• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Roligt (och oväntat) nysläpp av Certina. DS-2 i ny tappning. Fyra olika färger.

494D7BBB-31C8-4E7A-89E5-6DA49B510814.jpeg

A561CEF9-A2E1-495F-A68A-536C2D9D7AA6.jpeg

kul att man vågar! 😎

Vilken glädjechock! Har länge tänkt skaffa en DS2, men dragit mig för att skaffa flera vintage ur. Så kommer denna! 20 bar dessutom! Blir nog ingen storsäljare men når väl entusiasterna + några hippsters ;)

Gillar vågen dom är på, definitivt!
Men jag blir inte klok på texten i tavlan. Ser ut som 3 olika typsnitt, Certina ser så inklämt ut, swiss made är nästan suspekt.
Idk..

Min första mekaniska blev den här. Varit supernöjd hittills men redan börjat snegla på andra och ev ”byta” upp mig. Köpt ny denna. Ska nog ha den ett tag till... hur länge brukar en klocka stanna hos er?

Bilagor

• ED043CB4-8A6B-4CAB-9C20-0F75F3A7CDFD.jpeg
    ED043CB4-8A6B-4CAB-9C20-0F75F3A7CDFD.jpeg
    393.5 KB · Visningar: 29
  • 533CAD08-73EB-4897-9576-34A834B6C8EE.jpeg
    533CAD08-73EB-4897-9576-34A834B6C8EE.jpeg
    382.2 KB · Visningar: 28
Min första mekaniska blev den här. Varit supernöjd hittills men redan börjat snegla på andra och ev ”byta” upp mig. Köpt ny denna. Ska nog ha den ett tag till... hur länge brukar en klocka stanna hos er?
Den där är fin.

Man sneglar väl alltid uppåt, men det finns mycket glädje även i billigare klockor.

De flesta stannar mellan en vecka och två månader. Apropå det. Någon som är sugen på en orange super ph500m?
20211119_073706.jpg

Certina är riktigt bra ur och att ha ett sådant som pålitligt bruksur är en bra början på en samling. Så varför sälja när man kan komplettera? Har en Certina DS Pilot som efter 19 år fortfarande trycktestar tät för 10 bar.

Certina är riktigt bra ur och att ha ett sådant som pålitligt bruksur är en bra början på en samling. Så varför sälja när man kan komplettera? Har en Certina DS Pilot som efter 19 år fortfarande trycktestar tät för 10 bar.
Mitt klocknörderi började med Certina . Har nog fyra stycken nu . Har hunnit bli både Breitling och Omega . Farlig hobby det här . 😃

Allt jag vet är att det bör fungera bra =) Jag lattjade till det lite. Lite faux gjorde sig bra imo.
Tänka sig! Vansinnigt bra move imo.
Coin edge från 38orna, varm faux, keramisk insert. spot on.

Och så lite historik när jag tyckte lite färg hade gjort sig bra. Vilket det absolut gjorde!
Sen huruvida man vill ha en 43 mm TT dykare är väl en annan bulle att tugga.

1644405538194.png

Tänka sig! Vansinnigt bra move imo.
Coin edge från 38orna, varm faux, keramisk insert. spot on.

Och så lite historik när jag tyckte lite färg hade gjort sig bra. Vilket det absolut gjorde!
Sen huruvida man vill ha en 43 mm TT dykare är väl en annan bulle att tugga.

1644405538194.png
Grym, men lär väl få en del kritik för att det är en "kopia" på Omegas 007 edition. Eller?

Vilken glädjechock! Har länge tänkt skaffa en DS2, men dragit mig för att skaffa flera vintage ur. Så kommer denna! 20 bar dessutom! Blir nog ingen storsäljare men når väl entusiasterna + några hippsters ;)
Precis, känns som snäv målgrupp och jag ingår i den. Har haft flera, varav jag särskilt ångrar försäljning av en av dem och även om de inte är ovanliga så är det länge sedan jag sett hyggliga ex till salu. Jag tror att denna växt 2mm i diameter och bandbredd och det uppskattar i a f jag.

Hehe sant. Komplettera är klokt. Men tänker att en dykare kanske räcker i taget men så behöver det ju inte va 😅 ja känns väldigt pålitligt faktiskt. Och gillar saker med den som högre prisklasser inte har. Bland annat spännet och dykar-extensionen även att länk och boett är borstat tycker jag e nice men dykar-ringen polerad tex.

Den där är fin.

Man sneglar väl alltid uppåt, men det finns mycket glädje även i billigare klockor.

De flesta stannar mellan en vecka och två månader. Apropå det. Någon som är sugen på en orange super ph500m?
20211119_073706.jpg
Nice klocka. Ja ok då är e det inte ”onormalt” att gå i sådana tankar efter två veckor med nyförvärvet.

Ja det var väntat. Men får man en superdykare till 1/10 av priset för Omegan så kan man nog bortse från det?
Jag håller med! Spec-mässigt är det en riktigt bra kombo. Tror dock sweet spot ligger runt 40 mm. Känns som att 43 x 51 petar ut en hel del köpare. Dom pratar om att trenden går mot större case men ser det inte riktigt. Menar dom att folk ber om såhär stora klockor?

Jag håller med! Spec-mässigt är det en riktigt bra kombo. Tror dock sweet spot ligger runt 40 mm. Känns som att 43 x 51 petar ut en hel del köpare. Dom pratar om att trenden går mot större case men ser det inte riktigt. Menar dom att folk ber om såhär stora klockor?

Håller med, fattar inte riktigt hur de tänker.. 43:an är för stor för mig (och jag vet att många andra tycker samma sak) och när jag provade 38:an så kändes den mindre än jag hoppades på.
De borde göra den i 40, tror att de skulle sälja galet många då!

Håller med, fattar inte riktigt hur de tänker.. 43:an är för stor för mig (och jag vet att många andra tycker samma sak) och när jag provade 38:an så kändes den mindre än jag hoppades på.
De borde göra den i 40, tror att de skulle sälja galet många då!

Exakt! 38 är lite för litet för min smak medan 43an har för långt l2l. 40mm vore bra men 43 också om l2l vore kortare.

Läst på flera ställen "width 40mm, length 38 mm" nog måste det väl ändå vara tvärtom? Jag kan inte se hur den kan vara bredare än lång om man inte räknat med kronan?!?

Tillbaka
Topp