• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella dykartråden om dykarklockor

Något som fattas i min samling är en automatdykare. Seiko, Tissot och Certina är de märken jag funderar på. Seikos är nog snyggast tycker jag, och har enligt tester bäst lume. Men Certina och Tissot erbjuder längre gångtid och har fönster på baksidan.
Välkomnar synpunkter. Någon som rentav har både en Seiko och någon Tissot eller Certina?

Senast ändrad:
Något som fattas i min samling är en automatdykare. Seiko, Tissot och Certina är de märken jag funderar på. Seikos är nog snyggast tycker jag, och har enligt tester bäst lume. Men Certina och Tissot erbjuder längre gångtid och har fönster på baksidan.
Välkomnar synpunkter. Någon som rentav har både en Seiko och någon Tissot eller Certina?
Av de du nämner så känns Seiko givet, oändligt utbud av modeller, och bra bang for the buck oavsett vad du väljer.

Gångtiden tycker jag spelar mindre roll, har man den dagligen räcker det gått och väll och använder man den i rotationen behöver man ändå ställa den varje gång om man inte kör nått slags löpande användarschema. Eller har en winder.

Glasbaksida är kul ett par timmar typ, de kan man roa sig med hos ADn ;)

Trevligt med Titan!
IMG_0055.JPG
IMG_0060.JPG

Det är väl lite som att svära i kyrkan med tanke på alla som verkar älska Seiko, men jag hade gått för Tissot eller Certina om jag var i dina kläder.
Jag har ägt en handfull klockor av alla tre tillverkarna och tycker att jag fått mest kvalitet för pengarna hos T och C (om vi ser till de lägre prisklasserna kring 5’ kr). Seiko har otroligt många spännande modeller, men jag upplever de som väldigt ojämna i kvalitet. Olinjerade bezels/urtavlor och rassliga länkar är tyvärr något som jag börjat förknippa med Seiko. Med det sagt är Seiko inget dåligt val om man hittar ett fint exemplar.

Av de du nämner så känns Seiko givet, oändligt utbud av modeller, och bra bang for the buck oavsett vad du väljer.

Gångtiden tycker jag spelar mindre roll, har man den dagligen räcker det gått och väll och använder man den i rotationen behöver man ändå ställa den varje gång om man inte kör nått slags löpande användarschema. Eller har en winder.

Glasbaksida är kul ett par timmar typ, de kan man roa sig med hos ADn ;)

Tack för svar! Som du säger så är gångtiden inte det viktigaste. Har man flera automater och inte en eller ett par winders så blir det av och till att skruva upp och ställa automaten ändå.
Fönster på baksidan ledsnar jag inte på. Tycker det är en fin detalj och det känns bra att se hur den obalanserade vikten rör sig och "hjärtat" slår. Då ser man att klockan funkar.
Förresten så är det ju inte alla dykare av Certina som har fönster heller. PH500 har det inte, vilket är en modell jag finner intressant.

Senast ändrad:
Det är väl lite som att svära i kyrkan med tanke på alla som verkar älska Seiko, men jag hade gått för Tissot eller Certina om jag var i dina kläder.
Jag har ägt en handfull klockor av alla tre tillverkarna och tycker att jag fått mest kvalitet för pengarna hos T och C (om vi ser till de lägre prisklasserna kring 5’ kr). Seiko har otroligt många spännande modeller, men jag upplever de som väldigt ojämna i kvalitet. Olinjerade bezels/urtavlor och rassliga länkar är tyvärr något som jag börjat förknippa med Seiko. Med det sagt är Seiko inget dåligt val om man hittar ett fint exemplar.

Tack för att du delger din erfarenhet och synpunkt! Jag ska fortsätta fundera över saken!

Mitt sökande efter en automatdykare fortsätter. Ett märke som fått min uppmärksamhet är Steinhart. Läser endast positiva synpunkter när det gäller kvaliteten. Den lovordas som ett av de mest prisvärda märkena. En kritik den dock fått är att skänklarna är onödigt raka, vilket gör att den ligger för platt på handleden. Tycker 42mm är en utmärkt storlek men med ca 50mm lug to lug så inser jag att det inte blir bra på min 17cm handled. 50mm betraktar jag som övre gränsen för mig, och det är då om skänklarna är "normalt" böjda. 39mm versionen med 47mm lug to lug bör dock funka.
Men då är frågan om jag kommer att uppleva klockan för liten. Med den tjocka ringen så kommer urtavlan att bli max 30mm nånting, kanske mindre.
Ser också att 39mm serien på Steinharts sida ligger under rubriken damklockor. Går det för sig att skaffa en damdykare? Tänk om polarna skrattar åt mig och säger: "Patric har en damklocka! 🤣".
Nä skämt åsido. Välkomnar synpunkter här.
En sak jag också inte gillar är att många av modellerna endast finns med GMT visare. En funktion som jag aldrig kommer att ha nytta av, och dessutom innebär en extra distraherande detalj på urtavlan. Men det är kanske ett mindre problem egentligen.

Mitt sökande efter en automatdykare fortsätter. Ett märke som fått min uppmärksamhet är Steinhart. Läser endast positiva synpunkter när det gäller kvaliteten. Den lovordas som ett av de mest prisvärda märkena. En kritik den dock fått är att skänklarna är onödigt raka, vilket gör att den ligger för platt på handleden. Tycker 42mm är en utmärkt storlek men med ca 50mm lug to lug så inser jag att det inte blir bra på min 17cm handled. 50mm betraktar jag som övre gränsen för mig, och det är då om skänklarna är "normalt" böjda. 39mm versionen med 47mm lug to lug bör dock funka.
Men då är frågan om jag kommer att uppleva klockan för liten. Med den tjocka ringen så kommer urtavlan att bli max 30mm nånting, kanske mindre.
Ser också att 39mm serien på Steinharts sida ligger under rubriken damklockor. Går det för sig att skaffa en damdykare? Tänk om polarna skrattar åt mig och säger: "Patric har en damklocka! 🤣".
Nä skämt åsido. Välkomnar synpunkter här.
En sak jag också inte gillar är att många av modellerna endast finns med GMT visare. En funktion som jag aldrig kommer att ha nytta av, och dessutom innebär en extra distraherande detalj på urtavlan. Men det är kanske ett mindre problem egentligen.
En Sinn U50 kanske?

Jag är fortfarande i valet och kvalet mellan 39 och 42mm Steinhart. Följande faktorer har jag sammanställt:
42mm är en mycket perfekt storlek för mig. Men denna modell har hela 50mm skänkel till skänkel, vilket jag betraktar som den övre gränsen för vad som passar min 17cm handled. Skänklarna är dessutom ovanligt raka vilket bidrar till att klockan ligger extra platt på handleden.

39mm modellen med 47mm skänkel till skänkel kommer helt säkert sitta bra på min handled. Men 39mm är ett litet format för en dykarklocka. Från bilder har jag mätt att urtavlan är ca 28mm. 42mm modellen har ca 30mm urtavla. Jämförelsevis kan jag nämna att min Citizen BN0191-80L har ca 45mm boett, 32mm urtavla och ca 49mm mellan skänklarna. Citizenklockan är alltså ett par mm större än Steinhart 42mm i både boett och urtavla. Och den funkar bra för mig.

Slutsatsen jag kan dra är att jag direkt kommer att tycka att Steinhart 39mm modellen är väldigt liten för att vara en dykarklocka. Alltså ca 4mm mindre urtavla och 6mm mindre boett än Citizendykaren.
Eller kommer jag att vänja mig efter ett tag och tycka att den är helt ok ändå?
När det gäller avståndet mellan skänklarna så vore 1mm extra inte ett problem. Men hur blir det när skänklarna är rakare så att armbandet sitter typ ett par mm högre upp i förhållande till klockans kropp? Blir glappet för stort så att klockan ser konstig ut på handleden?

Skickar ett par bilder av Citizen BN0191-80L på min handled. Jag önskar desperat att 42mm Steinhart skulle sitta bra på mig, och blir eld och lågor när jag ser Ocean one i Pepsi färgerna med jubileearmbandet...🤩

Men verkligheten är ju som den är. Hur bedömer ni saken utifrån bilderna?

20210528_211341.jpg

20210528_211204.jpg

Senast ändrad:
Hej.
Vill gärna ha förslag på vad Ni tycker är den bästa dykarklockan med en diameter på 39-40 mm (ca).
Ålder eller prisklass spelar ingen roll.
Jag behöver inspiration inför nästa köp.
/ Andreas

Longines Hydroconquest 39mm. Finns i flera färger, quartz eller automatisk, stål eller TT.

Har haft en 41mm, tyckte den bars stort då den är lång lug to lug.

Seiko SBCM023 - en Seiko-graal!

SKX’en som inte är en SKX.. men formen på boetten är samma men något mindre än 007. I mitt tycke den ultimata storleken på en dykare - 39mm, 12mm tjock, 20mm mellan luggarna och borrade lugghål.

I klockan sitter ett 8F35-verk med en tidsavikelse på +/- 20 sekunder per år, Perpetual Calendar (evighetskalender) som vet när den ska byta datum med månader mindre än 31 dagar & skottår och avslutningsvis 8 års batteritid.

Den introducerades 2003 för den japanska marknaden och slutade tillverkas 2010. Levereras original med en oyster-länk - men alla vet att Seiko’s jubilee är den absolut skönaste länken som någonsin har gjorts.

Har nu rockat den runt handleden varje dag i två månaders tid och den har fortat sig 0,5 -1 sekund under tiden - vilket är helt klart godkänt!

5D29927A-E3A9-4AEA-B7A4-791C69292D47.jpeg

92BE0E66-0111-47EC-9DBD-E4E37125CBE2.jpeg

Tillbaka
Topp