• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Hej!

Har precis införskaffat mig min första Certina, tillika min första riktiga klockinvestering (är 20 år). Köpte en begagnad Certina DS Action Diver (C013407) från 2015 i väldigt fint skick. Undrar dock hur ni med mer erfarenhet tänker kring service. Klockan har aldrig servats, och den har används väldigt sparsamt (nästan inte alls). Pratade med Swatch Group vid Västermalmsgallerian. De ville ha 1900kr för att serva klockan (den är automatisk). Är det värt det? Var brukar ni serva era Certina klockor? :)
Väldigt bra pris! Tillverkarna rekommenderar oftast ca fem år som serviceintervall och åsikterna går isär en del men jag och många andra anser att det är helt onödigt och bortkastade pengar om du inte upplever några problem. Det var dock ett väldigt bra pris och som @NRE skriver så kan det kanske vara värt det för peace of mind om du känner dig orolig och du kan dessutom be dem att rucka den när de ändå har den inne (se nedan). 😊
Som @sjökvist skriver så går den inte särskilt bra. Borde gå betydligt mer precist.

Å andra sidan så förstår jag om man inte vill lägga 1900 på en klocka man precis köpt för ~3000.

Ett trycktest kan vem som helst hjälpa dig med för 200 kronor.
Om den är någorlunda konsekvent i avvikelsen så kan man dessutom utföra en s.k. ruckning för att förbättra tidshållningen. Det kan göras hos vilken urmakare som helst och brukar kosta ett par hundra kronor och innebär att man justerar gångavvikelsen så att den håller tiden bättre. Att den avviker 25spd kan vara ett eventuellt tecken på servicebehov om tidshållningen har försämrats men det behöver som sagt inte vara så utan det kan räcka med en enkel ruckning.

Stort tack! :)

Jag gillar klockan verkligen. Den går inte dåligt alls, +20-25 sek per dygn vilket är normalt för kalibern ETA 2824-2. Skulle mer vara skönt att trycktesta så man inte behöver vara nojig om det stänker vatten på den. Med tanke på att jag nyss cashade upp för att köpa klockan så tolkar jag det som att det inte är akut så länge klockan går bra. Tolkar jag dig rätt då? Tack för hjälpsamt svar! :)
Går ju oxå bara att trycktesta den utan en service?

Än så länge ingen strössel. Fingers crossed att även tavlan blir clean :)
Screenshot_20210308-162436_Instagram.jpg

Än så länge ingen strössel. Fingers crossed att även tavlan blir clean :)
Screenshot_20210308-162436_Instagram.jpg
Roligt att man låter kunderna vara delaktiga i designprocessen. Alldeles för många märken prånglar ut modeller som ingen vill ha och verkar helt oförstående när de får in synpunkter på storlek, designval osv.

Att "dammodeller" (varför de nu måste kategoriseras efter kön endast p.g.a. storleken) t.ex. ofta innehåller bling och diamanter känns bara väldigt stereotypt och verkar vara långt ifrån vad många kunder faktiskt vill ha. Jag tror att Certina gör helt rätt och det finns nog en stor marknad för mindre ur med en mer neutral design som inte är avsedd för ett visst kön på ett väldigt förlegat och krystat sätt.

Senast ändrad:
Roligt att man låter kunderna vara delaktiga i designprocessen. Alldeles för många märken prånglar ut modeller som ingen vill ha och verkar helt oförstående när de får in synpunkter på storlek, designval osv.

Att "dammodeller" (varför de nu måste kategoriseras efter kön endast p.g.a. storleken) t.ex. ofta innehåller bling och diamanter känns bara väldigt stereotypt och verkar vara långt ifrån vad många kunder faktiskt vill ha. Jag tror att Certina gör helt rätt och det finns nog en stor marknad för mindre ur med en mer neutral design som inte är avsedd för ett visst kön på ett väldigt förlegat och krystat sätt.
Word!

Kanske några gånger per år?

Var och testade två tonade med guld grön beezel idag på ett ställe, satt förvånansvärt bra och kanterna var inte alls lika allvarliga som jag trodde de skulle bli. Givet köp sett till storleken absolut.
Hon jag fick hjälp av sade dock att "under April månad" skulle dom få in från Certina ytterligare två modeller av denna 38mm divern (en modell med steel och blåare urtavla och blå bezel och en med grön urtavla med grön bezel(samma gröna som i två-tonad), fast med silver färg på siffrorna på denna bezel. Minns inte exakt om hon sa att en titanium modell skulle komma på just den eller om de var en annan, men hon nämnde Titanium, så kan möjligtvis vara den.

Men hon rekommenderade iafall att om jag var intresserad av dessa färger skulle jag avvakta, vilket jag kommer göra.
Lite tips till er andra, det kommer mera då detta var 100% säkert :D
Va själv inne och tog en titt på 38mm-versionen idag. Riktigt trevlig pjäs! Blev dock förvånad när jag upptäckte att Certinas trevliga dykförlängning uteblivit på denna modell. Istället var det den klassiska mikrojusteringen ackompanjerat av förra generationens dykförlängningsmekanism som gällde. Misstänker att den nya dykförlängningen anses vara för klumpig på 38mm-modellen? Någon annan som vet hur det kommer sig att Certina valt att köra med den gamla? Vidare berättade försäljaren, till min glädje, att det SKA komma en titan-verison. Han kände inte till exakt när, men tippade på någon gång i höst.

Senast ändrad:
Väldigt bra pris! Tillverkarna rekommenderar oftast ca fem år som serviceintervall och åsikterna går isär en del men jag och många andra anser att det är helt onödigt och bortkastade pengar om du inte upplever några problem. Det var dock ett väldigt bra pris och som @NRE skriver så kan det kanske vara värt det för peace of mind om du känner dig orolig och du kan dessutom be dem att rucka den när de ändå har den inne (se nedan). 😊

Om den är någorlunda konsekvent i avvikelsen så kan man dessutom utföra en s.k. ruckning för att förbättra tidshållningen. Det kan göras hos vilken urmakare som helst och brukar kosta ett par hundra kronor och innebär att man justerar gångavvikelsen så att den håller tiden bättre. Att den avviker 25spd kan vara ett eventuellt tecken på servicebehov om tidshållningen har försämrats men det behöver som sagt inte vara så utan det kan räcka med en enkel ruckning.
Går ju oxå bara att trycktesta den utan en service?
Tack för alla hjälpsamma svar från alla! :)

Som @sjökvist skriver så går den inte särskilt bra. Borde gå betydligt mer precist.

Å andra sidan så förstår jag om man inte vill lägga 1900 på en klocka man precis köpt för ~3000.

Ett trycktest kan vem som helst hjälpa dig med för 200 kronor.
Betalade ca 5000 snarare, så det är klart att det kan vara surt att serva för 2k samtidigt som det är en fantastisk klocka.

Söker en Certina DS Action Diver Titanium Powermatic 80.
Referens: C032.407.44.081.00

Skicka gärna PM om du har en sådan att sälja.

Söker en Certina DS Action Diver Titanium Powermatic 80.
Referens: C032.407.44.081.00

Skicka gärna PM om du har en sådan att sälja.
Hur gärna vill du köpa en?
Finns ju nya om du absolut vill ha en, typ
Med mera

Hur gärna vill du köpa en?
Finns ju nya om du absolut vill ha en, typ
Med mera
38mm-varianten i titan blir nyköp. Den äldre hade jag gärna köpt begagnad för att komma lite billigare undan :)

Va själv inne och tog en titt på 38mm-versionen idag. Riktigt trevlig pjäs! Blev dock förvånad när jag upptäckte att Certinas trevliga dykförlängning uteblivit på denna modell. Istället var det den klassiska mikrojusteringen ackompanjerat av förra generationens dykförlängningsmekanism som gällde. Misstänker att den nya dykförlängningen anses vara för klumpig på 38mm-modellen? Någon annan som vet hur det kommer sig att Certina valt att köra med den gamla? Vidare berättade försäljaren, till min glädje, att det SKA komma en titan-verison. Han kände inte till exakt när, men tippade på någon gång i höst.
Jag har också varit och klämt på 38an, satt precis som den skulle! Och ang det tydligt bättre spännet på storebror så frågade jag Certina direkt. Dom sa kort och gott NEJ. Samma för ev byte av sekundvisare. Jag står fast vid att en röd sekund inte bara livar upp tavlan utan också följer Certinas formspråk.

Jag har också varit och klämt på 38an, satt precis som den skulle! Och ang det tydligt bättre spännet på storebror så frågade jag Certina direkt. Dom sa kort och gott NEJ. Samma för ev byte av sekundvisare. Jag står fast vid att en röd sekund inte bara livar upp tavlan utan också följer Certinas formspråk.
+1
Synd att bandet är 19mm brett. Har ett 20mm med rätt spänne från en DS Action Diver Quartz som annars hade kunnat funka. Däremot är det givetvis en speciell känsla att ha just länken som kommer med klockan. Speciellt med tanke på att dessa länkar skiljer i utseende.

Edit:
Klämma dit spännet från 20mm armbandet och frankenstein:a loss lite? ;)

+1
Synd att bandet är 19mm brett. Har ett 20mm med rätt spänne från en DS Action Diver Quartz som annars hade kunnat funka. Däremot är det givetvis en speciell känsla att ha just länken som kommer med klockan. Speciellt med tanke på att dessa länkar skiljer i utseende.

Edit:
Klämma dit spännet från 20mm armbandet och frankenstein:a loss lite? ;)
Jag är så sugen på en ordentlig frankenstein!
Röd sekund, clasp med mikrojustering och lite lite dome på glaset. Hade hoppats på att det stora spännet kanske skulle ha taper. Det spännet är också mycket cleanare imo.

Har även lattjat lite med faux på index och bezel =)

Om någon är sugen på en två tonad för samma pris som icke två tonad, verkar finnas en kvar tydligen. Hade slagit till om jag inte hade känt att jag behövt vänta lite 😂😔

Tillbaka
Topp