• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella MALM tråden

Åkte till Pilotshop i Bromma som ska vara en av Malms återförsäljare, men där finns inga Malmklockor utan dessa är endast beställningsvara. Så, hur gör man om man vill klämma och känna lite på deras modeller innan man bestämmer sig för att slå till?
Att behöva åka till Västerås från Stockholm är inte ett alternativ.
Finns på display Malmbergs ur i Linköping. Antagligen inte ett bättre alternativ än Västerås men där finns det i regel att känna och klämma på. Ring och kolla om du är ute efter specifik modell.

Ett varningens finger dock - senast fick jag med mig en Catalina hem…

Såg precis att jag tycks ha fått fukt eller nåt i min Air Wolf igen 😕 Mellan 9 och 10 i ytterkanten på tavlan ser det liksom fuktigt ut. Hade samma på andra sidan av tavlan för drygt ett år sedan, och hade inte badat med den varken nu eller då.
20230106_170838.jpg

Har spanat in Malm av och till men varit lite avvaktande. Och nu ser jag en ny modell som är intressant. Denna gillar jag, riktigt snygg!
Är det någon som skaffat en Commander automatic 42?

Screenshot_20230107_001843_DuckDuckGo.jpg

Såg precis att jag tycks ha fått fukt eller nåt i min Air Wolf igen 😕 Mellan 9 och 10 i ytterkanten på tavlan ser det liksom fuktigt ut. Hade samma på andra sidan av tavlan för drygt ett år sedan, och hade inte badat med den varken nu eller då.
20230106_170838.jpg

Gått från varmt inne till kallt ute? Kan få lite kondens på en G-shock jag har då, i övrigt tät. Även hänt på en Citizen jag ägde. Även den tät.

Väldigt sugen på denna: https://se.malmwatches.com/collecti...nze-swiss-automatic-43?variant=42332213248193

Vilket version av urverk borde man gå för?

Manufactrue La Joux-Perret G100 - Genève finish
Frekv./h 28.800 (4Hz)
24 juveler
68h gångreserv

Eller

Sellita SW200 - Standard finish & Gold PVD
Frekv./h 28.800 (4Hz)
26 juveler
38h gångreserv

Budgeten finns för båda men undrar om la joux är värd 2k mer än selittan?

Tack för inputs.

Senast ändrad:
Har spanat in Malm av och till men varit lite avvaktande. Och nu ser jag en ny modell som är intressant. Denna gillar jag, riktigt snygg!
Är det någon som skaffat en Commander automatic 42?

Screenshot_20230107_001843_DuckDuckGo.jpg
Yes, jag köpte den svarta och är mycket nöjd med den.

Passar min lite smalare handled, gillar utseendet och temat. Så här långt är det en keeper. 👍

Yes, jag köpte den svarta och är mycket nöjd med den.

Passar min lite smalare handled, gillar utseendet och temat. Så här långt är det en keeper. 👍

Jag har så långt två klockor av svenska märken(en Åkerfalk och en Tusenö) och det vore kul att skaffa ett tredje svenskt märke! Budgeten tillåter det dock inte just nu men det är mycket troligt att jag framledes slår till på en blå Commander automatic 42.

Hej!
Har skummat igenom Malmtråden i hopp om att hitta denna info och undrar vad kan man räkna med för toleranser, dvs. +- sek. tänker närmast på Manufactrue La Joux-Perret G100 - Genève finish ett verk som sitter i den Catalina bronset jag är intresserad av? Har den här tillverkats i mindre storl. tidigare år?

Bilagor

• CEFBD9E1-29D8-40C5-94D1-FDC8B5DD0423.png
    CEFBD9E1-29D8-40C5-94D1-FDC8B5DD0423.png
    243.3 KB · Visningar: 29
Hej!
Har skummat igenom Malmtråden i hopp om att hitta denna info och undrar vad kan man räkna med för toleranser, dvs. +- sek. tänker närmast på Manufactrue La Joux-Perret G100 - Genève finish ett verk som sitter i den Catalina bronset jag är intresserad av? Har den här tillverkats i mindre storl. tidigare år?
Går även att välja selitta 200-1 verket och den är ju väldigt beprövad genom åren. Jag valde selittan till och väntar på leverans.
Nej det har inte gjorts någon mindre modell på denna variant, det är ju en limited edition. Catalinan däremot men det är ju en helt annan klocka.

Går även att välja selitta 200-1 verket och den är ju väldigt beprövad genom åren. Jag valde selittan till och väntar på leverans.
Nej det har inte gjorts någon mindre modell på denna variant, det är ju en limited edition. Catalinan däremot men det är ju en helt annan klocka.
Okej tack för svar, jag la en beställning igårkväll. Ska bli intressant få klämma och känna. En sak att se på bild och en annan att ha den i handen.

Okej tack för svar, jag la en beställning igårkväll. Ska bli intressant få klämma och känna. En sak att se på bild och en annan att ha den i handen.
Kul! Vilket urverk tog du och vilken färg?
Jag tog selitta och grön, velar dock om jag skall kliva upp till g100 men vet inte om det är värt 2000 kr till för 68 timmar istället för 38 timmar. Hur resonerade/resonerar du?

Jag tog MLJP G100 (Genève finish) och den gröna, kunde inte låta bli att gå på det med längre gångreserv. Hoppas du är nöjd din Niklas👍

Senast ändrad:
Ja men nu fattar ja
Ja nu ser jag den catalina som sålts tidigare är med kronografer!

Detsamma, otroligt fin klocka vi beställt. Räknar dagarna till mars!
Jag med!!! Är redan sugen på att kolla in lite shyssta extra armband till den och gärna med viklås då jag tycker det är trevligt att slippa bandänden även på band med läder/gummi. Är du inne på samma spår och hittar något så tipsa gärna.

Hej, jag är på jakt efter gummibandet på bilden till Ace Pilot, någon här som sitter på ett?
Mvh, Ville
9B87539A-73AC-45EB-94D9-4301881628E0.png

eller

eller

eller

Svårt att se att kvalitén är så annorlunda på dessa…trots olika priser

Senast ändrad:
Hej! Mitt första inlägg och min första (andra om man räknar en gammal Tissot som jag fick för
15 år sedan) riktiga klocka.

Det är en Air Wolf Viggen Gold (boett guldfärgad) som jag är mycket nöjd med. Bytt lite band hit o dit men fastnat för detta som matchar detaljerna i urtavlan samt sekundvisaren

En fråga om det är någon mer som sitter på enAir Wolf, upplever ni att lumen på visarna är väldigt svag? Dom lyser knappt alls medans siffrorna lyser jättefint.

47615A40-6AD5-499B-9BE9-6F225C6ABF22.jpeg

23729011-FC99-42D8-95FB-58C2238A9C66.jpeg

Trevlig fredag!

Tillbaka
Topp