• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Efter lite vidare funderingar har jag möjligtvis riktat mina ögon mot Steinhart Ocean One 39mm istället för dessa nya 38mm Certinor.

Visst är jag sugen på Certina som märkte och eta 2824-2 med 80h PR men gillade inte riktigt finishen på dessa när jag testade för någon vecka sedan. Hade gillat polished sides på både sidan av klockan samt armband, nu är alla delar borstat stål vilket är lite tråkigt.
Eller är det 4000:- mer värt att köpa en Certina istället för Steinhart?

Vill man ha en Certina specifikt så klart man lägger pengarna, i detta fall är jag mer intresserad av andra aspekter.
Hur tänker folk här?
En sak att ta i beaktning är hur länken känns? Jag har inte så mkt erfarenhet av länkar i den här prisklassen men det känns som att just det kan diffa mycket.

Jag har varit lite sugen på att köpa billigare dykare men har blivit avskräckt efter att ha testat en Seiko en gång med en helt värdelös länk.

En sak att ta i beaktning är hur länken känns? Jag har inte så mkt erfarenhet av länkar i den här prisklassen men det känns som att just det kan diffa mycket.

Jag har varit lite sugen på att köpa billigare dykare men har blivit avskräckt efter att ha testat en Seiko en gång med en helt värdelös länk.
Sant.

Har inte provat länken för Steinhart då den inte finns fysiskt utan blir isåfall att beställa. Har däremot testat Certina och den kändes bra.
Gillade inte den allmänt "vardagliga" brushed metal bracelet utan någon som helst polering av sidor eller så, medans Steinhart ser bättre ut, har skruvat samt att många recensioner nämner att länken är väldigt bra för priset, men självklart inte i samma nivå som Rolex osv.

Seiko har väl generellt ganska dåliga länkar även på sina dyrare pjäser, inkl Grand Seiko.

Denna diskuterades för någon vecka sedan och dessvärre pajade den en väldigt bra möjlighet. Självklart var de tvungna att köra bling bling som index :banghead:
Screenshot_20210317-221237_Instagram.jpg

• Like
Reactions: HSK
Denna diskuterades för någon vecka sedan och dessvärre pajade den en väldigt bra möjlighet. Självklart var de tvungna att köra bling bling som index :banghead:
Jag tyckte att versionen med bubbeltavla var hur snygg som helst men den här röstades ändå fram på demokratiskt vis så jag tycker att de ska ha stort cred för det och jag kan inte ens minnas senaste gången någon större tillverkare tog till sig tips och önskemål från allmänheten inför en ny produktlansering.

Tyvärr visade det sig att majoriteten av deras instagramföljare helt verkar sakna stil och smak för det är tydligen det här som kunderna har efterfrågat och vill ha... :hungover:

Jag tyckte att versionen med bubbeltavla var hur snygg som helst men den här röstades ändå fram på demokratiskt vis så jag tycker att de ska ha stort cred för det och jag kan inte ens minnas senaste gången någon större tillverkare tog till sig tips och önskemål från allmänheten inför en ny produktlansering.

Tyvärr visade det sig att majoriteten av deras instagramföljare helt verkar sakna stil och smak för det är tydligen det här som kunderna har efterfrågat och vill ha... :hungover:
Håller med att det är roligt att de involverar slutkund.

Tyckte också att bubbeltavlan var coolare men den hade väl också bling bling index?

Sanning med modifikation! Har själv servat några Certinor hos Swatch Group. En vanlig service med ruckning, trycktest osv kostar 500kr. 1900kr är vad ett urverksbyte kostar och när det gäller 2824-2 har Swatch Group generellt för vana att byta urverk om klockan är äldre än 5 år. Detta för att kunna ge 24 månaders garanti på servicen. Jag servade dock en 2824-2 från 2016 (iofs var klockan nästan mint) där jag fick betala 500kr för:
-Byte av packning
-Byte av krona
-Byte av boetthals
-Byte av glaspackning

Samt ruckning + trycktest.

Så mitt tips till dig Lucas är att gå dit och få ett kostnadsförslag, vilket alltid är gratis. Om din klocka är i fint skick kan du ha tur och slippa undan med 500kr. Annars är det helt klart värt 1900kr för ett urverksbyte om du har för intention att behålla klockan.

Mer information finns att läsa här:

Lycka till Lucas och jag hoppas du fann denna information användbar.

Men som sagt, är klockan äldre än 5 år är det nästintill standard med urverksbyte på dessa när du vänder dig till Swatch Group. Jag hade som sagt tur.

Edit:
För övrigt gick min från +25spd till +2spd efter servicen, vilket kändes oerhört trevligt. Speciellt med tanke på att den ej är COSC:ad. Vidare är det skönt att det är 24 månaders garanti. Skulle den avvika för mycket innan garantin löper ut så går jag och får den ruckad igen gratis. Har då för mig att det ges 1 år extra garanti. Väldigt prisvärt enligt mig!
Wow, vilket fint svar. Tack! Jag går dit och pratar med dem. 500kr låter betydligt mer lockande, hoppas på det bästa. Återigen, tack för ett väldigt hjälpsamt svar :)

Bra fråga, jag har inte hängt med så mycket i framröstningen av de olika delarna men uppfattade det som att de var vita? 🤔
Alltså att de ska ha
Tråkigt att de kör både diamantindex och MOP-urtavla. Svart MOP-tavla är ju snyggt men för mycket med diamanter också.

Framröstningen av band på nya lady DS:
02E7AF7C-A26A-429F-A999-5293AC96E726.png

Bandet känns sportigt i kontrast med blinget på urtavlan. Udda kombo men kanske funkar.

Sanning med modifikation! Har själv servat några Certinor hos Swatch Group. En vanlig service med ruckning, trycktest osv kostar 500kr. 1900kr är vad ett urverksbyte kostar och när det gäller 2824-2 har Swatch Group generellt för vana att byta urverk om klockan är äldre än 5 år. Detta för att kunna ge 24 månaders garanti på servicen. Jag servade dock en 2824-2 från 2016 (iofs var klockan nästan mint) där jag fick betala 500kr för:
-Byte av packning
-Byte av krona
-Byte av boetthals
-Byte av glaspackning

Samt ruckning + trycktest.

Så mitt tips till dig Lucas är att gå dit och få ett kostnadsförslag, vilket alltid är gratis. Om din klocka är i fint skick kan du ha tur och slippa undan med 500kr. Annars är det helt klart värt 1900kr för ett urverksbyte om du har för intention att behålla klockan.

Mer information finns att läsa här:

Lycka till Lucas och jag hoppas du fann denna information användbar.

Men som sagt, är klockan äldre än 5 år är det nästintill standard med urverksbyte på dessa när du vänder dig till Swatch Group. Jag hade som sagt tur.

Edit:
För övrigt gick min från +25spd till +2spd efter servicen, vilket kändes oerhört trevligt. Speciellt med tanke på att den ej är COSC:ad. Vidare är det skönt att det är 24 månaders garanti. Skulle den avvika för mycket innan garantin löper ut så går jag och får den ruckad igen gratis. Har då för mig att det ges 1 år extra garanti. Väldigt prisvärt enligt mig!
Det var som sjutton. Man lär sig alltid något nytt i denna tråd. Tur att ni alla delar med er :)

Tips på bra pris för nya divern på 38mm. Listar 4600 DKK (6200 SEK) på båda dessa siter. Den förstnämnda tar ca 200 SEK i frakt så de blir runt 6400kr totalt vilket jag tycker är rimligt.

Var precis och provade Action divern på 38mm. Tyvärr ingen bild, men tyckte den levde upp till förväntan. Mycket fin och satt jättebra! Inget köp än dock. Men funderar på't!

Har dykt upp en grön variant av 38mm på klockia, skulle det komma fler varianter också? Har varit sugen på den sen den först började ryktas, men vill vänta in samtliga färger innan köp!

Har dykt upp en grön variant av 38mm på klockia, skulle det komma fler varianter också? Har varit sugen på den sen den först började ryktas, men vill vänta in samtliga färger innan köp!
Oooh :p Ja det skulle komma en blå också(finns en blå redan me ndenna ska tydligen vara i en annan nyans). Det var vad som sade till mig som lite insider tips från Lindahs i Vetlanda.
Den gröna dock, perfekt grön färg

Oooh :p Ja det skulle komma en blå också(finns en blå redan me ndenna ska tydligen vara i en annan nyans). Det var vad som sade till mig som lite insider tips från Lindahs i Vetlanda.
Hoppas vi inte behöver vänta allt för länge! Svårt att hålla sig 😉 men vill inte riskera att beställa en nu så kommer det en snyggare variant nästa vecka eller liknande!

Hoppas vi inte behöver vänta allt för länge! Svårt att hålla sig 😉 men vill inte riskera att beställa en nu så kommer det en snyggare variant nästa vecka eller liknande!
Hittar ej den du nämner på klockia. Lust att länka? :)

Edit:
Hittade den under nyheter, riktigt snygg. Beställde en blå häromveckan. Hmm..

Fick svar från klockia angående inkommande modeller. Tyckte svaret var lite svårt att tyda, men det kommer antingen en blå tt OCH en sea turtle conservancy modell eller en stc modell som är blå tt, hoppas på det förstnämnda!

Är det den som är svart med ljusblå sekundvisare?
Ja, den äldre/större stc modellen är den med blå visare! Men utifrån deras svar var det som sagt svårt att avgöra om det ska komma 2 klockor, den ena en blå tvåton och den andra en stc limited edition (då förhoppningsvis svart med blå visare) eller en klocka som är en blå tvåtons stc limited edition. Jag hoppas innerligt på två separata modeller!

Kul att det kommer fler! Kanske var man lite trigger happy på den svarta, men den funkar till allt.

Kan meddela att jag är jäkligt nöjd med gångsäkerheten. Jag har tidigare sålt både Oris (urverk Sellita SW200-1) och Rolex (3130) för att de påverkas för mkt av vanlig löpning. Min Certina Action Diver 38 (Powermatic 80) är den första automat jag ägt (även ägt lite Seiko 7s26 och ETA-verk) som är i princip opåverkad av denna typ av aktivitet.

Man kan väl säga att jag tröttnade lite på snacket om GADA när man inte ens kan motionsjogga med klockan utan att den fortar sig en extra 5-10 sek på ett dygn. Men Certinan med sin ISO6425 (vilket utöver massa annat även innebär att den ska tåla stötar) levererar äntligen efter vad jag tycker man ska kunna förvänta sig av en s k GADA. Den taktar säkert på +5 spd oavsett löpning, vilket ju är inom COSC. Känns som de kunde regulerat den runt nollan om de velat, men att de vill att den inte ska gå under nollan om den slöar till lite om några år innan den servas igen.

Det enda tillfälle jag tar av mig Certinan är när jag ska slåss med boxbollen på gymmet, det skulle jag nog göra med allt inkl G-shock :cool:

Kul att det kommer fler! Kanske var man lite trigger happy på den svarta, men den funkar till allt.

Kan meddela att jag är jäkligt nöjd med gångsäkerheten. Jag har tidigare sålt både Oris (urverk Sellita SW200-1) och Rolex (3130) för att de påverkas för mkt av vanlig löpning. Min Certina Action Diver 38 (Powermatic 80) är den första automat jag ägt (även ägt lite Seiko 7s26 och ETA-verk) som är i princip opåverkad av denna typ av aktivitet.

Man kan väl säga att jag tröttnade lite på snacket om GADA när man inte ens kan motionsjogga med klockan utan att den fortar sig en extra 5-10 sek på ett dygn. Men Certinan med sin ISO6425 (vilket utöver massa annat även innebär att den ska tåla stötar) levererar äntligen efter vad jag tycker man ska kunna förvänta sig av en s k GADA. Den taktar säkert på +5 spd oavsett löpning, vilket ju är inom COSC. Känns som de kunde regulerat den runt nollan om de velat, men att de vill att den inte ska gå under nollan om den slöar till lite om några år innan den servas igen.

Det enda tillfälle jag tar av mig Certinan är när jag ska slåss med boxbollen på gymmet, det skulle jag nog göra med allt inkl G-shock :cool:
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!
Håller generellt sett med om att Certinas 2824-2 samt modifieringen Powermatic 80 håller tiden oförskämt bra för att ej va COSC:ade. Ironiskt sätt har jag haft större problem med de Certinor jag ägt som faktiskt varit COSC:ade (främst PM80), när det gäller tidshållningen. Dock kanske detta även har att göra med att man förväntar sig och kräver mer. Har för tillfället en diver med 2824-2 (+2spd) samt en DS-1 PM 80 (+1spd). Dessa är ej COSC, vilket gör att jag är oerhört nöjd med dessa.

Den gröna va inte dålig alls! Har aldrig varit ett fan av den gröna paletten men den där va riktigt bra. Ser fram emot en ny blå också. Den första kändes lite .. plastig tbh.

Tillbaka
Topp