• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

On någon är sugen på en två tonad för samma pris som icke två tonad, verkar finnas en kvar tydligen
Snyggt!

38an idag!
cert.jpg
Hur är den lug-2-lug? Och hur är lumen på den? :) Är extremt sugen på den där, speciellt i blått!

Grattis till en fin klocka! Haha, lägg ner OWG-mars och kom in i värmen istället! :D
Tack! Tänkte bara titta men lokala handleden gav mig ett bra pris så kunde inte motstå! :)

Ang. OWG-Mars, tro mig... Man börjar vara sugen. Både denna och en BB36 som jag inte heller kunnat få prova ligger och väntar....

Senast ändrad:
jag jämförde den med förra generationen Longines HC och tycker faktiskt att kvalitetskänslan är högre hos certinan, men det kanske bara är jag
Jag har haft den tidige HC och jag är absolut beredd att hålla med dig. Tycker vridningen känns jätte trevlig, fin finish överlag och länken känns bra även om jag inte haft möjligheten att ha den på armen :)

Hej!

Har precis införskaffat mig min första Certina, tillika min första riktiga klockinvestering (är 20 år). Köpte en begagnad Certina DS Action Diver (C013407) från 2015 i väldigt fint skick. Undrar dock hur ni med mer erfarenhet tänker kring service. Klockan har aldrig servats, och den har används väldigt sparsamt (nästan inte alls). Pratade med Swatch Group vid Västermalmsgallerian. De ville ha 1900kr för att serva klockan (den är automatisk). Är det värt det? Var brukar ni serva era Certina klockor? :)
1900 SEK är bra pris för service om det är originaldelar, vilket jag förutsätter om det är en urmakare som köper in direkt från Swatch Group. Helt klart värt det, kan ju nämna att det kostar typ fyra gånger mer att lämna in en Rolex på service om man vill ha något att jämföra med, dock är det självfallet helt klart två olika urverk det rör sig om men ändå. Kontrast ?

1900 SEK är bra pris för service om det är originaldelar, vilket jag förutsätter om det är en urmakare som köper in direkt från Swatch Group. Helt klart värt det, kan ju nämna att det kostar typ fyra gånger mer att lämna in en Rolex på service om man vill ha något att jämföra med, dock är det självfallet helt klart två olika urverk det rör sig om men ändå. Kontrast ?
Tack för bra svar! Kan man göra en "check" hos en urmakare och se om den behöver servas öht?

Tycker denna är sjukt fin men lite osäker på fake guld. Någon som vet om det slits bort snabbt?

FB99B96E-4FB4-4442-865C-8E8C0D1E580A.png
Alltså det är ju inte fake, utan pläterat stål, hur du nu vill betrakta det.

Med tanke på hur mycket annat som går framåt skulle det bara intressant att höra om det skett någon utveckling på pläteringsfronten, dvs om det håller bättre än förr. Känns som läge för en separat tråd för KS-expertisen att hugga på.

Personligen tycker jag avskavd guldplätering ser väldigt sjaskigt ut, men smaken är som baken.

Kan det till och med vara så att dom byter hela verket? Just 2824-2 är ju väldigt tillgängligt i.e billigt. Går bra mycket snabbare också att köra en swap rakt upp och ner. Inte helt omöjligt!

När det kommer till dessa verk så servas de
Sanning med modifikation! Har själv servat några Certinor hos Swatch Group. En vanlig service med ruckning, trycktest osv kostar 500kr. 1900kr är vad ett urverksbyte kostar och när det gäller 2824-2 har Swatch Group generellt för vana att byta urverk om klockan är äldre än 5 år. Detta för att kunna ge 24 månaders garanti på servicen. Jag servade dock en 2824-2 från 2016 (iofs var klockan nästan mint) där jag fick betala 500kr för:
-Byte av packning
-Byte av krona
-Byte av boetthals
-Byte av glaspackning

Samt ruckning + trycktest.

Så mitt tips till dig Lucas är att gå dit och få ett kostnadsförslag, vilket alltid är gratis. Om din klocka är i fint skick kan du ha tur och slippa undan med 500kr. Annars är det helt klart värt 1900kr för ett urverksbyte om du har för intention att behålla klockan.

Mer information finns att läsa här:

Lycka till Lucas och jag hoppas du fann denna information användbar.

Men som sagt, är klockan äldre än 5 år är det nästintill standard med urverksbyte på dessa när du vänder dig till Swatch Group. Jag hade som sagt tur.

Edit:
För övrigt gick min från +25spd till +2spd efter servicen, vilket kändes oerhört trevligt. Speciellt med tanke på att den ej är COSC:ad. Vidare är det skönt att det är 24 månaders garanti. Skulle den avvika för mycket innan garantin löper ut så går jag och får den ruckad igen gratis. Har då för mig att det ges 1 år extra garanti. Väldigt prisvärt enligt mig!

Senast ändrad:
Efter lite vidare funderingar har jag möjligtvis riktat mina ögon mot Steinhart Ocean One 39mm istället för dessa nya 38mm Certinor.

Visst är jag sugen på Certina som märkte och eta 2824-2 med 80h PR men gillade inte riktigt finishen på dessa när jag testade för någon vecka sedan. Hade gillat polished sides på både sidan av klockan samt armband, nu är alla delar borstat stål vilket är lite tråkigt.
Eller är det 4000:- mer värt att köpa en Certina istället för Steinhart?

Vill man ha en Certina specifikt så klart man lägger pengarna, i detta fall är jag mer intresserad av andra aspekter.
Hur tänker folk här?

Senast ändrad:
Efter lite vidare funderingar har jag möjligtvis riktat mina ögon mot Steinhart Ocean One 39mm istället för dessa nya 38mm Certinor.

Visst är jag sugen på Certina som märkte och eta 2824-2 med 80h PR men gillade inte riktigt finishen på dessa när jag testade för någon vecka sedan. Hade gillat polished sides på både sidan av klockan samt armband, nu är alla delar borstat stål vilket är lite tråkigt.
Eller är det 4000:- mer värt att köpa en Certina istället för Steinhart?

Vill man ha en Certina specifikt så klart man lägger pengarna, i detta fall är jag mer intresserad av andra aspekter.
Hur tänker folk här?
Båda är av hög kvalitet så köp den som tilltalar dig mest rent estetiskt. 😊 Är man ute efter Certinan så lönar det sig att leta runt lite då de säljs för under 6k hos vissa butiker där det svenska listpriset är ca 7800kr om jag inte minns fel.

Edit: Vill man stötta sin lokala AD så är listpriset fortfarande prisvärt sett till vad man får, jag syftade mer på ifall man jämför olika näthandlare. 😊

Senast ändrad:
Båda är av hög kvalitet så köp den som tilltalar dig mest rent estetiskt. 😊 Är man ute efter Certinan så lönar det sig att leta runt lite då de säljs för under 6k hos vissa butiker där det svenska listpriset är ca 7800kr om jag inte minns fel.

Edit: Vill man stötta sin lokala AD så är listpriset fortfarande prisvärt sett till vad man får, jag syftade mer på ifall man jämför olika näthandlare. 😊
Har till och med sett en fullset ca en vecka gammal 38mm, tråkigt nog redan reserverad, ute för 550 EUR.. den hade man kunnat norpa.

Tillbaka
Topp