• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Läst på flera ställen "width 40mm, length 38 mm" nog måste det väl ändå vara tvärtom? Jag kan inte se hur den kan vara bredare än lång om man inte räknat med kronan?!?

Jag funderade också på de måtten. Det skulle kanske kunna vara så att man mätt så här:

(Längden den horisontella pilen).

A7031222-FA53-4BB6-B18B-100B5C53833D.jpeg

Det är dock en ren gissning.

Det var ett tag sedan vi hade en bild på 38'an i denna tråd. 🙃

Det närmar sig ett år sedan jag införskaffade min. Den har använts mer eller mindre dagligen sedan dess.

Den senaste tiden har den gått ca 2-4 s/d fort. Tidigare var det mer 1-2 s/d fort. Vet inte om det är den kallare årstiden eller något annat som gjort att gången ändrats något. Hursomhelst får det betraktats som mycket bra.

Känslan efter knappt ett år är fortfarande bra. Kvalitén på boett och vridring ger klockan ett ypperligt intryck, kronan däremot känns sådär. Utformningen av spåren i kombinationen med den polerade finishen gör kronan hal. Länken får betraktas som okej. För mig som har smala handleder, så tycker jag fortfarande att de utstickande ändlänkarna är onödiga på en annars storleksmässigt bra klocka.

IMG_2406_1200.jpg
Grym klocka. Varit på handleden konstant nu i två veckor med denna fantastiskt sköna klocka som sitter som en smäck på mina 18 cm handleder. Var orolig att den kanske skulle kännas lite liten då man är van vid större klockor, men icke sa Nicke, proportionerna är perfekta. Bravo Certina! 😍

Är det någon som har klämt på den nya 43mm? 🙂 Jag snubblade över den på Youtube och den ser riktigt trevlig ut!

Screenshot_20220219-104843_YouTube.jpg

Jag har provat 38mm men tyckte att den kändes lite enkel och billig (och aningen liten) och den här känns mer premium med keramisk vridring osv.

Den ligger uppe på bl.a. Lindahls hemsida med 1-8 dagars leveranstid och lansering feb/mars så det är oklart om den har lanserats än men borde dyka upp i butiker inom väldigt snar framtid om inte annat.

Är det någon som har klämt på den nya 43mm? 🙂 Jag snubblade över den på Youtube och den ser riktigt trevlig ut!

Screenshot_20220219-104843_YouTube.jpg

Jag har provat 38mm men tyckte att den kändes lite enkel och billig (och aningen liten) och den här känns mer premium med keramisk vridring osv.

Den ligger uppe på bl.a. Lindahls hemsida med 1-8 dagars leveranstid och lansering feb/mars så det är oklart om den har lanserats än men borde dyka upp i butiker inom väldigt snar framtid om inte annat.
Den är grymt fin! Ska in på lokala AD och kolla läget. Rädd att den är någon mm stor dock. Dags för dem att klämma in en 40!

Införskaffade mig den med grön urtavla. Håller med om att det är en fantastisk klocka visuellt, innehåll i form av verk, och för den prislappen. Robusta dykare med de måttet är inget som finns i överflöd.
Dessvärre hann jag bara ha klockan i typ en vecka innan den stannade helt. Gick ej att skaka eller vrida igång så fick skicka tillbaka som reklamation.
Nu kommer jag vara utan den i minst fyra veckor vilket känns piss.
Vad gäller Powermatic så är det min första klocka med detta verk så har ingen tidigare erfarenhet och enbart hört gott om dem. Har inte kunnat hitta något matnyttigt heller med hjälp av snabba Googlingar.
Jag måste ju helt enkelt fått ett måndagsexemplar. Eller sitter någon i denna tråd med liknande erfarenheter eller någon i sin bekantskapskrets som upplevt samma?
E23D9414-01B9-4A9A-BFE6-880CC5B7B686.jpeg

Införskaffade mig den med grön urtavla. Håller med om att det är en fantastisk klocka visuellt, innehåll i form av verk, och för den prislappen. Robusta dykare med de måttet är inget som finns i överflöd.
Dessvärre hann jag bara ha klockan i typ en vecka innan den stannade helt. Gick ej att skaka eller vrida igång så fick skicka tillbaka som reklamation.
Vad gäller Powermatic så är det min första klocka med detta verk så har ingen tidigare erfarenhet och enbart hört gott om dem. Har inte kunnat hitta något matnyttigt heller med hjälp av snabba Googlingar.
Jag måste ju helt enkelt fått ett måndagsexemplar. Eller sitter någon i denna tråd med liknande erfarenheter eller någon i sin bekantskapskrets som upplevt samma?
Trist att du fått ett dåligt ex. Jag har haft kanske fem klockor med powermatic-verket. Alla har gått inom 2 spd och varit superstabila.

Nu vet jag inte var du lämnade in den för reklamation men snabbast gällande alla märken från Swatch group är att kontakta dem direkt. De har kontor vid Fridhemsplan i Stockholm om man bor i närheten

Trist att du fått ett dåligt ex. Jag har haft kanske fem klockor med powermatic-verket. Alla har gått inom 2 spd och varit superstabila.

Nu vet jag inte var du lämnade in den för reklamation men snabbast gällande alla märken från Swatch group är att kontakta dem direkt. De har kontor vid Fridhemsplan i Stockholm om man bor i närheten
Var lämnade du in den? Sa butiken att det skulle dröja minst 4 veckor? Låter väldigt länge för en garantireparation

Var lämnade du in den? Sa butiken att det skulle dröja minst 4 veckor? Låter väldigt länge för en garantireparation
Hade samma erfarenhet när min Certina krånglade. Hade garanti kvar när datumkomplikationen pajade, det tog exakt 1 månad innan jag fick tillbaka den. Dom skyllde på att det var brist på komponenter. Det var/är också en Powermatic 80.

Den hade slutat gå från en dag till en annan bara. Gick ej att skaka eller vrida igång. Helt död, efter ett par dagar på armen. Hade knappt hunnit använda den.
Nä faktiskt inte. Bara att det var den tiden man kunde förvänta sig. Men håller med, tycker också det känns länge. Var lite dum som inte ställde lite krav på dem utan stod där med mössan i hand. Har ett par bekanta som sa att dem krävt en ny då den inte ens var en månad gammal. Att butiken får lösa de bäst dem vill och inte accepterat att vara utan 4+ veckor. Men men, kanske lättare att säga än att göra. Är nog för diplomatisk 😊

Den hade slutat gå från en dag till en annan bara. Gick ej att skaka eller vrida igång. Helt död, efter ett par dagar på armen. Hade knappt hunnit använda den.
Nä faktiskt inte. Bara att det var den tiden man kunde förvänta sig. Men håller med, tycker också det känns länge. Var lite dum som inte ställde lite krav på dem utan stod där med mössan i hand. Har ett par bekanta som sa att dem krävt en ny då den inte ens var en månad gammal. Att butiken får lösa de bäst dem vill och inte accepterat att vara utan 4+ veckor. Men men, kanske lättare att säga än att göra. Är nog för diplomatisk 😊
Tror inte man har rätt att kräva en ny men nog borde butiken kunna försöka skynda på det mer än så. Hoppas det löser sig snabbare än så så att du snart har den runt handleden igen😊

Övervägt en Certina DS PH200, modellen m hesalitglaset, men är lite orolig över repor. Den ska va behandlad m nåt respkydd, men hur orolig behöver man vara tro? Nån som kan ge lite input?

Övervägt en Certina DS PH200, modellen m hesalitglaset, men är lite orolig över repor. Den ska va behandlad m nåt respkydd, men hur orolig behöver man vara tro? Nån som kan ge lite input?
Jag har haft tre stycken faktiskt (sjukt, jag vet) och inte fått några repor alls på glas. Den första körde jag som beater på gymmet och i lekparken och den var som ny efter 6 månades. Så ta det lugnt du, den är inte gjord av glas (haha, pun intended)

De andra två gjorde bara korta besök i lådan men klart trevliga klockor. Jag uppgraderade till en ph500 i vintras.

Nu, bilder på ph200. Jävla fint ur
IMG_20181223_102016675.jpg IMG_20190203_085313874.jpg IMG_20181029_070853197.jpg 20211231_110340.jpg

Senast ändrad:
Hej Klocksnack och alla medlemmar!

Nyreggad här, har sökt i forumet och googlat men hittar inget riktigt definitivt svar. Hoppas ni kan hjälpa mig.
Jag har en Certina DS titan, se bifogat (ursäkt dåliga bild!), där fjädern som sitter i låset/spännet gått av. Glad i hågen kontaktade jag försäkringsbolaget, som efter de skickat till urmakare återkommer med följande besked:

"Skada på enbart klockband som är av annat material än ädel metall (dock lämnas ersättning för klockor med hel eller halvintegrerad länk med ett försäkringsvärde överstigande 900 SEK). Vid förlust får den försäkrade ersättning för bandet om dess värde ingår i försäkringsbeloppet"

"Länken på din klocka är inte hel eller halvintegrerad. Med detta som underlag kan vi därför inte tillmötesgå ditt ersättningsanspråk och nekar ersättning."

Lokala klockhandlaren uppskattar det skulle kosta ca 600 kr att byta fjäder. Visst att klockdelar är dyrt, men en fjäder...kom igen. Då köper jag hellre en ny klocka.

Mina frågor till er då:

* Stämmer det att min klocka INTE har hel- eller halvintegrerad länk?

På denna sida https://dinguldsmed.se/forsakran/villkor/ definierar de sådan länk som: "Med halvintegrerad eller originallänk avses lös länk som är utformad och/eller anpassad till boetten, som inte kan ersättas med annat fabrikat och som ingår i försäljningspriset för klockan. Länken ska utgöra en enhet med boetten, både tekniskt och funktionellt." Jag vill tycka att länken är anpassad till boetten i mitt fall, men det är ju ni som är proffsen...

* Om svaret är nej på ovanstående...så... någonstans på det stora internätet måste man väl kunna hitta en fjäder som passar mitt lås? Jag har jobbat med IT i över 20 år men lyckas då faan inte hitta något iaf. Så, snälla ni, hjääälp?

Tacksam för all hjälp... och som sagt, ursäkta dåligt foto. Kan försöka hitta bättre, men klockan är just nu hos försäkringsbolaget och jag kan inte ta någon ny utan får leta efter gamla.

Mvh Jimmy

Bilagor

• IMG_1326.jpg
    IMG_1326.jpg
    36.2 KB · Visningar: 17
Visa gärna undersidan av klockan men jag tycker det ser ut som en helt vanlig länk med troligtvis helt vanliga bandstift. Förstår inte vad försäkringsbolaget har med saken att göra. Gå till någon annan butik med urmakare så lär de lösa det snabbt och billigt.

Kanon, tack för svar 👍 Låter ju väldigt bra.
Jag har haft tre stycken faktiskt (sjukt, jag vet) och inte fått några repor alls på glas. Den första körde jag som beater på gymmet och i lekparken och den var som ny efter 6 månades. Så ta det lugnt du, den är inte gjord av glas (haha, pun intended)

De andra två gjorde bara korta besök i lådan men klart trevliga klockor. Jag uppgraderade till en ph500 i vintras.

Nu, bilder på ph200. Jävla fint ur
IMG_20181223_102016675.jpg IMG_20190203_085313874.jpg IMG_20181029_070853197.jpg 20211231_110340.jpg

• Like
Reactions: NRE
Tillbaka
Topp