• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Timer

Panerai
Något gummiband du kan rekommendera? Vad jag har förstått har det inte kommit något anpassat efter just 38mm ännu…
Jag är ingen expert på armband, men jag gillar verkligen Hirsch kombinationsband som har läder på ovansidan och gummi (kaoutschouk, obs bättre för huden än silikon) på undersidan.

Sen är det ju inte boettens storlek (38 mm) som är relevant här (mer än för proportionerna), det är bredden mellan lugsen som du ska följa. Det är 19 mm på Certina DS action Diver 38. Det finns färre band att välja på än 20 eller 18 mm, men det finns en del trots allt. Googla bara.
 

Zprty

Omega
2-Faktor
Jag är ingen expert på armband, men jag gillar verkligen Hirsch kombinationsband som har läder på ovansidan och gummi (kaoutschouk, obs bättre för huden än silikon) på undersidan.

Sen är det ju inte boettens storlek (38 mm) som är relevant här (mer än för proportionerna), det är bredden mellan lugsen som du ska följa. Det är 19 mm på Certina DS action Diver 38. Det finns färre band att välja på än 20 eller 18 mm, men det finns en del trots allt. Googla bara.
Syftade mer på att inga gummiband säljs från Certina som är ”gjorda” efter 38mm-modellen, dvs 19mm där bandet passar lika bra som länkens endlinks. Vill helst undvika mellanrummet som uppstår mellan luggen om bandet har rakt avslut. Däremot har jag inte gjort ordentlig research ännu, kan såklart finnas bra alternativ. Blir att googla i eftermiddag:)
 

Defreud

Panerai
2-Faktor
Syftade mer på att inga gummiband säljs från Certina som är ”gjorda” efter 38mm-modellen, dvs 19mm där bandet passar lika bra som länkens endlinks. Vill helst undvika mellanrummet som uppstår mellan luggen om bandet har rakt avslut. Däremot har jag inte gjort ordentlig research ännu, kan såklart finnas bra alternativ. Blir att googla i eftermiddag:)
Detta borde väl funka? https://watchwear.se/produkt/gummi-curved-svart/
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Förmiddagens Japanska ;) klocka
DSC00696.jpg
 

Freppys

Omega
2-Faktor
Funderar på att köpa ett nato band på min Certina DS Action svart urtavla.
Någon som kör nato på sin?
 

dadolfi

Breitling
Hej på er!
Utökade Certina familjen i helgen när jag hittade den här skönheten i en hög av skräp på loppis för ynka 75kr. Min första och enda Quartz, men kunde inte låta bli när det var en Certina DS som dessutom var i väldigt gott skick. Vad tror ni, har jag fyndat? Vad kan man begära för denna den dag den säljs vidare? Är öppen för sälj/byte.

Följdfråga:
Klockan är i jättefint skick, sånär som på siffrorna på ”ringen” (sorry jag vet inte vad klocktermen för den runda metalldel som går att snurra heter men är övertygad om att någon snart kommer informera mig om det) för siffrorna 10-30 samt delar av 40/50 har tappat sin svarta färg. Går det att lämna in och få ifyllt? Eller något man kan / bör ge sig på själv?


Hade!
 

Bilagor

  • CB143D82-E9ED-4E65-8829-B5EEDECF8B96.jpeg
    CB143D82-E9ED-4E65-8829-B5EEDECF8B96.jpeg
    553 KB · Visningar: 31
  • 770BAF6D-D279-4F62-86A3-24988A713FD8.jpeg
    770BAF6D-D279-4F62-86A3-24988A713FD8.jpeg
    426.8 KB · Visningar: 22
  • 12CA29F7-F10E-4169-A37F-89AA1A43AEFD.jpeg
    12CA29F7-F10E-4169-A37F-89AA1A43AEFD.jpeg
    435 KB · Visningar: 21

Sandmark

Omega
Hur känns denna? Första intryck? Börjar bli riktigt sugen på en 38mm Action Diver :)

Den känns riktigt bra jag var orolig att den skulle kännas för liten då jag är van vid longines legend diver. Men är helnöjd den är riktigt bekväm att bära, jag tycker den är riktigt snygg. Känns gedigen. Nu har jag bara haft den ett par dagar men den snittar +0,5 sekunder på 3 dagar. Jag har inte så mycket att jämföra med då jag är ganska ny med klockor så huruvida bezel och länk är bra jämfört med annat kan jag inte svara på :) jag tycker definitivt du ska slå till :)
 

Urtyp

Audemars
Hoppar in i Certina tråden för första gången då denna lilla pärla tagit mitt hjärta med stormsteg. En klocka som legat i 50+ år i en låda och sovit. Nu har jag haft den i två dagar och den går fortfarande mindre än 2 sekunder plus. Jag är heeelt kär. Ska belöna den med ett nytt band. 😊✌️
20210721_134415.jpg
 

Phenixfox

Omega
Bidrar med ännu en 38mm DS Action. Haft den i två och en halv vecka. Snittat strax under 1,5s under den tiden, ruskigt nöjd med det. Bekväm med en känsla av att den är lite dyrare än den kostar.
 

Bilagor

  • 2865C8B7-E3DA-4882-86DD-73369DAC8CCC.jpeg
    2865C8B7-E3DA-4882-86DD-73369DAC8CCC.jpeg
    381.1 KB · Visningar: 35

NRE

Vacheron
2-Faktor
Hej på er!
Utökade Certina familjen i helgen när jag hittade den här skönheten i en hög av skräp på loppis för ynka 75kr. Min första och enda Quartz, men kunde inte låta bli när det var en Certina DS som dessutom var i väldigt gott skick. Vad tror ni, har jag fyndat? Vad kan man begära för denna den dag den säljs vidare? Är öppen för sälj/byte.

Följdfråga:
Klockan är i jättefint skick, sånär som på siffrorna på ”ringen” (sorry jag vet inte vad klocktermen för den runda metalldel som går att snurra heter men är övertygad om att någon snart kommer informera mig om det) för siffrorna 10-30 samt delar av 40/50 har tappat sin svarta färg. Går det att lämna in och få ifyllt? Eller något man kan / bör ge sig på själv?


Hade!
Absolut ett fynd.
Ska du sälja den så sikta på mellan 500 och 1000 kanske?

Det går att lämna in men var är det roliga med det? Kostar nog vad klockan är värd och du får inte pilla själv. Mycket roligare att pilla själv 🙂
 

Lucifer

Omega
FD10C8DA-7F08-44F4-9D81-CB51910F40F8.png

Nysläpp eller är jag sen på bollen? Inte sett tidigare, tyvärr det vanliga misstaget med minst 3mm mer än vad man önskat.
 

Psykel

Patek
FD10C8DA-7F08-44F4-9D81-CB51910F40F8.png

Nysläpp eller är jag sen på bollen? Inte sett tidigare, tyvärr det vanliga misstaget med minst 3mm mer än vad man önskat.
Ja, hade helt klart varit trevligare under 40mm. Tissot har samma problem. Hade knappt tvekat på en PRX om den var 37-38mm.
Edit: Udda förresten att dom kallar den för DS, men saknar DS-logga på tavlan.
 
Topp