• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella MALM tråden

Nu finns min äldre Catalina på Blocket, ta gärna ett titt :)
CF6352E0-CA0D-4CFB-A88F-DD87F9147A9C.jpeg

Plötsligt händer det efter en lång väntan 🐸

Bilagor

• 0A630ACE-A51A-419E-B03F-A2AF9D559D73.jpeg
    0A630ACE-A51A-419E-B03F-A2AF9D559D73.jpeg
    592.2 KB · Visningar: 44
  • AEB0ECD2-C423-414E-9D43-A904941AAE92.jpeg
    AEB0ECD2-C423-414E-9D43-A904941AAE92.jpeg
    467.9 KB · Visningar: 41
  • 62FCAFBC-048D-4E69-8D77-FB3A2D3290CE.jpeg
    62FCAFBC-048D-4E69-8D77-FB3A2D3290CE.jpeg
    433.7 KB · Visningar: 40
  • 790F75C6-1949-40C0-AAA1-72FD668AA27E.jpeg
    790F75C6-1949-40C0-AAA1-72FD668AA27E.jpeg
    417.4 KB · Visningar: 44
  • 92ABA6AA-438E-45D9-B655-BF97D01ABFD6.jpeg
    92ABA6AA-438E-45D9-B655-BF97D01ABFD6.jpeg
    352.6 KB · Visningar: 42
  • 2DF2AC4A-F5F3-4161-8CB7-0EE98E400299.jpeg
    2DF2AC4A-F5F3-4161-8CB7-0EE98E400299.jpeg
    329 KB · Visningar: 41
Är det någon "privatperson" som har fått sin Frogdiver levererad? Jag beställde och betalade min för ganska exakt 1 år sedan (bland de första) och har börjar nu tröttna... Funderar på att häva/ångra köpet snart.

Är det någon "privatperson" som har fått sin Frogdiver levererad? Jag beställde och betalade min för ganska exakt 1 år sedan (bland de första) och har börjar nu tröttna... Funderar på att häva/ångra köpet snart.
Malm fick frågan igår på deras Facebook sida och då skicka dom svaret "Hej Fredrik! Vi har endast hunnit leverera till flottans röjdykare. Civila kunder kommer få sina leveranser från och med nästa vecka. För frågor om leverans kontakta oss på [email protected]. Mvh Marcus"

Malm fick frågan igår på deras Facebook sida och då skicka dom svaret "Hej Fredrik! Vi har endast hunnit leverera till flottans röjdykare. Civila kunder kommer få sina leveranser från och med nästa vecka. För frågor om leverans kontakta oss på [email protected]. Mvh Marcus"
Tack för svar! Från och med nästa vecka har jag hört ett par ggr nu men vi håller tummarna att det stämmer. Finns andra klockor annars.

Frogdivern har ju dragits med en hel del förseningar. Ursprunglig leverans var tidig december har jag för mig. Det har sedan kommit att flyttas fram i omgångar. Förmodligen skruvas det hej vilt i Linköping just nu så att alla kunder som förbeställt skall kunna få sin klocka inom kort. Tycker den är trevlig. Värd att vänta på? Det är nog upp till den enskilde att bestämma.

IMG_6504.jpeg
IMG_6505.jpeg
IMG_6506.jpeg
IMG_6507.jpeg

Den militära varianten har tidigare hela tiden legat 1 månad före den civila i tidsplanen.
Är väldigt nöjd med min frogdiver och måste säga att den är mycket snyggare ”in real life”.
Klockan bärs riktigt bra och bekvämt. Sitter mycket skönare och bekvämare än min Seiko mm300. Tack vare dykarjusteringen i låset kan man alltid ha en perfekt passform.

Annars har Malm varit väldigt duktiga på att svara på mail. Är nog bara att maila eller använda deras chat dagtid på hemsidan.

Den militära varianten har tidigare hela tiden legat 1 månad före den civila i tidsplanen.
Är väldigt nöjd med min frogdiver och måste säga att den är mycket snyggare ”in real life”.
Klockan bärs riktigt bra och bekvämt. Sitter mycket skönare och bekvämare än min Seiko mm300. Tack vare dykarjusteringen i låset kan man alltid ha en perfekt passform.

Annars har Malm varit väldigt duktiga på att svara på mail. Är nog bara att maila eller använda deras chat dagtid på hemsidan.
Tack för informationen! Kul att du verkar nöjd med klockan. Ser fram emot nästa vecka...

Måste ju säga att bilderna här på Frogdivern de senaste dagarna gett mig en annan bild av den. Riktigt tjusig och ball, för när bilderna släpptes kändes jag lite ”meh”. Rätt unik i sitt utseende.

Malm känns lite nytänkande, kul! 😊

Frogdivern har ju dragits med en hel del förseningar. Ursprunglig leverans var tidig december har jag för mig. Det har sedan kommit att flyttas fram i omgångar. Förmodligen skruvas det hej vilt i Linköping just nu så att alla kunder som förbeställt skall kunna få sin klocka inom kort. Tycker den är trevlig. Värd att vänta på? Det är nog upp till den enskilde att bestämma.

IMG_6504.jpeg
IMG_6505.jpeg
IMG_6506.jpeg
IMG_6507.jpeg
Oh jag som väntar på den civila versionen blir ju inte mindre sugen nu… satan vad fin

IMG_6504.jpeg
IMG_6505.jpeg
IMG_6506.jpeg
IMG_6507.jpeg
Riktigt läcker! 👌🏼 Hur skulle du säga den står sig sett till andra klockor i motsvarande prisklass? Som du säger är det ju högst individuellt men ändå nyfiken på vad du tycker 😃

Funkar bra med natoband också.
Var lite orolig att det skulle bli konstigt med ”tanden” i mitten som är till för att skydda armbandsbulten mot stötar. Boettens form passar bra med Nato-band.
Här med marinblått phenomnato.

Bilagor

• 22DE8E21-961A-4A18-A59F-63266FD0398B.jpeg
    22DE8E21-961A-4A18-A59F-63266FD0398B.jpeg
    430 KB · Visningar: 34
Riktigt läcker! 👌🏼 Hur skulle du säga den står sig sett till andra klockor i motsvarande prisklass? Som du säger är det ju högst individuellt men ändå nyfiken på vad du tycker 😃

Svår fråga. De som förbeställt klockan betalade ju ett annat pris än vad den nu går för, vilket är ca 17-20k beroende på val av urverk. Utöver det får man köpa gummit separat för 2k, det ingick i förbeställningen.

IMG_6555.jpeg

Jag har ju bara haft Frogdivern i några enstaka dagar så någon djupare analys av kvalitet går inte att göra. Känslan är dock att den är välbyggd och har ett (i mitt fall) välreglerat urverk. Jag gillar länken men hade nog förväntat mig att den skulle vara skruvad och inte försedd med friktionsstift. De borstade länkbitarna med en mindre polerad yta är snygga. Klockan sitter bra på armen och claspen är rejäl med inbyggd längdjustering om totalt ungefär en centimeter i fem separata steg.

IMG_6554.jpeg
IMG_6557.jpeg
IMG_6553.jpeg

Den analoga djupmätaren av kapillärmodell är ännu oprövad men är en kul feature som ju inte återfinns hos var och varannan urtillverkare. Vet att det finns en Oris Aquis med en liknande mätare, annars brukar det vara visare eller digital display för detta.

IMG_6565.jpeg

Tritiumtuberna är trevliga men jag har svårt att förstå varför man inte försett även tim- och minutvisare med sådana. Den lysmassa som visare, index och bezel har är annars bra. Inte bäst i klassen, men bra.

IMG_6551.jpeg

Det blev nog egentligen inget svar på din fråga men i mitt fall är jag nöjd. En ”svensk” klocka med försvarsmaktskoppling som funkar för det den är avsedd för är alltid kul. Att köpa en ny klocka när man redan har flera är till stor del ett emotionellt beslut och det är det svårt att sätta ett prisindex på.

IMG_6552.jpeg
IMG_6556.jpeg

IMG_6513.jpeg
IMG_6488.jpeg

Senast ändrad:
Svår fråga. De som förbeställt klockan betalade ju ett annat pris än vad den nu går för, vilket är ca 17-20k beroende på val av urverk. Utöver det får man köpa gummit separat för 2k, det ingick i förbeställningen.

IMG_6555.jpeg

Jag har ju bara haft Frogdivern i några enstaka dagar så någon djupare analys av kvalitet går inte att göra. Känslan är dock att den är välbyggd och har ett (i mitt fall) välreglerat urverk. Jag gillar länken men hade nog förväntat mig att den skulle vara skruvad och inte försedd med friktionsstift. De borstade länkbitarna med en mindre polerad yta är snygga. Klockan sitter bra på armen och claspen är rejäl med inbyggd längdjustering om totalt ungefär en centimeter i fem separata steg.

IMG_6554.jpeg
IMG_6557.jpeg
IMG_6553.jpeg

Den analoga djupmätaren av kapillärmodell är ännu oprövad men är en kul feature som ju inte återfinns hos var och varannan urtillverkare. Vet att det finns en Oris Aquis med en liknande mätare, annars brukar det vara visare eller digital display för detta.

IMG_6565.jpeg

Tritiumtuberna är trevliga men jag har svårt att förstå varför man inte försett även tim- och minutvisare med sådana. Den lysmassa som visare, index och bezel har är annars bra. Inte bäst i klassen, men bra.

IMG_6551.jpeg

Det blev nog egentligen inget svar på din fråga men i mitt fall är jag nöjd. En ”svensk” klocka med försvarsmaktskoppling som funkar för det den är avsedd för är alltid kul. Att köpa en ny klocka när man redan har flera är till stor del ett emotionellt beslut och det är det svårt att sätta ett prisindex på.

IMG_6552.jpeg
IMG_6556.jpeg

IMG_6513.jpeg
IMG_6488.jpeg
Wow, stort tack för gedigna genomgången! 😍

Det var absolut svar på min fråga, och mer därtil! 👍🏼 Har varit sugen på en sedan förbokningen startade, men slog aldrig till. Ditt inlägg gör mig inte mindre sugen direkt… 😅

IMG_6555.jpeg

IMG_6554.jpeg
IMG_6557.jpeg
IMG_6553.jpeg

IMG_6565.jpeg

IMG_6551.jpeg

IMG_6552.jpeg
IMG_6556.jpeg

IMG_6513.jpeg
IMG_6488.jpeg
Fina bilder på frogdivern.
En kommentar kring bandstiften av friktionsstift-typ. Enligt Malm (från någon infomail om jag minns rätt) valde man dessa för att de är pålitligare än skruvade länkar.
Malm har ju betydligt billigare klockor med skruvade länkar redan.
Mindre risk att de gängar upp sig/ lossnar av sig själv vid dykning mm.
Anekdotiskt så stämmer det väl på mina egna klockor. Skruvar på min omega seamaster 300 pro har gängat upp sig men andra klockor med ”pins” har inte gjort det som min Seiko mm300.
De valde ju även bultar med skruv istället för ”springbars”. Liknande vad som finns på Panerai och många dykdatorer.

Angående djupmätaren så visas detta för användaren på liknande sätt som Oris djupmätare. Det är dock olika tekniska lösningar. Oris har patent på sin lösning där safirglaset har ett ”kapillärrör” inbyggt.
Malm använder dock ett nedsänkt/fräst spår i boetten där safirglaset bara blir ett lock.
Mig veterligen är detta en unik lösning från Malm.
Bilder för från Malm infomail.

Bilagor

• 3A68BA4A-3318-4D23-9019-5A6FE1E3D945.jpeg
    3A68BA4A-3318-4D23-9019-5A6FE1E3D945.jpeg
    43.3 KB · Visningar: 11
  • FEB0433E-675C-465F-830E-82FB8F605510.jpeg
    FEB0433E-675C-465F-830E-82FB8F605510.jpeg
    92.7 KB · Visningar: 16
Senast ändrad:
J29 Tunnan ser väldigt trevlig och intressant ut, vad har den för dimensioner? Har ingen "passcode" så kan inte kolla på deras hemsida.

Tillbaka
Topp