• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Verkligen fastnat för Certina 😍 blir nog fler vintage köp i framtiden

Bilagor

• IMG_20211223_152239.jpg
    IMG_20211223_152239.jpg
    120.3 KB · Visningar: 33
Hejsan. Har precis väckt denna till liv med nytt batteri, och hade 2 frågor.
Vad är det för modell? När jag söker på siffrorna EOL 111 matcher bilderna inte denna klocka... Jag köpte den ny för typ 20 år sedan och har inte några papper kvar.
Hur ska jag resonera om den något repiga boetten runt glaset? Försöka göra nåt eller bara låta det vara?

Bilagor

• 20211230_145638_resized.jpg
    20211230_145638_resized.jpg
    876.1 KB · Visningar: 21
  • 20211230_150442_resized.jpg
    20211230_150442_resized.jpg
    422.9 KB · Visningar: 16
  • 20211230_154103_resized.jpg
    20211230_154103_resized.jpg
    355.2 KB · Visningar: 18
Senast ändrad:
Hejsan. Har precis väckt denna till liv med nytt batteri, och hade 2 frågor.
Vad är det för modell? När jag söker på siffrorna EOL 111 matcher bilderna inte denna klocka... Jag köpte den ny för typ 20 år sedan och har inte några papper kvar.
Hur ska jag resonera om den något repiga boetten runt glaset? Försöka göra nåt eller bara låta det vara?

EOL står för End of life och reflekterar batteriets varighet, och din klocka har en funktion att visa detta. Antagligen stannar den vid 1:1:1 (eller så är det en del av serienumret, 11142), vanligtvis brukar batteriet hoppa var 4:e sekund och därmed visa att det är dags för batteribyte

EOL står för End of life och reflekterar batteriets varighet, och din klocka har en funktion att visa detta. Antagligen stannar den vid 1:1:1 (eller så är det en del av serienumret, 11142), vanligtvis brukar batteriet hoppa var 4:e sekund och därmed visa att det är dags för batteribyte
Ok :) ... Så med den info som finns på sista bilden, hur klarar jag ut vad för modell det är?

Funderar på en PH200M som badklocka i sommar men det kan falla på en detalj. Passar Certinas gummiband tillhörande DS action diver 43mm på just PH200M?

Det var ett tag sedan vi hade en bild på 38'an i denna tråd. 🙃

Det närmar sig ett år sedan jag införskaffade min. Den har använts mer eller mindre dagligen sedan dess.

Den senaste tiden har den gått ca 2-4 s/d fort. Tidigare var det mer 1-2 s/d fort. Vet inte om det är den kallare årstiden eller något annat som gjort att gången ändrats något. Hursomhelst får det betraktats som mycket bra.

Känslan efter knappt ett år är fortfarande bra. Kvalitén på boett och vridring ger klockan ett ypperligt intryck, kronan däremot känns sådär. Utformningen av spåren i kombinationen med den polerade finishen gör kronan hal. Länken får betraktas som okej. För mig som har smala handleder, så tycker jag fortfarande att de utstickande ändlänkarna är onödiga på en annars storleksmässigt bra klocka.

IMG_2406_1200.jpg

Det var ett tag sedan vi hade en bild på 38'an i denna tråd. 🙃

Det närmar sig ett år sedan jag införskaffade min. Den har använts mer eller mindre dagligen sedan dess.

Den senaste tiden har den gått ca 2-4 s/d fort. Tidigare var det mer 1-2 s/d fort. Vet inte om det är den kallare årstiden eller något annat som gjort att gången ändrats något. Hursomhelst får det betraktats som mycket bra.

Känslan efter knappt ett år är fortfarande bra. Kvalitén på boett och vridring ger klockan ett ypperligt intryck, kronan däremot känns sådär. Utformningen av spåren i kombinationen med den polerade finishen gör kronan hal. Länken får betraktas som okej. För mig som har smala handleder, så tycker jag fortfarande att de utstickande ändlänkarna är onödiga på en annars storleksmässigt bra klocka.

IMG_2406_1200.jpg
Provade den i butik för ett tag sedan, satt riktigt bra på min handled! Lagom pris och känns som en perfekt vardags beater, skulle lätt kunna tänka mig en sån😊.

Tillbaka
Topp