• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

martaSM30

Audemars
Nya DS Action (34,5mm) på en knappt 15cm handled
IMG_8372.jpeg
IMG_8374.jpeg
Bra proportioner och riktigt läcker med den vita tavlan (Sjöbackens Ur hade vit och svart inne).
Är riktigt sugen på den nya men blev avskräckt av det lilla butterfly-spännet. Kanske kan vänja sig vid det? Har hittills inte sett några gummin dessvärre till denna (eller 38:an).
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Haft den här varje dag i drygt tre månader nu. Blir bara nöjdare med tiden. Tycker den är för jäkla fin och passar till det mesta. Väldigt imponerad av urverket, har gått superstabilt och tappar omkring 15-20 sekunder på en månad vilket jag tycker är fantastiskt skönt. Upplevde den märkligt lätt när jag testade den första gången men har verkligen lärt mig uppskatta den låga vikten med tiden.
1000003745-02.jpeg
 

martaSM30

Audemars
Haft den här varje dag i drygt tre månader nu. Blir bara nöjdare med tiden. Tycker den är för jäkla fin och passar till det mesta. Väldigt imponerad av urverket, har gått superstabilt och tappar omkring 15-20 sekunder på en månad vilket jag tycker är fantastiskt skönt. Upplevde den märkligt lätt när jag testade den första gången men har verkligen lärt mig uppskatta den låga vikten med tiden.
1000003745-02.jpeg
Titan-modellerna är verkligen snygga!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Du som även har ett par (?) vintage Certina: hur står sig en modern i jämförelse?
Har sneglat och provat modern DS men inte vågat köpa pga gillar min vintage DS så mycket :rolleyes:
Hehe, jo jag har några gamla. Haft lite svårt tidigare för moderna Certina då jag inte upplevt kvalitén som i närheten av de gamla. Med denna är det dock skillnad. Denna är ju något av en premium Certina både vad gäller urverk, kvalité och inköpspris..
En dyr Certina, men en väldigt prisvärd kronograf jämfört med tex motsvarande Omega eller IWC.
Bra storlek, boett, glas, band, viklås, gångreserv, 200m WR, balansfjäder i kisel (dvs inte magnetisk) etc.
IMG_9867.jpeg
IMG_9868.jpeg
IMG_9869.jpeg
IMG_9871.jpeg
 

mackiee

Breitling
2-Faktor
Hehe, jo jag har några gamla. Haft lite svårt tidigare för moderna Certina då jag inte upplevt kvalitén som i närheten av de gamla. Med denna är det dock skillnad. Denna är ju något av en premium Certina både vad gäller urverk, kvalité och inköpspris..
En dyr Certina, men en väldigt prisvärd kronograf jämfört med tex motsvarande Omega eller IWC.
Bra storlek, boett, glas, band, viklås, gångreserv, 200m WR, balansfjäder i kisel (dvs inte magnetisk) etc.
IMG_9867.jpeg
IMG_9868.jpeg
IMG_9869.jpeg
IMG_9871.jpeg
Åh… det där butterfly-låset skulle jag behöva. Undrar om det går att köpa separat?
 
Hej,
Jag funderar på att köpa en vintage DS på chrono24. Jag hörde dock från swatch group att reservdelar utgått så klockan går inte att laga om den går sönder. Är det några här som haft problem med det och har det gått att lösa?
Är ju en helt annan känsla med de gamla, jag skulle dock kunna tänka mig att köpa en ny om DS-1 hade funnits i 36/37, personligen tycker jag att de ser ut lite som modeklockor i 40-mm-storleken, speciellt om man har smal handled
Mattias
 

martaSM30

Audemars
Hej,
Jag funderar på att köpa en vintage DS på chrono24. Jag hörde dock från swatch group att reservdelar utgått så klockan går inte att laga om den går sönder. Är det några här som haft problem med det och har det gått att lösa?
Är ju en helt annan känsla med de gamla, jag skulle dock kunna tänka mig att köpa en ny om DS-1 hade funnits i 36/37, personligen tycker jag att de ser ut lite som modeklockor i 40-mm-storleken, speciellt om man har smal handled
Mattias
Hur gammal tänker du dig?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Snygg, kaplans? Bjöd på den också.
Yes, just den.

Läste om den på Certinas hemsida där de beskrev tavlan som blå. Tänkte att nu har det blivit fel. Men igår i stark solljus uptäkte jag att den matta svarta tavlan faktiskt under (flera lager lack?) var en väldigt fin sunburst i mörkt mörkt blått. Riktigt läckert måste jag säga. Det hade jag inte sett på över en veckas användning. Subtavlorna fortsatt i svart som kontrast. Tyvärr typ omöjligt att fotografera. Kan inte ens se det blåa idag trots att jag försöker.
Åh… det där butterfly-låset skulle jag behöva. Undrar om det går att köpa separat?
Den är bra. Osäker om det går köpa löst. Referens-"numret" är TSS-AB vad jag kan se.

IMG_9893.jpeg
 
Topp