored::rolleyes:Hhaaha

Intressant!! Om inte dam-modellen får en rosa urtavla och en massa diamanter utan blir endast en förminskning så kanske man hittar en dykarklocka som inte ser ut som ett väggur på ens handled som inte är så stor😅🤞

Certina har verkligen ryckt upp sig både kvalite och utseendemässigt. Gillar den nya dykaren. Länken är ställbar och nice. Den kunde kanske vara lite hårdare i låset.

Hej!

Har precis införskaffat mig min första Certina, tillika min första riktiga klockinvestering (är 20 år). Köpte en begagnad Certina DS Action Diver (C013407) från 2015 i väldigt fint skick. Undrar dock hur ni med mer erfarenhet tänker kring service. Klockan har aldrig servats, och den har används väldigt sparsamt (nästan inte alls). Pratade med Swatch Group vid Västermalmsgallerian. De ville ha 1900kr för att serva klockan (den är automatisk). Är det värt det? Var brukar ni serva era Certina klockor? :)

Bilagor

• IMG_20210308_115206969_HDR.jpg
    IMG_20210308_115206969_HDR.jpg
    413 KB · Visningar: 45
Hej!

Har precis införskaffat mig min första Certina, tillika min första riktiga klockinvestering (är 20 år). Köpte en begagnad Certina DS Action Diver (C013407) från 2015 i väldigt fint skick. Undrar dock hur ni med mer erfarenhet tänker kring service. Klockan har aldrig servats, och den har används väldigt sparsamt (nästan inte alls). Pratade med Swatch Group vid Västermalmsgallerian. De ville ha 1900kr för att serva klockan (den är automatisk). Är det värt det? Var brukar ni serva era Certina klockor? :)
Trevlig klocka, välkommen till KS.

1900 för att serva hos swatch group låter väldigt bra.

Behöver den service? Går den dåligt? Gillar du verkligen klockan? Om ja, lämna in bara. Billigare än 1900 tror jag inte du hittar.

Trevlig klocka, välkommen till KS.

1900 för att serva hos swatch group låter väldigt bra.

Behöver den service? Går den dåligt? Gillar du verkligen klockan? Om ja, lämna in bara. Billigare än 1900 tror jag inte du hittar.
Stort tack! :)

Jag gillar klockan verkligen. Den går inte dåligt alls, +20-25 sek per dygn vilket är normalt för kalibern ETA 2824-2. Skulle mer vara skönt att trycktesta så man inte behöver vara nojig om det stänker vatten på den. Med tanke på att jag nyss cashade upp för att köpa klockan så tolkar jag det som att det inte är akut så länge klockan går bra. Tolkar jag dig rätt då? Tack för hjälpsamt svar! :)

Jag gillar klockan verkligen. Den går inte dåligt alls, +20-25 sek per dygn vilket är normalt för kalibern ETA 2824-2. Skulle mer vara skönt att trycktesta så man inte behöver vara nojig om det stänker vatten på den. Med tanke på att jag nyss cashade upp för att köpa klockan så tolkar jag det som att det inte är akut så länge klockan går bra. Tolkar jag dig rätt då? Tack för hjälpsamt svar! :)
Tycker inte att den avvikelsen är speciellt bra, under 10 sek/ dygn är acceptabelt

Som @sjökvist skriver så går den inte särskilt bra. Borde gå betydligt mer precist.

Å andra sidan så förstår jag om man inte vill lägga 1900 på en klocka man precis köpt för ~3000.

Ett trycktest kan vem som helst hjälpa dig med för 200 kronor.

Tillbaka
Topp