• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella MALM tråden

J29 Tunnan ser väldigt trevlig och intressant ut, vad har den för dimensioner? Har ingen "passcode" så kan inte kolla på deras hemsida.
Storlek: 38,5 mm (diameter), 9,5 mm höjd, 48 mm längd bandhorn till bandhorn, 20 mm mellan bandhorn
Boett: Heritage
Urverk: MLJP G100 eller Sellita SW200-1
Glas: Dubbelt välvt akrylglas
Vattenresistens: 5 atm / 50 m / 328 ft
‐--‐‐--------------------------------------------------------------
Trevliga dimensioner och glad att dom valt ett akrylglas.

Svår fråga. De som förbeställt klockan betalade ju ett annat pris än vad den nu går för, vilket är ca 17-20k beroende på val av urverk. Utöver det får man köpa gummit separat för 2k, det ingick i förbeställningen.

IMG_6555.jpeg

Jag har ju bara haft Frogdivern i några enstaka dagar så någon djupare analys av kvalitet går inte att göra. Känslan är dock att den är välbyggd och har ett (i mitt fall) välreglerat urverk. Jag gillar länken men hade nog förväntat mig att den skulle vara skruvad och inte försedd med friktionsstift. De borstade länkbitarna med en mindre polerad yta är snygga. Klockan sitter bra på armen och claspen är rejäl med inbyggd längdjustering om totalt ungefär en centimeter i fem separata steg.

IMG_6554.jpeg
IMG_6557.jpeg
IMG_6553.jpeg

Den analoga djupmätaren av kapillärmodell är ännu oprövad men är en kul feature som ju inte återfinns hos var och varannan urtillverkare. Vet att det finns en Oris Aquis med en liknande mätare, annars brukar det vara visare eller digital display för detta.

IMG_6565.jpeg

Tritiumtuberna är trevliga men jag har svårt att förstå varför man inte försett även tim- och minutvisare med sådana. Den lysmassa som visare, index och bezel har är annars bra. Inte bäst i klassen, men bra.

IMG_6551.jpeg

Det blev nog egentligen inget svar på din fråga men i mitt fall är jag nöjd. En ”svensk” klocka med försvarsmaktskoppling som funkar för det den är avsedd för är alltid kul. Att köpa en ny klocka när man redan har flera är till stor del ett emotionellt beslut och det är det svårt att sätta ett prisindex på.

IMG_6552.jpeg
IMG_6556.jpeg

IMG_6513.jpeg
IMG_6488.jpeg
Snygg genomgång och schyssta bilder!

Gällande att inte köra tritium på tim -och minutvisare tror jag att det är så enkelt som för att spara höjd/tjocklek på hela klockan.
Titta bara på hur djupt urtavlan sitter på min Marathon GSAR och hur stort mellanrum det är mellan visarna:
Screenshot_20230515_220520_Gallery.png

Screenshot_20230515_220436_Gallery.png

Såg den som heter commander och blev direkt sugen på en svart, någon som har ? Och kan dela lite bilder? Vad är uppfattningen om malm generellt? Prisvär?

Satt och smådrack lite whisky. Kom av någon anledning in på Malms webbplats och började kolla på deras klockor (igen). Slutade med att jag slog till och beställde en blå Commander. Det blir spännande att se hur den ser ut i verkligheten. Jag beställde både med stållänk och blå rubber strap, det känns som att blå rubber strap är mer passande.

Om någon är nyfiken på hur röjdykarklockan förhåller sig till en Omega seamaster 300 pro.

Bilagor

• F00B6D27-558F-431A-BCB7-CDAE3757978D.jpeg
    F00B6D27-558F-431A-BCB7-CDAE3757978D.jpeg
    1 MB · Visningar: 98
  • CBD4A4C6-50D4-4DFB-A3A0-6324C59D2701.jpeg
    CBD4A4C6-50D4-4DFB-A3A0-6324C59D2701.jpeg
    485.5 KB · Visningar: 92
  • DEE083C1-EF4F-4254-9386-104383CA3A78.jpeg
    DEE083C1-EF4F-4254-9386-104383CA3A78.jpeg
    714 KB · Visningar: 72
Okej Niklas då vet jag att det är ett tag kvar, beställde nog i början på feb.

Lägg gärna ut en bild när du fått din för du ligger drygt 14 dagar före så får man en uppfattning 🙏🏻

Senast ändrad:
Okej Niklas då vet jag att det är ett tag kvar, beställde nog i början på feb.

Lägg gärna ut en bild när du fått din för du ligger drygt 14 dagar före så får man en uppfattning 🙏🏻
Känslan är att de prioriterar frogdivern och vår får lida men pga det.

Men jag lägger upp så snart den anländer!

Va får man pröjsa för röjdykaren?
16990-19990 SEK beroende på urverk. Standard kommer den på den integrerade länken, gummibandet 1990 SEK extra.

16990-19990 SEK beroende på urverk. Standard kommer den på den integrerade länken, gummibandet 1990 SEK extra.

Okey! Jääävligt synd att det är integrerad länk får man ju ändå säga

Snyggt! Onekligen renare tavla utan den gula grodan. Hur upplever du klockan hitintills?
Hade gärna haft grodan på min tavla :)
Upplever den som rejäl. Snygg lume och rolig tavla. En klocka som skiljer sig från mängden kan man säga kortfattat. Länken tycker jag är snyggare i verkligheten. Dock så skulle jag önskat en skruvad länk.

Vad tyckte du om gummit? Är lätt ångerfull att jag inte prioriterade det vid beställning.

Hade gärna haft grodan på min tavla :)
Upplever den som rejäl. Snygg lume och rolig tavla. En klocka som skiljer sig från mängden kan man säga kortfattat. Länken tycker jag är snyggare i verkligheten. Dock så skulle jag önskat en skruvad länk.

Vad tyckte du om gummit? Är lätt ångerfull att jag inte prioriterade det vid beställning.
Gummit är riktigt bekvämt och känns som en helt annan kvalitet än övriga gummiband jag har. Betydligt bekvämare för min handled än mitt crafter blue band jag har till min mm300. Snygg passform mot boetten även om ena sidan var lite trixig med passformen vid första monteringen.
Känslan är att det är mjukt och följsamt samtidigt som det är tjockt och relativt robust. Kvaliteten får tiden utvisa.
Som kuriosa är den gula färgen på insidan vald för att klockan ska vara enkel att se på botten om man tappar den vid dykning.
Jag har personligen lite svårt för den starka färgen och hade gärna velat ha ett marinblått band i samma färg rakt igenom. Det svart-gråa är ju dock snyggt till den svarta.

För min del är det helt ok med friktionsprintarna på länken då de ska vara mer pålitliga.
Vad är det för motiv på baksidan av klockan på den civila varianten?

Bilagor

• 62AFEA81-5BA8-432B-A1F8-DB50879D3FEF.jpeg
    62AFEA81-5BA8-432B-A1F8-DB50879D3FEF.jpeg
    352.6 KB · Visningar: 53
  • 150CE45E-F998-4096-B7D9-14E1A035580C.jpeg
    150CE45E-F998-4096-B7D9-14E1A035580C.jpeg
    292.6 KB · Visningar: 51
  • 6E1CE2B1-6F6A-4032-9571-02108F7E94BB.jpeg
    6E1CE2B1-6F6A-4032-9571-02108F7E94BB.jpeg
    417.4 KB · Visningar: 50
  • 86FD0F15-704B-4BCB-ABD4-FD3EE3C790C0.jpeg
    86FD0F15-704B-4BCB-ABD4-FD3EE3C790C0.jpeg
    433.7 KB · Visningar: 53
Gummit är riktigt bekvämt och känns som en helt annan kvalitet än övriga gummiband jag har. Betydligt bekvämare för min handled än mitt crafter blue band jag har till min mm300. Snygg passform mot boetten även om ena sidan var lite trixig med passformen vid första monteringen.
Känslan är att det är mjukt och följsamt samtidigt som det är tjockt och relativt robust. Kvaliteten får tiden utvisa.
Som kuriosa är den gula färgen på insidan vald för att klockan ska vara enkel att se på botten om man tappar den vid dykning.
Jag har personligen lite svårt för den starka färgen och hade gärna velat ha ett marinblått band i samma färg rakt igenom. Det svart-gråa är ju dock snyggt till den svarta.

För min del är det helt ok med friktionsprintarna på länken då de ska vara mer pålitliga.
Vad är det för motiv på baksidan av klockan på den civila varianten?
När man håller och ser på klockan så förstår man att den först och främst är byggd för er som ska använda den i tjänsten.

Baklocket är lika förutom i mitten. På den civila är den förutom serienummer helt slät. Kan slänga upp en bild sen.

Då får de bli ett gummi. Kör på det svarta men det blå tycker jag är coolt. Då kan man även dra historian varför den är gul på insidan :)Kompisen fick sin igår så jag ska prova hans gummiband.

Jag vet inte om jag stukade en sprint när jag kortade länken. Den ville gärna vandra ut. Höll på att tappa den i golvet första kvällen. Tog en av de överblivna sprintarna som verkade tajtare.

Tillbaka
Topp