• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Nicke75

Patek
2-Faktor
Kul! Hur är första intrycket? Gillar gummit du kör på. Testade nato idag, blev helt ok men inte värst bekvämt då klockan gärna vill rotera något.
IMG_20210416_195820_090.jpg
IMG_20210416_172604_913.jpg
Alltså har man tråkigt eller känner sig nedstämd då är det bara att titta på klockan så blir man ju glad,tycker den sitter riktigt bra trots sina 43mm.
Kronan sticker ju heller inte ut så mycket vilket är toppen.
 

Larzone

Omega
Behöver nya länkar då jag vill köra lite rostfritt. Behöver fyra så har du så hojta till!
Sitter ett Zuludiver på nu.
Har en till Certina DS Podium och ev en till Action på gång. 😁
 

Bilagor

  • IMG_20210422_144307.jpg
    IMG_20210422_144307.jpg
    434.9 KB · Visningar: 35
Senast ändrad:

Larzone

Omega
Är denna värd 1700 om låda o länkar är med?
Kostade ju 2700 ny för sex år sedan hos Magnussons Ur.

Sorry för att jag spammar tråden idag! 😅
 

Bilagor

  • Screenshot_2021-04-22-22-40-51-005_se.appcorn.Blocket.jpg
    Screenshot_2021-04-22-22-40-51-005_se.appcorn.Blocket.jpg
    165.4 KB · Visningar: 81

Karl_Magnum

Cartier
2-Faktor
Jag har samma Podium. Läcker grön färg.


Ja det är en sjukt trevlig färg! 😍

Är denna värd 1700 om låda o länkar är med?
Kostade ju 2700 ny för sex år sedan hos Magnussons Ur.

Sorry för att jag spammar tråden idag! 😅

Tycker priset var i högsta laget faktiskt..
Tänker dels på åldern och att du för nån hundralapp till kan hitta en ds diver automat om du håller ut lite, såldes en riktigt snygg nyligen här på marknaden.
Tror faktiskt den klockan jag tänker på finns till salu på tradera nu..

Trevlig helg! 😀👍
 

Larzone

Omega
Ja det är en sjukt trevlig färg! 😍



Tycker priset var i högsta laget faktiskt..
Tänker dels på åldern och att du för nån hundralapp till kan hitta en ds diver automat om du håller ut lite, såldes en riktigt snygg nyligen här på marknaden.
Tror faktiskt den klockan jag tänker på finns till salu på tradera nu..

Trevlig helg! 😀👍
Jag hoppar nog den. Tycker även siffran 12 drar ner utseendet.
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
När man hamnat i klockträsket är det svårt att komma loss. Är mycket nöjd med min Tissot Gentleman Powermatic 80 med blå urtavla. Har precis beställt en Seiko SRPE51k1 men funderar redan på nästa Schweizare. Certina DS-1 BIG DATE tycker jag är ruskigt snygg. På de bilder jag sett ser den blåa ut att ha ganska lika blå ton som den blåa Tissot Gentleman. Någon här som har den med blå urtavla, eller har jämfört dem sida vid sida?
 

Karlskrona

Breitling
När man hamnat i klockträsket är det svårt att komma loss. Är mycket nöjd med min Tissot Gentleman Powermatic 80 med blå urtavla. Har precis beställt en Seiko SRPE51k1 men funderar redan på nästa Schweizare. Certina DS-1 BIG DATE tycker jag är ruskigt snygg. På de bilder jag sett ser den blåa ut att ha ganska lika blå ton som den blåa Tissot Gentleman. Någon här som har den med blå urtavla, eller har jämfört dem sida vid sida?
Jag är supernöjd med min DS- 1 big date .
Har haft den i några månader nu och stormtrivs med den . Har även en actiondiver sen tidigare men tyckte att den var lite väl toolig ibland . Så jag letade efter något mer dressat . Då fastnade jag för Ds- 1 an . Otroligt nöjd med den .
 

Bilagor

  • 20210122_171310.jpg
    20210122_171310.jpg
    384.5 KB · Visningar: 66
  • 20210122_171310.jpg
    20210122_171310.jpg
    384.5 KB · Visningar: 56

Patric J

Rolex
2-Faktor
Jag är supernöjd med min DS- 1 big date .
Har haft den i några månader nu och stormtrivs med den . Har även en actiondiver sen tidigare men tyckte att den var lite väl toolig ibland . Så jag letade efter något mer dressat . Då fastnade jag för Ds- 1 an . Otroligt nöjd med den .

Tack för svar och bilder! Ja även på dina bilder ser den ut att ha väldigt lika mörk blå färgton som Tissot Gentleman. Och vad jag förstått har Certina och Tissot i praktiken samma urverk.
En liten fördel med Tissot Gentleman kan vara att den har lume(det har inte Certina DS-1 va?), även om det inte är speciellt starkt.
Det är dock mindre viktigt i sammanhanget.
 

Karlskrona

Breitling
Tack för svar och bilder! Ja även på dina bilder ser den ut att ha väldigt lika mörk blå färgton som Tissot Gentleman. Och vad jag förstått har Certina och Tissot i praktiken samma urverk.
En liten fördel med Tissot Gentleman kan vara att den har lume(det har inte Certina DS-1 va?), även om det inte är speciellt starkt.
Det är dock mindre viktigt i sammanhanget.
Ds- 1an har ingen lume alls . Ar behandlingen är inte heller i klass med action divern . Däremot så är det svagt välvda glaset snyggt tycker jag .
 

fredej

Breitling
Passade på att fota DS Diver 38'n lite. Jag är fortfarande nöjd med den efter nästan 3 månader.
Jag har roat mig med att logga dess gång [s/d] under en tid.
När jag nyss hade köpt den gick den lite långsamt, nu går den instället lite fort. Jag föredrar nog att den går lite fort. Det är lättare att justera när man tycker att den drivit för mycket. Jag hoppas den håller sig till någon sekund per dag bara. Tycker urverket presenterar riktigt bra för den här prisklassen!

Screen Shot 2021-04-27 at 20.12.16.png


IMG_1802_1200.jpg
IMG_1797_1200.jpg
 

Valde

Omega
2-Faktor
Säljer denna Certina DS Action Diver. Vad tycker ni är ett rimligt pris? Säljer pga för stor, villa ha 38mm.

Gick en liknande här för 2500kr fast på länk. Så skulle gissa på samma eller snäppet billigare. Jag personligen hade inte viljat ge mer!
 

KRICAR

Cartier
Pledge Member
Hejsan allesammans
Jo har börjat att använda morfars gamla ur mera nu och försökt fått fram lite info om det men lyckas inte . Hittar liknande klockor men ej med den tavlan som är på min .
Det är en certina new art , inristat 1979 på baksidan och tror jag kan tyda 851.3810.68 på baksidan. Är det någon som sett nåt liknande förut ? 😊
281361FC-9677-42E0-B745-29067F68E07E.jpeg
 
Topp