• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ironcastle

Patek
2-Faktor
Nöjd:)
5798754A-94CF-4928-B8CE-288C44EB3E59.jpeg
58E42771-A4E5-4F16-98B3-20CC6404DD71.jpeg
Kan förstå det. Påminner mycket om originallädret. Jag är riktigt nöjd med, i synnerhet som komplement till länken. Så jag kan förstå att du är nöjd med kombon klocka-läder.
 

OC_Peter

Omega
2-Faktor
Finns det åsikter kring Tudor Royal 41mm Daydate med stenar eller romerska siffror? Lyckades beställa en idag och är vekligen nyfiken på den. Sitter ju ett moddat Sellita urverk i den. Min känsla säger mig att planen är att låta Rolex Datejust och Daydate vandra i denna riktning om ett tag då denna stig leder mot AP.
Tänker att denna kommer med inhouse verk nästa år, lite som Black bay gjorde.
Hur går tankarna kring denna bu eller bä?
 

Yxudden

Omega
Finns det åsikter kring Tudor Royal 41mm Daydate med stenar eller romerska siffror? Lyckades beställa en idag och är vekligen nyfiken på den. Sitter ju ett moddat Sellita urverk i den. Min känsla säger mig att planen är att låta Rolex Datejust och Daydate vandra i denna riktning om ett tag då denna stig leder mot AP.
Tänker att denna kommer med inhouse verk nästa år, lite som Black bay gjorde.
Hur går tankarna kring denna bu eller bä?

Den ser ju kalasfin ut i de recensioner jag har läst, har onekligen vissa drag av AP.

Personligen gillar jag bezeln skarpt.

Rapportera gärna när du fått den, är väldigt nyfiken på att se hur den bärs. Grattis i förskott! 🙏🙌🏻
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Finns det åsikter kring Tudor Royal 41mm Daydate med stenar eller romerska siffror? Lyckades beställa en idag och är vekligen nyfiken på den. Sitter ju ett moddat Sellita urverk i den. Min känsla säger mig att planen är att låta Rolex Datejust och Daydate vandra i denna riktning om ett tag då denna stig leder mot AP.
Tänker att denna kommer med inhouse verk nästa år, lite som Black bay gjorde.
Hur går tankarna kring denna bu eller bä?
Sitter det inte ETA i klockan? Och av vad jag förstått så är urverken ej modifierade, för då hade man likt bla Breitling och Tag Heuer döpt om urverken. Eller har jag fel?
 

OC_Peter

Omega
2-Faktor
Sitter det inte ETA i klockan? Och av vad jag förstått så är urverken ej modifierade, för då hade man likt bla Breitling och Tag Heuer döpt om urverken. Eller har jag fel?
Det trodde även jag att det var ETA men när jag kollade runt lite så framkommer det att det ska bara ett modifierat Sellita, men iaf inte inhouse.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
De brukar ju byta exempelvis rotor samt mindre anpassningar för att passa i boetten. Sedan vet jag inte om Daydate komplikationen finns som standard på Sellita eller om det är den som man avser.
Har för mig att det mesta som ETA har, har Sellita också. Sitter nog en SW240-1 i Tudor Royal DD. SW240-1 passar boetter på 36 mm, så 41mm är inga problem.
I mina öron låter ca 20kkr dyrt för en Sellita verk, så länge det inte är väldigt modifierad, men då hade man nog döpt om urverket, likt Breitling gör. Men gillar man designen och modellen, då kör hårt! :)
 

OC_Peter

Omega
2-Faktor
Har för mig att det mesta som ETA har, har Sellita också. Sitter nog en SW240-1 i Tudor Royal DD. SW240-1 passar boetter på 36 mm, så 41mm är inga problem.
I mina öron låter ca 20kkr dyrt för en Sellita verk, så länge det inte är väldigt modifierad, men då hade man nog döpt om urverket, likt Breitling gör. Men gillar man designen och modellen, då kör hårt! :)
Ja ETA och Sellita finns ju i både dyrare och billigare klockor, men jag tror att många kommer att fundera en gång extra innan man köper en Lacroix eller liknande när man kan få en Tudor för samma pengar. Så jag tror att man lagt sig väldigt bra där.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Jag förstår inte hatet mot fejknitarna. Det passar bra ihop med "fejkpatinan" på tavlan och grejen med hela modellen är väl ändå att den ska vara vintage-inspirerad.
Har aldrig riktigt sett det som fake patina. Upplevde aldrig att det var en fejkad patina.

Fejkad patina för mig är som Longines gjorde på ett par av sina tavlor eller när man sandpapprat klockan 20varv runt vridringen.

På BB58 är den guldfärgade delen helt enkelt en del av designen. :)
 

Derix

Patek
2-Faktor
Har aldrig riktigt sett det som fake patina. Upplevde aldrig att det var en fejkad patina.

Fejkad patina för mig är som Longines gjorde på ett par av sina tavlor eller när man sandpapprat klockan 20varv runt vridringen.

På BB58 är den guldfärgade delen helt enkelt en del av designen. :)
Håller med, men vissa envisas med att kalla gulddetaljerna för fejkpatina 🙂
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Sandpapper. Kniv. Såg.
Valen är många för att skapa slitage 😉
Haha. Ja absolut, men enligt diverse uppgifter på www så ska Phoenix nötas relativt snabbt.

Från CWC hemsida -
”Please note: Phoenix straps will fray(fransa sig) and the holes will stretch. This is particular to the Phoenix NATO straps. They are tough and will last a long time but if you do NOT like your straps looking vintage or worn quickly, please buy the CWC issue straps, which do not fray or stretch and stay looking fresh much longer.”
 

Pippo

Omega
2-Faktor
Efter en hiatus från KS pga flytt, renovering och massa annat har jag börjat gräva mig tillbaks i allt jag missat i denna fina tråd.

Det som slår mig är att blandningen av vintage och nytt i Tudor-tråden är så härlig. Det förekommer så klart i många trådar här på KS men då kommer jag alltid på mig själv att jag scrollar specifikt efter det ena eller det andra. Tycker det talar för att Tudor (åtminstone i min mening) får anses vara rätt duktiga på att ta fram relevanta designer utan att luta sig fööör mycket på vad som en gång varit? Eller faller de mig helt enkelt bara i smaken..

Hur som - gott slut på er fr mig och min 79090.

1B805362-E9C8-4B6F-A989-9615B4F9E301.jpeg

/J
 
Topp