• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Lauda

Patek
2-Faktor
-Är i princip OWG med min Speedmaster och nu mitt i semester kände jag att jag behöver en andra klocka som är vattentät. Vi var i Varberg så min tanke var att gå in till första klockbutiken jag hittar och bara ta något… En av klockorna som varit i min ”vill testa lista” är Certina DS 38.

Välbyggt klocka med fantastiska mått. Den känns helt perfekt på min handled som mäter 17,5cm. Länken är ok men kunde varit bättre. Jag valde den gröna. Väldigt fräsch färgkombination med indexen i vit.

Jag skulle vilja ha ett gummi band i svart med raka änder. Utbudet på 19mm är begränsat förstås. Några tips?


A8E78B3F-D942-45E2-895F-8C57A1F4D2AB.jpeg
D2CA5A54-D2A8-4017-9919-13F52596D48C.jpeg
A5217C11-64FD-42F7-B132-BABE9D97AFB0.jpeg
2E1E9242-2169-4BEE-BEAB-63AE1B781B2D.jpeg
 

Imre

Panerai
Det var ju dumt att hoppa in i denna tråd. Blir ju absolut inte mer sugen på den nya DS Action i blå/guld.
fick fatt på min första Certina för ca 1 vecka sedan. Absolut inget märkvärdigt men jag gillar den. En ds podium GMT kronograf
 

Bilagor

  • EC5301A9-2CD3-498C-9F37-3CDAEC206D2D.jpeg
    EC5301A9-2CD3-498C-9F37-3CDAEC206D2D.jpeg
    607.6 KB · Visningar: 26

Lauda

Patek
2-Faktor
Håller helt med, fantastiskt skön på armen dessutom

-Tack! Den här klockan har nästan förstört lite för mig 😆

Innan tyckte jag att Seiko Turtle är en helt ok storlek med sina 45mm och att min Speedmaster på 42mm är klocka med de perfekta måtten. Sen jag skaffat Certinan börjar jag känna att min Speedmaster är för stor istället 😮

Certinan ligger ute till salu men jag börjar överväger att dra tillbaka annonsen 🤔
 

Sandmark

Omega
-Tack! Den här klockan har nästan förstört lite för mig 😆

Innan tyckte jag att Seiko Turtle är en helt ok storlek med sina 45mm och att min Speedmaster på 42mm är klocka med de perfekta måtten. Sen jag skaffat Certinan börjar jag känna att min Speedmaster är för stor istället 😮

Certinan ligger ute till salu men jag börjar överväger att dra tillbaka annonsen 🤔
Klart du ska dra tillbaka annonsen och njuta, tyckte också min longines lld var lagom men gillar denna bättre nu:)
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Väldigt fin modell! Tissot är först ut att få teknologi från sitt Swatch Group-syskon Omega i och med Seastar Silicium och Gentleman Silicium. Om Certina, som ju också ingår i Swatch Group, släpper en uppgraderad DS Action Diver med balansnål i silikon och keramisk vridring har den alla förutsättningar att bli en riktig storsäljare. I övrigt är designen och storleken i princip fulländad, så jag hoppas de inte gör för dramatiska ändringar där.
 

Timer

Panerai
Väldigt fin modell! Tissot är först ut att få teknologi från sitt Swatch Group-syskon Omega i och med Seastar Silicium och Gentleman Silicium. Om Certina, som ju också ingår i Swatch Group, släpper en uppgraderad DS Action Diver med balansnål i silikon och keramisk vridring har den alla förutsättningar att bli en riktig storsäljare. I övrigt är designen och storleken i princip fulländad, så jag hoppas de inte gör för dramatiska ändringar där.

Väldigt fin modell! Tissot är först ut att få teknologi från sitt Swatch Group-syskon Omega i och med Seastar Silicium och Gentleman Silicium. Om Certina, som ju också ingår i Swatch Group, släpper en uppgraderad DS Action Diver med balansnål i silikon och keramisk vridring har den alla förutsättningar att bli en riktig storsäljare. I övrigt är designen och storleken i princip fulländad, så jag hoppas de inte gör för dramatiska ändringar där.
Jag håller med om att en keramisk vridring skulle höja 38an ett snäpp till. Man har vant sig vid detta bling på moderna dykare. Alu är dock inte fel, dels är det i linje med de klassiska storleksproportionerna för tidiga dykare, dels kommer det göra att klockan slits likvärdigt i case och bezel.

Balansnål i silikon känns inte nödvändig för mig dock, i ISO6425-certen ingår att den ska motstå magnetism.

Hoppas även på nya färgkombinationer. Känns som att taupe/brun kan bli för 2022 vad grön var för 2021 i klockvärlden...
 
-Tack! Den här klockan har nästan förstört lite för mig 😆

Innan tyckte jag att Seiko Turtle är en helt ok storlek med sina 45mm och att min Speedmaster på 42mm är klocka med de perfekta måtten. Sen jag skaffat Certinan börjar jag känna att min Speedmaster är för stor istället 😮

Certinan ligger ute till salu men jag börjar överväger att dra tillbaka annonsen 🤔
Just den här insikten kan jag tycka är bland det bästa som finns inom klockvärlden =) Jag själv gick från 43mm DS Action till Omega på 36mm och ifrågasatte genast varför jag haft något annat än 36or. Vi och våra preferenser är ändå någon sorts resultat av alla modeller vi sett, provat, läst om etc och att vi med just den här insikten tar ett fullständigt individuellt val som endast raffinerar vår smak och uppfattning om vad klockorna innebär för oss.

Lite rant då jag relaterar till fullo men är glad att du njuter av din Certina!
 

Timer

Panerai
Det visste jag inte! Bra info. 👍

Fantastiskt bra genomgång ovan, rekommenderas.
 
Topp