• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

Nej, det tycker jag faktiskt inte att det är. Sen om det är för att Isofrane är dyrt eller om det är Borealis som är billigt vet jag inte.

En liten jämförelse mellan Isofrane och Borealis där kontentan är att båda är riktigt bra och kvalitativa. Spännet har lite bättre finish på Isofrane men bandet har högre finish på Borealis. Borealis är också något mjukare vilket gör att det är mycket skönare rakt ut lådan.
PSX_20200820_124601.jpg

PSX_20200820_124532.jpg


Även om finishen på spännet är bättre hos Isofrane så är det något för brett så att man ser bandstiftet. Det känns sådär på ett band för den pengen.
PSX_20200820_124444.jpg

PSX_20200820_124508.jpg


En sak som Borealis gör bättre är att de har lagt fogen i gjutformen i nederkanten av bandet vilket gör den i princip osynlig medan Isofrane har den på mitten.
PSX_20200820_124653.jpg

Grymt bra comparison, tack, mannen! Det nya gula ser ju outstanding ut, torde bli toppen på 300an :) Skeppas Borealis från staterna förresten?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Nej, det tycker jag faktiskt inte att det är. Sen om det är för att Isofrane är dyrt eller om det är Borealis som är billigt vet jag inte.

En liten jämförelse mellan Isofrane och Borealis där kontentan är att båda är riktigt bra och kvalitativa. Spännet har lite bättre finish på Isofrane men bandet har högre finish på Borealis. Borealis är också något mjukare vilket gör att det är mycket skönare rakt ut lådan.
PSX_20200820_124601.jpg

PSX_20200820_124532.jpg


Även om finishen på spännet är bättre hos Isofrane så är det något för brett så att man ser bandstiftet. Det känns sådär på ett band för den pengen.
PSX_20200820_124444.jpg

PSX_20200820_124508.jpg


En sak som Borealis gör bättre är att de har lagt fogen i gjutformen i nederkanten av bandet vilket gör den i princip osynlig medan Isofrane har den på mitten.
PSX_20200820_124653.jpg
Du kanske kommer att ha samma åsikt om en månad, så länge som det tog mig att inse skillnaden. :) I början märkte jag ingen skillnad mellan obrismorgan och isofrane men med tiden kom insikten om Isofranes överlägsenhet, skenbar eller verklig vet jag inte, men jag är övertygad än. Skriv en ny recension om en månad. Nu jämför du med Borealis, som jag inte vet något om. :D
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Nu kommer det en lite annorlunda jämförelse mellan Borealis (orange) och Isofrane (gul) så att ni ser vad jag menar med att det är bättre finish på Borealis. Ledsen för allmänt skit på banden men bilderna är endast beskurna och helt oredigerade förutom exponeringen.

Till att börja med kan vi titta på ändarna på dem. Isofrane är som bäst lite halvtaskigt och Borealis är flawless.
IMG_2969.jpg

IMG_2976.jpg


Tittar vi på de stora hålen så är det mer flärpar kvar på Borealis än på Isofrane så minus för Borealis. Tittat man runt kanterna, speciellt i hörnen, så ser det ut som att Isofrane borde fundera på att byta sina gjutformar. Så brukar det se ut om man använder formarna till plast och gummi för länge.
IMG_2977.jpg

IMG_2964.jpg


Samma visa med de små hålen, inte så snygg finish på kanterna på Isofrane och en kraftigare skarv på Borealis. Isofrane har också en liten fördjupning i mitten på de små hålen, något Borealis inte har vilket säkerligen har med tillverkningsprocessen att göra.
IMG_2978.jpg

IMG_2975.jpg


På baksidan är Borealis lika bra som på framsidan, något man inte kan säga om Isofrane som har riktigt konstigt formade hörn. Det är inte heller konsekvent utan ser olika ut på alla hål, något som jag återigen skulle vilja påstå att det beror på slitna gjutformar.
IMG_2983.jpg

IMG_2974.jpg


Så till de tre viktigaste frågorna då.

Är denna skillnad något som märks på armen? Mitt svar är: kanske. Eftersom mitt Isofrane är gult så syns den halvtaskiga finishen ganska tydligt, speciellt i solljus. Hade det varit en mörk färg så hade det antagligen inte synts överhuvudtaget. Jag hade dock förväntat mig att det skulle vara felfritt för över 1200kr i inköpspris.

Spelar det roll för funktion och hållbarhet? Sannolikt inte, båda känns otroligt kraftiga och jag skulle inte vara det minsta orolig för att någon av dem skulle fallera under ett dyk.

Är Isofrane värt 4x pengarna jämfört med Borealis? Det enda sättet att besvara det är nog att använda banden väldigt länge och se vilket som håller längst och hur de slits. Med det sagt så får det vara något väldigt magiskt i Isofranes gummiblandning om de ska hålla så mycket längre. Jag har haft mitt Borealis i fyra år nu och det är lika mjukt som dagen då jag köpte det och visar inte minsta tecken på att börja torka eller spricka.

Jag vet att jag låter som en säljare för Borealis men jag förstår inte hur de kan göra så bra band för så lite pengar, de är ju inte bara bättre per krona än Isofrane, de är ju hästlängder bättre än allt annat i samma prisklass.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Du kanske kommer att ha samma åsikt om en månad, så länge som det tog mig att inse skillnaden. :) I början märkte jag ingen skillnad mellan obrismorgan och isofrane men med tiden kom insikten om Isofranes överlägsenhet, skenbar eller verklig vet jag inte, men jag är övertygad än. Skriv en ny recension om en månad. Nu jämför du med Borealis, som jag inte vet något om. :D
Nu satt jag och skrev min lilla recension samtidigt som du skrev ditt inlägg men se ovan. Jag tror inte att det är en åsikt som kommer att ändra sig. Jämfört med Obris Morgan håller jag med dig men inte jämfört med Borealis. :)

Edit: Jag lovar att återkomma i frågan om någon månad! :D
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Nu satt jag och skrev min lilla recension samtidigt som du skrev ditt inlägg men se ovan. Jag tror inte att det är en åsikt som kommer att ändra sig. Jämfört med Obris Morgan håller jag med dig men inte jämfört med Borealis. :)

Edit: Jag lovar att återkomma i frågan om någon månad! :D
Jag har haft både isofrane och borealis och håller helt med dig i din recension. Har för mig att isofrane kärvade mer när man skulle spänna fast klockan men jag kan minnas fel. I övrigt minimala skillnader vad jag minns. Har just nu bara ett borealos så kan inte jämföra själv.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag har haft både isofrane och borealis och håller helt med dig i din recension. Har för mig att isofrane kärvade mer när man skulle spänna fast klockan men jag kan minnas fel. I övrigt minimala skillnader vad jag minns. Har just nu bara ett borealos så kan inte jämföra själv.
Att Isofrane "kärvade" var en fördel de hade i jämförelse med obrismorgan, som jag skrev i min jämförelse några sidor bakåt. Jag uppfattade Isofranes gummiblandning som "kärv" just för att det ska sitta säkert. Medaljens baksida blir att det "kärvar" lite när det ska på och av. Något jag upplevde som kvalité. Är Borealis "halare" går det lättare upp, men vad vet jag.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Att Isofrane "kärvade" var en fördel de hade i jämförelse med obrismorgan, som jag skrev i min jämförelse några sidor bakåt. Jag uppfattade Isofranes gummiblandning som "kärv" just för att det ska sitta säkert. Medaljens baksida blir att det "kärvar" lite när det ska på och av. Något jag upplevde som kvalité. Är Borealis "halare" går det lättare upp, men vad vet jag.
Klok kommentar och du har en poäng. Dock aldrig att något band från borealis gått upp av sig själv och jag har haft flera. För mig som juli/aug snorklare säkert annorlunda prioritering än yrkesutövare:)
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Att Isofrane "kärvade" var en fördel de hade i jämförelse med obrismorgan, som jag skrev i min jämförelse några sidor bakåt. Jag uppfattade Isofranes gummiblandning som "kärv" just för att det ska sitta säkert. Medaljens baksida blir att det "kärvar" lite när det ska på och av. Något jag upplevde som kvalité. Är Borealis "halare" går det lättare upp, men vad vet jag.
Jag tänkte skriva samma sak. De är mycket svårare att få dit men det är noll risk att hållarna skulle flytta på sig eller att bandet skulle öppna sig. Borealis är något halare men jag har aldrig upplevt att någon keeper har halkat av, speciellt inte när det är blött. :) Jag har däremot andra band där det glider av helt tiden. Seikos nya band med metallkeepers är ju till exempel helt värdelösa när det kommer till det, de får man peta tillbaka flera gånger om dagen.

Det finns dock bra lösningar på det även på lite halare band (om tillverkaren implementerar det). Några exempel:

Casio G-shock GWG-1000 som har en tabb på bandet som stoppat keepern.
download.jpeg


Barton elite som har en tabb i keepern som gör att de inte kan glida iväg.
Locking_Feature_Sketch_09bf36c9-7b69-48ef-a821-ced6ed02b44e_grande.jpg


@Feskarn gummi med små tänder på sidan av bandet som håller keepern på plats.
PSX_20200604_151253.jpg

PSX_20200604_151223.jpg


Squale Millefori med en liten pinne längst ut på flärpen så man kan låsa den i bandet. (längst upp)
DSCF1280.jpg

DSCF1273.jpg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Klok kommentar och du har en poäng. Dock aldrig att något band från borealis gått upp av sig själv och jag har haft flera. För mig som juli/aug snorklare säkert annorlunda prioritering än yrkesutövare:)
Nu är vi inne på ytterligheter. När får vi se en kamp mellan obris morgan, Borealis och Isofrane i en riktig hållfasthetstest? Hur många kilos tryck behövs innan banden slits itu? Det är den riktiga testen. :)
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
För den gummiintresserade förklarar Försvarets materialverk de olika gummiblandningarnas egenskaper :) https://www.helsingborgs-gummi.se/images/3600.pdf

Synd bara att "våra" leverantörer inte skriver ut vilken gummiblandning deras straps gör av.
Inte för att jag är någon expert på gummi men det är väl sannolikt någon form av vulkad polyisoprene. Det är både billigt och hållbart. Vissa använder polyurethane också men Isofrane skriver på sin hemsida att deras (i alla fall originalreceptet) är gjort av isoprene och jag skulle tro att Borealis använder samma för de känns väldigt lika. Borealis skriver på sin hemsida att det är vulkat gummi men inte om det är naturligt eller syntetiskt. De båda är dock extremt lika oavsett hur man har utvunnit Isoprenet.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jag kan gå in med ett bidrag, bara för att få svart på vitt och en spännande inlägg. Sen behöver vi en trovärdig fackman som får utföra testet.
Samma här, det hade varit kul att se. Man skulle haft med några riktigt billiga från Ebay eller cheapest natostraps också. Det tråkiga är att under "normala" omständigheter så är det nödvändigtvis ingen större skillnad mellan dem. Jag tror att det som skiljer ett bra gummi från ett dåligt är hur pass det håller över tid med UV-strålning, svett och annat slitage samt hur bra de presterar i olika temperaturer. Billig plast och billigt gummi var ju en tendens att bli stenhårt i kallt väder.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Samma här, det hade varit kul att se. Man skulle haft med några riktigt billiga från Ebay eller cheapest natostraps också. Det tråkiga är att under "normala" omständigheter så är det nödvändigtvis ingen större skillnad mellan dem. Jag tror att det som skiljer ett bra gummi från ett dåligt är hur pass det håller över tid med UV-strålning, svett och annat slitage samt hur bra de presterar i olika temperaturer. Billig plast och billigt gummi var ju en tendens att bli stenhårt i kallt väder.
Det går nog att ragga sponsorer här :D . Om jag tolkade pdf:en som Försvarets Materialverk rätt så är de bästa gummina sämst på att hålla kvalitén över tid. Riktigt naturgummi påverkas snabbare än andra gummiblandningar av uv-ljus. Nå, ska vi starta en ny tråd där vi ber om sponsorer?
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Det går nog att ragga sponsorer här :D . Om jag tolkade pdf:en som Försvarets Materialverk rätt så är de bästa gummina sämst på att hålla kvalitén över tid. Riktigt naturgummi påverkas snabbare än andra gummiblandningar av uv-ljus. Nå, ska vi starta en ny tråd där vi ber om sponsorer?
Ja, så kan det säkert också vara, rätt gummi för rätt situation oavsett. Vi borde ha en kemist och någon som kan testa hållfasthet! :D Startar du en tråd så är jag lätt med och sponsrar. :cool:
 

Leppe

Panerai
2-Faktor
Nej, det tycker jag faktiskt inte att det är. Sen om det är för att Isofrane är dyrt eller om det är Borealis som är billigt vet jag inte.

En liten jämförelse mellan Isofrane och Borealis där kontentan är att båda är riktigt bra och kvalitativa. Spännet har lite bättre finish på Isofrane men bandet har högre finish på Borealis. Borealis är också något mjukare vilket gör att det är mycket skönare rakt ut lådan.
PSX_20200820_124601.jpg

PSX_20200820_124532.jpg


Även om finishen på spännet är bättre hos Isofrane så är det något för brett så att man ser bandstiftet. Det känns sådär på ett band för den pengen.
PSX_20200820_124444.jpg

PSX_20200820_124508.jpg


En sak som Borealis gör bättre är att de har lagt fogen i gjutformen i nederkanten av bandet vilket gör den i princip osynlig medan Isofrane har den på mitten.
PSX_20200820_124653.jpg
Tackar för jämförelsen!
Jag har bara ett svart Isofrane som jag tycker är svinbra! Nu måste jag bara köpa några borealis i andra färger för att testa.
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Jag fick det här konstigaste svaret när jag frågade om när de kommer att få svarta 20mm i lager.
PSX_20200820_214034.jpg
Ja jag såg det :hilarious: Men bra betyg att de är slut :) Jag har förresten både Borealis och ISOfrane och håller med dig till fullo. Köpte mitt ISOfrane beg men som nytt här på forumet för 500kr. Det är i min ödmjukaste mening absolut inte motiverbart att betala så mkt för ett nytt om man jämför med Borealis. Borealis är smidigare, lättare att trä igenom både spänne och keeper. I alla fall när jag jämför mina. Men jag är ändå nöjd med båda. Men ska jag köpa nytt så köper jag hellre Borealis :) De borde göra fler färger :happyhappy:
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Ja jag såg det :hilarious: Men bra betyg att de är slut :) Jag har förresten både Borealis och ISOfrane och håller med dig till fullo. Köpte mitt ISOfrane beg men som nytt här på forumet för 500kr. Det är i min ödmjukaste mening absolut inte motiverbart att betala så mkt för ett nytt om man jämför med Borealis. Borealis är smidigare, lättare att trä igenom både spänne och keeper. I alla fall när jag jämför mina. Men jag är ändå nöjd med båda. Men ska jag köpa nytt så köper jag hellre Borealis :) De borde göra fler färger :happyhappy:
Jag tycker att de kan börja med att få in svarta för det vill jag ha! :D De borde i alla fall fixa gul och vit men ingen av dem är väl antagligen någon storsäljare.
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Jag tycker att de kan börja med att få in svarta för det vill jag ha! :D De borde i alla fall fixa gul och vit men ingen av dem är väl antagligen någon storsäljare.
Nej det är väl så tyvärr :( Vitt är fan underskattat alltså :happyhappy:
Men det fanns ett orange i 20mm.:) Har tydligen haft ett sånt såg jag när jag kollade igenom mitt insta.. Skickade iväg det med någon klocka jag sålde av någon konstig anledning.. :confused:
Jag vill ha ett orange i 22 :p Jag känner igen det :rolleyes:
 
Topp