• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Jakob Häll

Cartier
Fråga som mer rör Longines än Certina. Men av er som nu testat 38an hur jämförs den i känslan av storlek jämtemot Longines hydroconquest 39mm? Är inte i klockköpartagen riktigt än, men de känns som att de är den de lutar mot när de väl blir dags för ett nytt köp. Den eller Sinn 556i.

För topic kan jag då bara säga att klockan fortfarande sitter bra på handleden och det har beställts två canvas från Barton. Ett svart och ett marinblått. Kommer i början av nästa vecka vilket blir riktigt spännande.
 
Senast ändrad:

Jakob Häll

Cartier
Gjorde ärenden på stan och snubblade in hos en barberare som visade sig sälja klockor. Han gav mig ett kanonpris på ett strutsläder. Var de enda i 19mm han hade och han var mån om att bli av med de, så fick bra pris. Tycker det passar rätt så bra. Väldigt skönt är de också.
20210212_173725.jpg
20210212_173703.jpg
 

Fadäsen

Cartier
Denna DS är riktigt kompetent och håller hög kvalitet, dock får jag inte riktigt den där goa känslan. Jag kan inte riktigt förstå det då den är grym.
har nu halkat ut på KS i ett kanske förhastat säljförsök.
Trevlig Certina kväll på er.
B3611E4C-5FF9-4A3F-8C95-6145895555D9.jpeg
 

jacoby

Cartier
Ni som har nya DS Action 38mm.
Är det closed caseback? Det kanske det åter på allas dykarur?
Vill tror att jag såg någon video på Youtube får det var glass caseback men känns inte korrekt.
 

Hankiis

Omega
Helgklockan på, var och kortade armbandet en länk idag då den hängde och slängde.

Strax ovanför handledsbenet, där ska den sitta.

2ED43B98-59F4-484C-BD6D-ACD682DAE678.jpeg
Snyggt!

Gjorde samma (kortade) min blåa och blev nykär i den.
Är sugen på den svarta 38an men känns lite för liten. Håller tummarna för att Certina tar fram något där emellan 40-41mm med 20mm band.
Obs microadjustment från 43an önskas
 

Heoh1977

Omega
2-Faktor
Är det någon här som har en Ds Chronograph Automatic och kan lägga upp lite bilder? Hur bärs den? Är så sjukt sugen men rädd att 42mm är för stort för mig.
 

jacoby

Cartier
Vet ni/någon om det går att köpa 19mm gummi-strap någonstans?
Om jag ska ska köpa den nya DS Action 38mm så funderar jag på att ha en gummi-band med
 

HSK

Patek
2-Faktor
Vet ni/någon om det går att köpa 19mm gummi-strap någonstans?
Om jag ska ska köpa den nya DS Action 38mm så funderar jag på att ha en gummi-band med
Barton har band i 19mm vet jag. De brukar gå att beställa från Amazon.de med jämna mellanrum så man slipper momspåslag och långsam tullhantering när man beställer från deras egna hemsida.
 

fredej

Breitling
Efter ca två veckor på handleden börjar jag komma överens med länken. Utöver det är jag väldigt nöjd.

Urverket går ca 2 s/d efter vid måttlig rörelse (kontorsarbete) och om den ligger med kronan upp under natten. Lägger jag den istället med kronan ner under natten så går den ca 2-3 s per natt för fort. Så man kan placera den strategiskt under natten för att kompensera gången.

Hur håller era klockor med Powermatic 80.611 tiden?

Här har jag försökt fånga lumen på bild.
82FA8EB1-A98A-4919-80A0-56FD9C989132.jpeg
 

jacoby

Cartier
En sak jag är lite halvt besviken med är att det inte är någon open caseback på den nya DS 38mm.
Föredrar att kunna se urverket och beundra det mekaniska i det.
Går det modda en Certina med att byta caseback? Eller är det princip omöjligt?
 
En sak jag är lite halvt besviken med är att det inte är någon open caseback på den nya DS 38mm.
Föredrar att kunna se urverket och beundra det mekaniska i det.
Går det modda en Certina med att byta caseback? Eller är det princip omöjligt?
Omöjligt borde det nog inte vara. Tror att det ligger i att få tätheten ekvivalent med original och med ett glaslock kommer en till skarv att täta. Med det i beräkning tror jag de flesta dykare har solid caseback bara för att eliminera en ytterligare tätningsrisk och allt arbete att rita om befintlig design att husera det extra glaset.

Håller med fullständigt annars, är väldigt trevligt att låta sig fascineras över verket!
 
Topp