• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Har nu konstaterat att 43 mm upplevdes lite väl stor för mig. Har istället beställt 40 mm och hoppas den träffar rätt.

Men något som jag klurar på är vad som skiljer Ds Action och Ds Action Diver? Förutom att Diver inte verkar finnas som quartz? Bägge modellerna har 300M WR och känns väldigt lika?
Ingen aning faktiskt. Ganska förvirrande. Gissar att det är ett sätt att skilja ut nya 40,5 mm från gamla 43 mm. Båda är ISO 6425-certifierade, så båda har rätt att skriva ut diver's watch på urtavlan och i marknadsföringen.

Certina verkar ha gått all-in på att göra den så stöttålig som möjligt, vilket såklart ökar på tjockleken. Den ska tydligen klara stötar på 10 000 G nu. De hade till och med problem med att testutrustningen pajade före klockorna gjorde det...

1000019319.jpg

Utöver detta är den som sagt ISO 6425-certifierad, vilket också innebär ganska hårda tester. En ytterst seriös dykarklocka med andra ord. Och prissatt så att man faktiskt vågar använda den som en sådan. Imponerande! Bra gjort, Certina. Ett mycket intressant släpp.

Du för skriva minirecension. Är kristallen kupad och lumen bra blir det nog köp för mig med men jag tar nog den blå i titan 😁
Absolut. Den är också riktigt fin. Känns fräscht med vitt nu till sommaren, nu blir det att jaga rätt på ett fint vitt gummiband också.

"A domed sapphire crystal covers the front"

Jo, möjligen att de kallar det för "domed", men jag tycker det ser bra platt ut. Precis som på de övriga dykarna. För mig betyder kupad nåt annat, men det kan va jag som inte är så haj på definition av "domed 😄

1000012793.jpg
1000012792.jpg

Kastar in en Yema Superman som exempel, det är är för mig ett kupad glas, och Certinorna ser inte alls ut som nåt sånt om det är vad man hoppas på.
1000012794.jpg

Jämförde dessa två idag,
Certina DS Action powernatic 80 38mm
Och
Seiko 5 Sports GMT SSK001K1

Två helt olika klockor och prisklasser. Men jag står i valet och kvalet.

Seikon skulle i så fall vara på ett svart Hirsch textil gummi.

Prisnivån är
10 700 certina
6000 Seiko med band

Bilagor

• 1000014821.jpg
    1000014821.jpg
    277.2 KB · Visningar: 3
  • 1000014823.jpg
    1000014823.jpg
    263.6 KB · Visningar: 2
  • 1000014826.jpg
    1000014826.jpg
    412.6 KB · Visningar: 2
Jo, möjligen att de kallar det för "domed", men jag tycker det ser bra platt ut. Precis som på de övriga dykarna. För mig betyder kupad nåt annat, men det kan va jag som inte är så haj på definition av "domed 😄

1000012793.jpg
1000012792.jpg
Tror domed helt enkelt syftar på "not flat". Omega Railmaster och Oris ProPilot har sådana glas till exempel. Man märker knappt kupningen om man inte tittar noga.

Kastar in en Yema Superman som exempel, det är är för mig ett kupad glas, och Certinorna ser inte alls ut som nåt sånt om det är vad man hoppas på.
1000012794.jpg
Det där skulle nog definieras som ett "box sapphire".

Tror domed helt enkelt syftar på "not flat". Omega Railmaster och Oris ProPilot har sådana glas till exempel. Man märker knappt kupningen om man inte tittar noga.

Det där skulle nog definieras som ett "box sapphire".
Aha, uppenbarligen inte helt haj på definitionerna då 🙂 Men som sagt, hoppas man på att Certina ska ha ett tydligt kupat glas finns risk för besvikelse.

Aha, uppenbarligen inte helt haj på definitionerna då 🙂 Men som sagt, hoppas man på att Certina ska ha ett tydligt kupat glas finns risk för besvikelse.
Det har du rätt i. Kupningen syns knappt om man tittar på bilderna du la upp. Det verkar istället som att Certina använt ett kupat glas för att göra klockan tåligare och inte av några estetiska skäl.

"The watch's sapphire crystal provides an exceptional defence against scratches. Now, it has been further reinforced and is even slightly domed on some models, so that any shock waves are distributed more evenly in the event of an impact."

Det har du rätt i. Kupningen syns knappt om man tittar på bilderna du la upp. Det verkar istället som att Certina använt ett kupat glas för att göra klockan tåligare och inte av några estetiska skäl.

"The watch's sapphire crystal provides an exceptional defence against scratches. Now, it has been further reinforced and is even slightly domed on some models, so that any shock waves are distributed more evenly in the event of an impact."
Misstänker också detsamma men hoppas på något annat 😁
Räknar inte med kristall som på min Zelos men helt platt tycker jag är rätt tråkigt då det inte ger något extra djup.
1000004771.jpg

Äntligen! 😍 Jag har lurkat efter denna i snart en månad efter att ha hört rykten om att den ska dyka upp. Någon som vet något om när den kan tänkas dyka upp?
Nu finns den snyggaste färgsättningen med keramiskt vridning i 40,5mm.
Bra släpp!
IMG_8789.png

Blev en vit för min del, bilder kommer.
2025-Certina-DS-Action-Diver-40.5mm-Steel-1-1536x1536.jpg

Såg att 40.5 fick dykarclaspen från storebror, alltid uppskattat. Saknade den på 38mm varianten. Är fortsatt nyfiken på glaset, re-designed påstår de att de är iallafall. Tycker att även en liten svag kupning gör en del för intrycket. Och hoppas som sagt på en klassiskt svart/vit tavla och bezel.

Jämförde dessa två idag,
Certina DS Action powernatic 80 38mm
Och
Seiko 5 Sports GMT SSK001K1

Två helt olika klockor och prisklasser. Men jag står i valet och kvalet.

Seikon skulle i så fall vara på ett svart Hirsch textil gummi.

Prisnivån är
10 700 certina
6000 Seiko med band
Fina bägge två, vill du ha en klocka som oftast går rätt är Certinan ett givet val, PM80 är jäkla bra. Överlag gillar jag Certinan betydligt mer, men det är förstås väldigt subjektivt också.

Tillbaka
Topp